Köpråd, xdrive eller ej?

stoophes
8 december 2016 · 219 Inlägg

Har kikat en del på en lite nyare bmw (F31) runt 12-14årsm, känns dock som 9 av 10 har xdrive. Som rubriken lyder, ska man ha xdrive eller ej?? (Bor i södra Sverige o kör ca 1000mil/år)

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

Ptja, varför inte? Om utbudet är större så är det ju enklare att hitta den du vill ha, och sen blir det förhoppningsvis inte svårare än nödvändigt att sälja igen när det är dags. Det finns väldigt många 320d ute har jag sett. Vet inte om avsaknaden av xdrive är något man vill sticka ut med i mängden kanske.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
stoophes
8 december 2016 · 219 Inlägg

chrizz skrev:
Ptja, varför inte? Om utbudet är större så är det ju enklare att hitta den du vill ha, och sen blir det förhoppningsvis inte svårare än nödvändigt att sälja igen när det är dags. Det finns väldigt många 320d ute har jag sett. Vet inte om avsaknaden av xdrive är något man vill sticka ut med i mängden kanske.

Kan inte svara på varför inte, har aldrig haft fyrhjulsdrift innan och då aldrig saknat det.. så tänkte om xdrive är så fantastiskt som säljaren sa eller om det medför några problem (ökat slitage, ökad bränsleförbrukning, mindre körglädje)
Har väl kikat mest på 320d, o bakhjulsdrift är ju alltid trevligt!
Är du nöjd med din xdrive??

JohnMayLives skrev:
X-drive utesluter manuell låda numera väl? Vilket motor alternativ? Funderat på andra märken än BMW?

Ja så kan det nog vara! Är lite kluven i den frågan också, vore ju faktiskt ganska skönt med automat! 320d,
Har ju bmw och är supernöjd så just nu lutar det åt en F31

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

stoophes skrev:

chrizz skrev:
Ptja, varför inte? Om utbudet är större så är det ju enklare att hitta den du vill ha, och sen blir det förhoppningsvis inte svårare än nödvändigt att sälja igen när det är dags. Det finns väldigt många 320d ute har jag sett. Vet inte om avsaknaden av xdrive är något man vill sticka ut med i mängden kanske.

Kan inte svara på varför inte, har aldrig haft fyrhjulsdrift innan och då aldrig saknat det.. så tänkte om xdrive är så fantastiskt som säljaren sa eller om det medför några problem (ökat slitage, ökad bränsleförbrukning, mindre körglädje)
Har väl kikat mest på 320d, o bakhjulsdrift är ju alltid trevligt!
Är du nöjd med din xdrive??

Jag är väldigt nöjd, men viktigare än xdrive är automatlådan tycker jag. Bland de bästa på marknaden. Bränsleförbrukningen tycker jag inte du ska hänga upp dig på, den drar inte mycket mer än rwd, och min 330d drar inte mycket mer än motsvarande 320d heller. Är det nått du vill lägga pengar på så kan jag rekommendera den motorn iaf, men även 320d är en fin motor, om än lite högljudd på tomgång och i låg fart. Typsika dieselknacket således. 330d är lite mjukare i ljudet.

Har aldrig ägt bmw tidigare, kört mest Audi, men det kan mycket väl bli bmw nästa gång också. Automatlådan är kanon, måste nästan påpeka det igen. Ett måste smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Jokabsson
8 december 2016 · 1 171 Inlägg

Mjo visst är 330-335 galet trevliga men exempelvis 320d har ju rejält trevligare driftskostnader smile
Goa köregenskaper och 0,5l/milen blandad körning i samma paket!

Vad jag förstår på TS så är driftskostnader en prioritet?


Låt mig ändra mitt uttalande, 320d och 330d drar ju nästan exakt lika mycket... är det ens möjligt? 330d är ju ett riktigt kraftpaket.
Så länge inte försäkringen sticker iväg för mycket så hade jag nog valt en 330d efter lite enkel research wink

Senast redigerat av Cracksoup (8 december 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

Cracksoup skrev:
Mjo visst är 330-335 galet trevliga men exempelvis 320d har ju rejält trevligare driftskostnader smile
Goa köregenskaper och 0,5l/milen blandad körning i samma paket!

Vad jag förstår på TS så är driftskostnader en prioritet?

Jag kan få ned min i 0.5 landsväg om jag håller tungan rätt i mun. Till ocj från jobbet (15km, både stad och landsväg) så ligger jag på ca 0.65 dörr till dörr normal körning. Det tycker jag är riktigt bra iaf för en 3.0 liters sexa. Jag kommer ca 85 mil på en tank (57 liter tank). Kommer ju från en 2.0 tfsi audi med quattro och där kom jag bara ca 55 mil. Lika stor tank.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jo men kör man 1000 mil om året så kanske det inte spelar såååå stor roll om den drar 0.7 istället för 0.5? Men visst försäkringen skiljer, skatten med säkerligen. Men man har ett liv endast big_smile

Ja, med 1000 mil om året kvittar det ju faktiskt. Det är inga pengar i sammanhanget.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

Cracksoup skrev:
Mjo visst är 330-335 galet trevliga men exempelvis 320d har ju rejält trevligare driftskostnader smile
Goa köregenskaper och 0,5l/milen blandad körning i samma paket!

Vad jag förstår på TS så är driftskostnader en prioritet?


Låt mig ändra mitt uttalande, 320d och 330d drar ju nästan exakt lika mycket... är det ens möjligt? 330d är ju ett riktigt kraftpaket.
Så länge inte försäkringen sticker iväg för mycket så hade jag nog valt en 330d efter lite enkel research wink

Ang försäkringen, det är snart dags för helförsäkring för min. Länsförsäkringar erbjöd mig det för 7450 om året!! Det känns väldigt dyrt. "Du är ju lite ung" tyckte de (jag blir 35 om nån vecka) tongue jag har inte kollat andra bolag än, men jag hoppas nån kan ge ett rimligare pris, och inte tycka man är en snorvalp med körbevis fortfarande. Körkort prickfritt i 17 år borde väl vara värt nått smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Jokabsson
8 december 2016 · 1 171 Inlägg

Javisst, vid 1000 mil om året så gör det säkerligen ingen skada att åka 330i heller.

Hitta bilen du gillar bäst helt enkelt. Sen om den har xDrive eller inte spelar nog ingen roll alls. Körglädje får man så det räcker och blir över vilket som, men fyrhjulsdrift skadar aldrig!

Senast redigerat av Cracksoup (8 december 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
chrizz Administratör
8 december 2016 · 11 778 Inlägg

Tydligen finns vissa friktioner mellan några här, så vi gör det enkelt för oss och raderar de berörda inläggen. Sluta krångla nu, vi förlorar alla på det...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2016 · 17 345 Inlägg

chrizz skrev:
Tydligen finns vissa friktioner mellan några här, så vi gör det enkelt för oss och raderar de berörda inläggen. Sluta krångla nu, vi förlorar alla på det...

Tjafsar ni? Har jag missat något roligt? big_smile

Kan inte uttala mig om xdrive. Har ingen aning. Men på tal om försäkringar så bytte vi nyligen från Länsförsäkringar till Folksam. Kapade flera hundralappar i månaden på totalkostnaden. Det där är helt klart värt att kolla upp.

Som JML sa: Ring bolagen direkt och undvik webbtjänster. Vår kontakt på Folksam sa till slut "Nu har du fått villaförsäkringen i princip gratis, sluta pruta!" (Den kostar 38:- per månad wink )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2016 · 17 345 Inlägg

Nu glider vi nästan från ämnet men jag körde Göteborg-Stockholm 2 gånger per vecka ett tag. Lustigt nog var det ofta snöstorm när man skulle hem på torsdag kväll... I Opel Vivaron fick man ta det lite vackert men ibland hade jag en Audi A6 TDi quattro och den gick som tåget i 120 km/h på motorvägen med flera centimeter snö på vägen. Det är skillnad på rwd och awd. Förvisso blinkade ESP-lampan konstant i +50 mil men bilen gick spikrakt.

Tycker gott TS ska köpa en xdrive. När det väl gäller är det trevligt med 4-krafs.

Givetvis ska TS ha en automat. Vi lever inte på 90-talet längre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2016 · 17 345 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Våga vägra automat big_smile. Den dagen min rygg pajjar totalt så lovar jag att byta ut finbilen till en med automat, men jag hoppas det dröjer, länge.

Hittar TS en med manuell så ska denna pruta hårt. Ingen vill ha det längre. De är svårsålda. Dessutom är en automatare lite rappare i kombo med diesel. Den tappar inte turbotrycket mellan växlarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 december 2016 ·

Den här diskussionen gällande framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift på halt underlag är överflödig då en framhjulsdriven familjebil är både vägsäkrare och mer lätthanterlig än en bakhjulsdriven om chassina i övrigt är jämförbara, inte en Renault 4 uppställd mot ngn AMG C-63 Black eller dyl.
Varför vågar jag påstå detta med så benhård säkerhet?
Åk till en grusgrop och se en folkracetävling alternativt någon sprint med veteranfordon.
Dom framhjulsdrivna är överlägsna så enkelt är det.
Fyra drivande hjul hjälper givetvis till och får den bakhjulsdrivna bilen i regel snabbare på halt underlag än den tvåhjulsdrivna under liknande chassiförutsättningar som ovan.

chrizz Administratör
9 december 2016 · 11 778 Inlägg

Evildan skrev:
Den här diskussionen gällande framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift på halt underlag är överflödig då en framhjulsdriven familjebil är både vägsäkrare och mer lätthanterlig än en bakhjulsdriven om chassina i övrigt är jämförbara, inte en Renault 4 uppställd mot ngn AMG C-63 Black eller dyl.
Varför vågar jag påstå detta med så benhård säkerhet?
Åk till en grusgrop och se en folkracetävling alternativt någon sprint med veteranfordon.
Dom framhjulsdrivna är överlägsna så enkelt är det.
Fyra drivande hjul hjälper givetvis till och får den bakhjulsdrivna bilen i regel snabbare på halt underlag än den tvåhjulsdrivna under liknande chassiförutsättningar som ovan.

Absolut, jag håller med. Det är ingen diskussion så sätt tycker jag. Men irrelevant och andra sidan för den här diskussionen smile

TS har inga nackdelar med xdrive jämfört med rwd, snarare bara fördelar då dels utbudet är mycket större, och bilen inte blir mer svårsåld än nödvändigt när det är dags. På 1000 mil om året är den lilla skillnad i bränsleförbrukning försumbar dessutom.

Så satsa på en Xdrive du, du blir inte missnöjd kan jag nästan lova.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Evildan
9 december 2016 ·

chrizz skrev:

Evildan skrev:
Den här diskussionen gällande framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift på halt underlag är överflödig då en framhjulsdriven familjebil är både vägsäkrare och mer lätthanterlig än en bakhjulsdriven om chassina i övrigt är jämförbara, inte en Renault 4 uppställd mot ngn AMG C-63 Black eller dyl.
Varför vågar jag påstå detta med så benhård säkerhet?
Åk till en grusgrop och se en folkracetävling alternativt någon sprint med veteranfordon.
Dom framhjulsdrivna är överlägsna så enkelt är det.
Fyra drivande hjul hjälper givetvis till och får den bakhjulsdrivna bilen i regel snabbare på halt underlag än den tvåhjulsdrivna under liknande chassiförutsättningar som ovan.

Absolut, jag håller med. Det är ingen diskussion så sätt tycker jag. Men irrelevant och andra sidan för den här diskussionen smile

TS har inga nackdelar med xdrive jämfört med rwd, snarare bara fördelar då dels utbudet är mycket större, och bilen inte blir mer svårsåld än nödvändigt när det är dags. På 1000 mil om året är den lilla skillnad i bränsleförbrukning försumbar dessutom.

Så satsa på en Xdrive du, du blir inte missnöjd kan jag nästan lova.

Jag tyckte det behövde förtydligas då det motsatt påstods att en bakhjulsdriven bil inte längre har några nackdelar med alla hjälpsystem vilket givetvis inte stämmer då fysikens lagar inte kan fås upphöra oavsett hur sofistikerat systemet är.

Nåväl, moving on.

Jag instämmer gällande Xdrive eller inte, just pga säljbarheten längre fram, även om mer saker kan gå sönder med Xdrive än utan.
Jag har haft nöjet att ägt en mängd bilar med manuell 4wd, både fwd samt rwd, och det märks stor skillnad om det driver på alla fyra eller enbart två oavsett väglag.
Sedan är det ju faktiskt lite roligare körning när det driver ordentligt på glatt underlag.

chrizz Administratör
9 december 2016 · 11 778 Inlägg

Jag myser av bara tanken att veta att jag driver med alla fyra hjulen, även om jag kanske inte skulle märka någon skillnad annat än när det är halt och man kör ett litet rödljusrace på vintern wink Det känns bra iaf, oavsett väglag smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
9 december 2016 · 9 296 Inlägg

Självklart är en fyrhjulsdriven bil bäst i avseende vägsäkerhet i halt väglag.
Självklart är en framhjulsdriven bil säkrare än en bakhjulsdriven bil i halt väglag.
Självklart är en bil, oavsett drivning, med diverse antisladd-system säkrare i halt väglag än dito utan dessa system.

Det är få förunnat att besitta sådant mod att de törs hävda motsatsen, t ex att tryggheten i en bakhjulsdriven bil är större än i en framhjulsdriven bil i vinterväglag trots att det påpekats i studier och media i årtionden att så inte är fallet. Eller de som menar att antisladdsystem endast hämmar vägegenskaperna. Kanske är det även de som fortfarande tror att det är bättre att placera de bästa däcken fram för att styrförmågan enligt deras egna fysikaliska uträkningar blir bättre?

Däremot skulle jag vilja påminna de som kör fyrhjulsdrivet att deras bromssträcka inte påverkas ett smack av driften, något många verkar ha glömt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
9 december 2016 · 11 778 Inlägg

Ja, många för ju resonemanget "jag har fyrhjulsdrift, så friktionsdäck bör räcka fint", vilket jag personligen tycker är helt galet om man faktiskt har riktiga vintrar där man bor. Fine, du kommer iväg, men stanna då? hålla dig på vägen? De "små detaljerna" förbises för ofta...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
stoophes
10 december 2016 · 219 Inlägg

Jag får tacka så hemskt mycket för alla goda råd! Som ni säger, driftkostnaden är ju inte så himla farlig om man väger in vad man får när man köper 330d, ska nog ta och provköra en sån om jag får chansen. Vad det gäller automat så va den jag provkörde helt underbar att köra, och det är faktiskt skönt att slippa sitta o dra i spaken ibland.
Så jag ska leta vidare efter en 320d/330d automat, och så får jag se om det blir fyrhjulsdrift eller inte smile
Ännu en gång, stort tack!

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang