Bromsar 240 (problem med luft)

MrRunne
30 november 2016 · 29 Inlägg

Jag behöver hjälp med mina bromsar på min 244 från 88.

Jag har bytt bägge oken bak ett ok fram och de andra är uppsmörjt och de sitter på höger sida.
Jag har renoverat bromscylindern och jag besiktade och bilen fick en två på länkarm fram vänster rostskadad men bromsarna va bra.
Så då började jag bytta länkarmen och blev klar och när jag kört ut ur verkstaden och kört 10 meter så trampar jag pedalen i bot och bromslampan tänder sig kör in tillbaka i verkstaden, sätter rejält tryck på bromspedalen och kollar alla hjul att de låser men höger bak snurrar runt enkelt.
Kopplar på maskinen som sätter tryck på systemet från bromsbehållaren och den fyller på vätska luftar alla bromsar och prövar igen och ingen skillnad gör samma sak en gång till ingen skillnad.
Blev så när jag hade bytt allt men då luftade jag en gång till å då funkade de men de gör de inte nu.

Nån som har någon ide, lösning på problemet???

Tack på förhand.

Senast redigerat av MrRunne (30 november 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade något liknande där jag inte satt ändarna på bromsbanden mittför varandra på cylindern vilket gjorde att den ena gled ut och bromslampan lyste.
Så ta av höger bak och kolla så det verkligen sitter rätt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrRunne
30 november 2016 · 29 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag hade något liknande där jag inte satt ändarna på bromsbanden mittför varandra på cylindern vilket gjorde att den ena gled ut och bromslampan lyste.
Så ta av höger bak och kolla så det verkligen sitter rätt..

Det är inga bromsband på denna bil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2016 · 4 917 Inlägg

Det var som f...
Menar du att det inte är bromsbackar på kärran..?
Jag skrev bromsband men menade backar..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrRunne
1 december 2016 · 29 Inlägg

tommen1 skrev:
Det var som f...
Menar du att det inte är bromsbackar på kärran..?
Jag skrev bromsband men menade backar..sad

Jo de är backar på den men de ä till handbromsen

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2016 · 4 917 Inlägg

På min kärra används backarna även till färdbroms och den är från -98..
Har du verkligen separata klossar bak för färdbroms..?
Jag tror inte det om jag ska vara ärlig..
Men kolla höger bak igen eftetsom den fallerar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrRunne
1 december 2016 · 29 Inlägg

tommen1 skrev:
På min kärra används backarna även till färdbroms och den är från -98..
Har du verkligen separata klossar bak för färdbroms..?
Jag tror inte det om jag ska vara ärlig..
Men kolla höger bak igen eftetsom den fallerar..

Ja jag ä säker jag har girling bromsar fram ventilerade skivor och ate bromsar bak solida skivor och som jag skrev ok och belägg bak ä nya...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2016 · 4 917 Inlägg

Jag läste det..
Men kolla höger bak noga..
För alla kan göra fel..

Senast redigerat av tommen1 (1 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hilmer
1 december 2016 · 1 778 Inlägg

För att klargöra lite i er diskussion, Volvo 240 har alltid haft skivor runtom till färdbromsen, handbromsen har dock bromsbackar.

Om bromsen inte tar så finns det antingen luft i systemet eller ett läckage, det kan vara så att det är en krets som slagits ut i och med att du inte har någon broms alls höger bak, då kan man misstänka att det hänt något under ditt byte av länkarm som påverkar detta.
Vid kretsfel så bromsar båda fram men bara ett bak.

MrRunne
28 december 2016 · 29 Inlägg

Hilmer skrev:
För att klargöra lite i er diskussion, Volvo 240 har alltid haft skivor runtom till färdbromsen, handbromsen har dock bromsbackar.

Om bromsen inte tar så finns det antingen luft i systemet eller ett läckage, det kan vara så att det är en krets som slagits ut i och med att du inte har någon broms alls höger bak, då kan man misstänka att det hänt något under ditt byte av länkarm som påverkar detta.
Vid kretsfel så bromsar båda fram men bara ett bak.

Jag hittade felet, den packning som var trasig i huvudbromscylindern som jag bytte vid renovering var trasig igen de visade sig att de va något vasst nere i huvudbromscylindern som skadade packningen så jag köpte en ny och nu funkar de jätte bra.
Tack för all hjälp och vissat intresse.
Och jag har vart säker på min grej då jag är mekaniker och jobbar med det dagligen men jag har inte skruvat volvo 240 något innan jag har skruvat lite 740 och 940 men annars bara Saab, Opel, nyare Kia, nyare volvo och nyare Fiat.
Men jag lär mig allt mer ja grejar med bilen och jag åker egentligen Saab men jag körde på en hjort med den så busbilen fick bli pendlarbil fram tills jag får tag i en ny Saab 9-5 Aero.

Hilmer
28 december 2016 · 1 778 Inlägg

Skönt att du hittade och kunde åtgärda felet! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang