Varför kamremsbyte vid vattenpumpsbyte trots många mil kvar? Passat 2,0TDI 170 2012 4-M

Jakkke
8 december 2016 · 2 Inlägg

Hej!

Vår relativt nyinköpta Passat har visat sig konsumera kylvätska. En verkstad (som vi för övrigt är mycket nöjda med sedan tidigare, ej märkesverkstad) har konstaterat läckage från vattenpumpen och behov av byte. Man menar då att det är lika bra att samtidigt byta kamrem eftersom denna ändå måste demonteras etc. Erbjuden kostnad är 7700:- vilket jag iofs inte tycker låter så blodigt för dessa båda byten.

Men min fråga: Behöver man verkligen byta kamremmen i detta fall? Bilen har gått 12 000 mil och schemalagda kamremsbytet är vid 18 000 = inte ens säkert att vi fortfarande äger bilen vid det laget. Samtidigt vill jag inte vara dumsnål, möjligen är arbetskostnaden så stor att man lika gärna kan byta själva kamremmen när man ändå håller på. Har inte fått någon precisering i kostnadsförslaget, men en kamremssats till denna bil från aktuell verkstadskedja verkar kosta 3100 :-.

Vore mycket tacksam för initierade synpunkter i ärendet!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 december 2016 · 4 917 Inlägg

Självklart passar man på och byter.
Det blir ju lika dyrt nästa gång..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
8 december 2016 · 2 250 Inlägg

Om du inte tycker kostnaden för kamrem o tryckrulle är avskräckande är det lika bra att byta även dessa. Det är nämligen samma jobb.
Och så får du skrivet på skylt och kvitto att remmen är bytt vid angivet  miltal.

Förmodligen ett bra säljargument.

Hilmer
8 december 2016 · 1 771 Inlägg

Hade personligen aldrig tvekat till att byta.
Rekommenderat är att byta remmen varje gång man av någon anledning demonterar denna, om den så bara gått några 100 mil. Exakt varför det är så kan man ju fundera på ett tag om man så vill, men så ser rekommendationerna ut i många fall oavsett märke.
Det är ju remsatsen ni får betala för utöver, arbetet är i princip redan gjort eftersom remmen ändå måste demonteras vid vattenpumpsbytet.

zleepy Trucker
8 december 2016 · 1 391 Inlägg

Bara byta rem, allt annat är korkat...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
8 december 2016 · 5 508 Inlägg

Billigare att byta rem än riskera motorras vid återmontering av gamla remmen.
Jag rekommenderar alltid att byta kamremssats vid vattenpumpsbyte oavsett miltal (men oftast håller vattenpumpen runt 10-15k mil)

Är vattenpumpen dålig är det inte säkert att remmen är i det skick som VW-förväntat sig vid dessa miltal eftersom kylarvätskan då droppar/rinner på kamremmen från vattenpumpens skvallerhål.

Lager i löprullar och spännrullar brukar även låta illa vid samma miltal som vattenpumpen blir dålig och som sagt blir arbetskostnaden knappt högre (enda som tar extra tid är att byta löprullar och spännrullen).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jakkke
8 december 2016 · 2 Inlägg

Tack för bra och snabba svar. Ni har alla skrivit så som jag redan lutade åt och bilen får ny pump och rem nästa vecka!

-m
8 december 2016 · 172 Inlägg

På bildelar24.com hittar du kamremssatser från kända tillverkare för helt andra priser.

torsen
9 december 2016 · 7 189 Inlägg

Som andra ovan skrivit = samma arbete att byta vattenpump som kamrem.
Dumt att INTE byta även kamremmen.
Merkostnaden för remmen blygsam.

zleepy Trucker
9 december 2016 · 1 391 Inlägg

Finns även många dumsnåla människor som byter ENBART kamrem och låter den gamla slitna vattenpumpen sitta kvar...

Blir bra när den gamla vattenpumpen med 10-15k mil på sig, när den är van vid en "slapp" rem och så monteras en ny tajt rem och vips är den gamla pumpen utsliten och börjar läcka vatten, oj... dags och byta vattenpump PLUS kamrem... IGEN...

Så dessa byts tillsammans, oavsett vad en verkstad säger, allt annat är komplett idiotiskt.. men självklart, verkstäder vill gärna fortsätta ta betalt för nya jobb...

Kollade pris hos volvo på min fd V70, hos Volvo så var Kamrem ETT jobb och Vattenpump ETT jobb, dvs det blev dubbla kostnader, trots att man har pumpen tillgänglig när remmen är av, nejdå... svindyrt blev det, frågade mekonomen och dom sa att vattenpumpen -alltid- byts med kamrem, PUNKT och dom tog halva priset av volvo... Tänk alla stackars som går på "märkesverkstadens" rekommendation (ej byta V-pump för det behövs inte)...

Så skönt att du gör både och samtidigt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang