Nya Vinterdäck/fälg - Problem råd?

rickard64
5 december 2016 · 3 Inlägg

Tjenare,


Köpte mig nyligen en uppsättning fälg och vinterdäck från en av det större onlinehandlarna i Sverige.
Fälgarna är 19x8,5" alu med Continental Viking contact 6 19" 235, 35 19.

Slängde på fälgarna med centreringsringarna och allt kändes tight och bra.
Bara efter första kilometern så kände jag att bilen skuttade fram som att däcken skulle vara ovala.
Ringde företaget där jag köpte däck/fälg och blev rekommenderad att åka till en lokal däcksnubbe de hade samarbete med.

Sagt och gjort så konstaterades snabbt att en centreringsring (i plast) inte var rund...
Samtidigt som vi kollade alla däck/fälg så såg jag att flera av däcken var ovala, inte med mycket men så pass att man ändå såg det på balanseringsmaskinen. Frågade om detta var normalt och fick till svar att inga däck är helt runda och att detta gick att balansera ut...? Stämmer detta? någon med erfarenhet?

Kikade även på fälgarna men kunde inte se att fälgarna skulle vara ovala eller något annat fel på.

Fick nya centreringsringar och bytte ut den som som var tokig. Problemen kvarstår även om det är betydligt mindre "hoppande" i bilen än tidigare.

Frågan är, ska man acceptera att nya däck inte är runda och att man får vibrationer/hoppande i bilen?
Det känns inte som att däcken är obalanserade då jag inte känner något i ratten specifikt utan mer i hela bilen/hoppande.

Fälg/Däck sitter på en RS3:a -16. Inte haft några som helst problem med sommardäcken/fälg. Bilen har gått ca 1000 mil.

Hade ett liknande problem när jag köpte däck och fälg till min gamla Golf R för ett gäng år sedan. Då fick jag till och med häva köpet efter att ha fått 8 st olika däck skickade till mig och alla utom två däck var "ovala". Dock var detta goodyear däck. Slutade med att jag köpte beggade VW 17" orgfälgar med nokian hakka R som var helt perfekta.


Så ställer frågan här innan jag kontaktar företaget igen...

Tack på förhand.

Senast redigerat av rickard64 (5 december 2016)

jaka54
5 december 2016 · 5 729 Inlägg

Hej!
Verkar konstigt att det "hoppar"eftersom du köpt premiumdäck.
Har likadana dubbdäck som du fast i dimensionen185x65x15", köpta i början av november från Däckonline till min 27 år gamla Audi 100 Avant 2,0E och något "hoppande" märks inte alls,vare sig i ratt eller i övrigt.
Det är inte så att fälgarna är ovala??

viccoA
5 december 2016 · 3 109 Inlägg

Undvik fälgar med centreringsringar utan köp en modell som passar din bil perfekt från början, lite dyrare men lönar sig i längden är min erfarenhet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 december 2016 · 4 917 Inlägg

Kan du inte ta några av de gamla däcken och prova ett i taget för att se vilken som bråkar av de nya?
Det är ju inte säkert att det är alla..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M5
6 december 2016 · 24 Inlägg

Jag tycker absolut inte att du ska acceptera att bilen beter sig på detta sätt p.g.a nya hjulen.
Jag skulle kontakta företaget igen och låta den lokala verkstaden hjälpa dig efter anvisningar från företaget du köpte allt ifrån och helst så tidigt som möjligt.

Testa med att byta resterande centreringsringar? samt att det verkligen är rätt storlek på ringarna.

Har själv haft liknande symptom med att bilen hoppar men då hade corden släppt i själva däcket men det brukar synas rätt så tydligt skulle jag säga.

rickard64
27 januari 2017 · 3 Inlägg

Statusuppdatering:

Nu har jag varit inne hos handlaren och de har verkligen försökt reda ut problemet grundligt.

Började med att gå igenom alla däck/fälg samtidigt som dom hade laddat upp med en helt ny uppsättning fälg/däck för mig. Dock så var ett av de sprillans nya continentaldäcken inte alls runt och skevt och däcken jag hade på sedan tidigare visade sig vara "rundare" än de nya.

slutade med en fälg byttes ut då den balanserade över 100g fel med och utan däck och byttes därför.
Nu är alla däck/fälgar balanserade ordentligt och ingen fälg har mer än 50-60g vikter i sig, vilket inte verkar ovanligt för 19" och större.

Vibrationerna/studset är bättre men långt ifrån bra... Framförallt mellan 110-130 km/h.
Tyvärr så hade inte denna firma tillgång till en balanseringsmaskin med vägtryck ännu men en var beställd...

Trots allt fått en mycket bra bemötande och försök till hjälp.

I väntan på att de får in sin balanseringsmaskin med vägtryck så tänkte jag kolla om någon här känner till någon däckfirma i Stockholmsregionen som har en balanseringsmaskin med vägtryck? (gärna södra sidan av stan smile)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang