Köpråd Cadillac STS

Woodwheel
6 december 2016 · 3 Inlägg

Läget garaget?
Ny här och har många funderingar kring mitt första bilköp.
Dom bilarna jag lånat å kört har varit vanliga mainstream Svensson bilar vilket jag inte alls vill ha.
Så nu till frågan så har jag fastnat för Cadillac STS utan att veta ett smack om bilen eller märket ifråga.
Är det dumt att köpa en begagnad automat från 97-02?
Jag vet inte mycket om bilar överhuvudtaget men min polare som är bmw nörd avråder mig starkt från att köpa begagnade automater som har några år på nacken..
Som sagt är jag en riktig nybörjare och kan en STS vara ett dumt ansvar att ta på sig som nybörjare?

Senast redigerat av Woodwheel (6 december 2016)

Evildan
6 december 2016 ·

Woodwheel skrev:
Läget garaget?
Ny här och har många funderingar kring mitt första bilköp.
Dom bilarna jag lånat å kört har varit vanliga mainstream Svensson bilar vilket jag inte alls vill ha.
Så nu till frågan så har jag fastnat för Cadillac STS utan att veta ett smack om bilen eller märket ifråga.
Är det dumt att köpa en begagnad automat från 97-02?
Jag vet inte mycket om bilar överhuvudtaget men min polare som är bmw nörd avråder mig starkt från att köpa begagnade automater som har några år på nacken..
Som sagt är jag en riktig nybörjare och kan en STS vara ett dumt ansvar att ta på sig som nybörjare?

Det största problemet för dig är att Cadillac STS började säljas från årsmodell 2004.
Det finns däremot Seville om du tänker på den med STS-utrustning eller varför inte en SLS? wink
Bilarna som sådana är av normal US-kvalitet med irriterande elfel och en tämligen vulgär illa ihopsatt inredning.
Northstarmotorn är vass till karaktären och bjuder sällan på problem om den sköts väl och inte alltid behöver producera alla 305hk.
Enligt min mening behöver du inte vara mer rädd för att köpa en Seville än vad din polare borde oroa sig över sin bil.

Woodwheel
6 december 2016 · 3 Inlägg

Evildan skrev:

Woodwheel skrev:
Läget garaget?
Ny här och har många funderingar kring mitt första bilköp.
Dom bilarna jag lånat å kört har varit vanliga mainstream Svensson bilar vilket jag inte alls vill ha.
Så nu till frågan så har jag fastnat för Cadillac STS utan att veta ett smack om bilen eller märket ifråga.
Är det dumt att köpa en begagnad automat från 97-02?
Jag vet inte mycket om bilar överhuvudtaget men min polare som är bmw nörd avråder mig starkt från att köpa begagnade automater som har några år på nacken..
Som sagt är jag en riktig nybörjare och kan en STS vara ett dumt ansvar att ta på sig som nybörjare?

Det största problemet för dig är att Cadillac STS började säljas från årsmodell 2004.
Det finns däremot Seville om du tänker på den med STS-utrustning eller varför inte en SLS? wink
Bilarna som sådana är av normal US-kvalitet med irriterande elfel och en tämligen vulgär illa ihopsatt inredning.
Northstarmotorn är vass till karaktären och bjuder sällan på problem om den sköts väl och inte alltid behöver producera alla 305hk.
Enligt min mening behöver du inte vara mer rädd för att köpa en Seville än vad din polare borde oroa sig över sin bil.

Oj glömde tillägga att det var en Seville jag kikat på smile Det är just den kantiga stilen på inredningen jag gillar framför den moderna och "vågiga" man ser i dom flesta bilar.
Sen ser den ut att vara så otroligt skön att glida i.
Så jag behöver inte vara rädd för att växellådan ska ge sig?

Evildan
6 december 2016 ·

Woodwheel skrev:

Evildan skrev:

Woodwheel skrev:
Läget garaget?
Ny här och har många funderingar kring mitt första bilköp.
Dom bilarna jag lånat å kört har varit vanliga mainstream Svensson bilar vilket jag inte alls vill ha.
Så nu till frågan så har jag fastnat för Cadillac STS utan att veta ett smack om bilen eller märket ifråga.
Är det dumt att köpa en begagnad automat från 97-02?
Jag vet inte mycket om bilar överhuvudtaget men min polare som är bmw nörd avråder mig starkt från att köpa begagnade automater som har några år på nacken..
Som sagt är jag en riktig nybörjare och kan en STS vara ett dumt ansvar att ta på sig som nybörjare?

Det största problemet för dig är att Cadillac STS började säljas från årsmodell 2004.
Det finns däremot Seville om du tänker på den med STS-utrustning eller varför inte en SLS? wink
Bilarna som sådana är av normal US-kvalitet med irriterande elfel och en tämligen vulgär illa ihopsatt inredning.
Northstarmotorn är vass till karaktären och bjuder sällan på problem om den sköts väl och inte alltid behöver producera alla 305hk.
Enligt min mening behöver du inte vara mer rädd för att köpa en Seville än vad din polare borde oroa sig över sin bil.

Oj glömde tillägga att det var en Seville jag kikat på smile Det är just den kantiga stilen på inredningen jag gillar framför den moderna och "vågiga" man ser i dom flesta bilar.
Sen ser den ut att vara så otroligt skön att glida i.
Så jag behöver inte vara rädd för att växellådan ska ge sig?

4T80-E är en rejäl låda framtagen speciellt för Northstarmotorn och effekten så jag skulle inte oroa mig för lådras i en Seville STS om den inte är misshandlad och misskött, men det kan ju även en manuell låda vara.

Presidento Of World
6 december 2016 · 3 321 Inlägg

Lånar tråden lite; STS 3.2 är den nåt att ha? Är det samma GM motor som i Vectra?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
6 december 2016 ·

opel_vectra_gts skrev:
Lånar tråden lite; STS 3.2 är den nåt att ha? Är det samma GM motor som i Vectra?

STS har en 3.6l men det är samma motor som CTS 3.6l har.
3.2l är en helt annan motor som inte finns i STS men återfinns i ngn koreansk opel suv.

Presidento Of World
6 december 2016 · 3 321 Inlägg

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Lånar tråden lite; STS 3.2 är den nåt att ha? Är det samma GM motor som i Vectra?

STS har en 3.6l men det är samma motor som CTS 3.6l har.
3.2l är en helt annan motor som inte finns i STS men återfinns i ngn koreansk opel suv.

Den då
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Cadillac CTS 3.2 V6 Auto Sv-Såld FULLUTRUSTA http://www.blocket.se/vi/70614966.htm

Är väl samma motor som sitter i Vectra 3.2 eller? smile

Förresten såg mitt misstag cts och STS...

Senast redigerat av opel_vectra_gts (6 december 2016)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
6 december 2016 ·

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Lånar tråden lite; STS 3.2 är den nåt att ha? Är det samma GM motor som i Vectra?

STS har en 3.6l men det är samma motor som CTS 3.6l har.
3.2l är en helt annan motor som inte finns i STS men återfinns i ngn koreansk opel suv.

Den då
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Cadillac CTS 3.2 V6 Auto Sv-Såld FULLUTRUSTA http://www.blocket.se/vi/70614966.htm

Är väl samma motor som sitter i Vectra 3.2 eller? smile

Förresten såg mitt misstag cts och STS...

Ja det är samma 3.2l i Vectra och CTS.

Muttley
6 december 2016 ·

De man egentligen skall tänka på är ju att de är inte billiga att köra kanske.  Ohyggligt onödigt dyra reservdelar bara för de står cadillac på dem i Sverige.

Men de är riktigt sköna att köra och åka i.   En släkting hade om jag minns rätt en 2001, den kokade däremot. Vet inte miltalet på den och hur den var skött. Men man skall vara riktigt noga med skötsel så rullar dem på.

Jag har själv haft en CTS 2004 med 3.2l. Har aldrig haft en bättre eller skönare bil.   Gillade hur den hade snabb respons på gasen och ett litet härligt muller.   

Så efter du tänkt ut om ekonomin att äga en cadillac är värt de så kör på smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang