Bränt kablage halvljus / efterkontrollera

Dextre
2 december 2016 · 152 Inlägg

Volvo S60 -01.

Höger halvljus började glappa och sedan gick det inte mer. Lampan var inte mer än ett år gammal. Jag kollade och konstaterade att kontakten var helt svart på jordsidan (svart kabel) och lampans kontakt var också missfärgad. Matningen (gul kabel) såg bra ut. Kontaktstycket i plast var bara att skala bort. Det var som torr aska på ena sidan. Faktum är att själva kontaktstycket var fnasigt och trasade sig på vänster sida också pga ålder men kabelskorna såg bra ut så jag satte dit dem direkt på lampan bara. Positionsljus på höger sida som delar svart kontakt med halvljuset fungerade bra hela tiden.

På högra sidan var lampans resistans verkar ok, men jag bytte ändå till en ny (GE standard H7 halogen 55W). Jag skalade av kablaget och monterade dit en fräsch kabelsko och allt verkar fungera bra.

Frågan är nu: vad behöver testas för att detta inte skall uppstå igen? Är det lampan så är ju den bytt, men hur bör kablage kontrolleras och hur skall resultatet se ut? Jag har multimeter men inte så mycket vana.

Nedan är en bild på den brända skon plus en ny som jämförelse. Det var en liknande den blå som jag satte dit som ersättare fast med lite mer isolering.

http://forumbilder.se/FBUCJ/img-0520.JPG?width=150

Utmarks-Loke
2 december 2016 · 5 836 Inlägg

Känn efter att kabelskon sitter ordentligt fast på lampan och inte är lätt att dra av. Det är när det blir dålig kontakt som det blir varmgång.

Dextre
4 december 2016 · 152 Inlägg

Ja, det var ju lätt att kolla för nu sitter kabeln hårt på lampan. Jag vet ju inte om den brända gjorde det innan skall erkännas. Den satt i en sådan kontaktdon i plast så jag minns inte riktigt hur den satt men säkert dåligt.

Senast redigerat av Dextre (4 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang