VW POLO 1,4/75 (2002) Servo problem

mamor90
7 december 2016 · 7 Inlägg

Hej har nyligen bytt startmotor, kopplingsats och svänghjul på min bil, dock efter bytet har jag börja tycka att att ratten har börat köra sitt egna race dvs att den ibland tar över känns inte som jag styr samma sak när jag ska svänga så måste jag vrida tillbaka ratten själv annars är ratten i samma läge som när jag svängde vet inte riktigt vad detta kan bero på det känns hård samt trög om man kör snabbare än 30km/h under denna hastighet fungerar den rätt så bra när man vrider på ratten tycker jag, upplevde inte detta innan jag bytt angivna delar ovan.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh Martin

_____________________________________________________
UPPDATERING: 2016-12-12

Lämnade in bilen idag hos mekanikern och han påstår att det är fel på något inne i Styrväxeln:
Det jag inte förstår att innan ovanstående delar byttes var det inga problem med styrningen men nu helt plötsligt är det fel på Styrväxeln? Någon som kan svara på det? Anledning?
_____________________________________________________

Senast redigerat av mamor90 (12 december 2016)

Meaganeowner
8 december 2016 · 2 250 Inlägg

Förstår jag dig rätt, att när du svängt, så drar bilen i ratten ibland åt det hållet du nyss svängde. Du måste hålla i ratten för att bilen ska gå rakt. Inte alltid, men ibland?

Om det är så, så brukar det vara fjäderbenslagringarna i övre änden på stötdämpare fram som är slut. Kärvar.
Blev så att säga akut när du lyft upp framhjulen från golvet, och de blev hängande i luften. Drog s a s isär lagren enligt ovan.
Ett annat tecken på detta brukar vara att det klonkar då du svänger med ratten.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 december 2016)

mb_pucken
8 december 2016 · 5 082 Inlägg

Hej!
Kan vara en idé att kolla över hjulinställningen. En kollegas bil betedde sig lika som du beskriver och blev kalas efter en justering. Har för mig att den stod toe out.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mamor90
8 december 2016 · 7 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Förstår jag dig rätt, att när du svängt, så drar bilen i ratten ibland åt det hållet du nyss svängde. Du måste hålla i ratten för att bilen ska gå rakt. Inte alltid, men ibland?

Om det är så, så brukar det vara fjäderbenslagringarna i övre änden på stötdämpare fram som är slut. Kärvar.
Blev så att säga akut när du lyft upp framhjulen från golvet, och de blev hängande i luften. Drog s a s isär lagren enligt ovan.
Ett annat tecken på detta brukar vara att det klonkar då du svänger med ratten.

Hej som jag beskriv i beskrivningen så uppstod detta problemet efter jag bytt följande delar Startmotor,Kopplingssats och Svänghjul. Innan dess va de inget problem med styrning.
Ska ge ett exempel: Om jag exempelvis ska svänga höger snurrar jag ratten åt höger då i detta läge i svängen om jag släpper på ratten ligger ratten kvar i samma läge åt höger då alltså så jag måste själv vrida tillbaka ratten i rakt läge. Man känner även på att ratten när man kör rakt att den är riktigt hård o trög, efter att ha kört bilen ett tag känner man i armarna som att man vatt o tränat.

Samma sak om jag kör över 80km/h börjar ratten dra åt lite olika håll dock ytterst lite som man känner av om man överstiger 80km/h. När man kör lägre än 80km/h känner man inte av att den drar åt olika håll lika mycket då är det bara att ratten är hård att styra samt är den trög av sig.  Och när man svänger ligger den kvar i samma läge så om jag ej vrider tillbaka ratten i raktläge så kommer bilen göra en cirkel.
Om du har kört Gokart någon gång så känns det detsamma när man kör min bil.

Jag förmodar att det har hänt något sedan svänghjulet har bytts ut, eftersom jag inte finner någon anledning på att det kan bero på sedan Startmotor samt Kopplingssats byts. Det är i alla fall vad jag tror.

MickeZ2
8 december 2016 · 47 Inlägg

Det är väl elservo på den bilen. Kanske är så att du kommit åt någon kabel eller slang till hydraloljan då dessa går i närheten av växellådan. Du har inga felkoder/felmeddelanden? Elservot sitter på förarsidan direkt i anslutning till behållaren(under).

mamor90
12 december 2016 · 7 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Förstår jag dig rätt, att när du svängt, så drar bilen i ratten ibland åt det hållet du nyss svängde. Du måste hålla i ratten för att bilen ska gå rakt. Inte alltid, men ibland?

Om det är så, så brukar det vara fjäderbenslagringarna i övre änden på stötdämpare fram som är slut. Kärvar.
Blev så att säga akut när du lyft upp framhjulen från golvet, och de blev hängande i luften. Drog s a s isär lagren enligt ovan.
Ett annat tecken på detta brukar vara att det klonkar då du svänger med ratten.

Hej har uppdaterat frågan:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang