Mercedes c200 -97 Få av antispin

Theolyn
9 december 2016 · 20 Inlägg

Häromdan köpte jag mig en Mercedes c200 -97 och jag undrar kort och gott hur jag får av antispinnen ?
Var upp till Mercedes och snacka med dom och dom sa att jag kan ta ut något slags ABS relä, men har ingen aning om vart de sitter någonstans . Någon här som har nån ide hur man kan gå till väga ?

simlar
9 december 2016 · 5 516 Inlägg

Det finns ingen knapp till att stänga av systemet?

Annars är nog enklaste att bara rycka säkringen till ABSen, men då försvinner såklart även abs-funktionen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Theolyn
9 december 2016 · 20 Inlägg

aah precis , dock så hittar jag inte säkringen som leder till ABS:en !

Jesper328
9 december 2016 · 2 333 Inlägg

Du kan ju annars bara koppla ur valfri abs givare eller koppla ur själva styrdonet för att få önskad effekt.

Up the RA
Theolyn
9 december 2016 · 20 Inlägg

Vart sitter absgivaren då ?

chrizz Administratör
9 december 2016 · 11 780 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ursäkta men vet man inte var abs-givarna (du har alltså flera, gissa hur många...) sitter så bör man nog låta bli att pilla med bilar?

Och har man inget annat vettigare än så att tillägga så kanske man ska låta bli. Man kan fråga för att lära sig. Se det här som en tillsägelse, och uppmaning om att hålla sig till den vett och ettikett vi eftersträvar i forumet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
torsen
9 december 2016 · 7 198 Inlägg

chrizz skrev:

JohnMayLives skrev:
Ursäkta men vet man inte var abs-givarna (du har alltså flera, gissa hur många...) sitter så bör man nog låta bli att pilla med bilar?

Och har man inget annat vettigare än så att tillägga så kanske man ska låta bli. Man kan fråga för att lära sig. Se det här som en tillsägelse, och uppmaning om att hålla sig till den vett och ettikett vi eftersträvar i forumet.

Anser inte alls att JohnMayLives svar var ohemult.

F ö är jag säker på att bilen har säkring till ASB/antispinn.
Ryck säkringen till ASB/antispinn.
Peta in en ABIKO-hane i varje "säkringshål".
Drag en elkabel via ABIKO-hanarna över säkring och strömbrytare som du fäster på lämpligt ställe.
Så gjorde jag på en Jeep med antispinn för att kunna ta mig fram i snö och sand.
Men, som skrivits ovan, du mister ABS-funktionen samtidigt.

Theolyn
9 december 2016 · 20 Inlägg

Tack för hjälpen hörni! Och aa jag försöker ju lära mig de är min första merca! Visste knappt hur jag fick upp huven men man lär sig ! 😎

Mr_B
10 december 2016 · 330 Inlägg

Um... Jag har en skitdum fråga... Är du säker på att du inte har en knapp till det här?
I min C250 TD -97 satt knappen i mittkonsolen, två knappar vänster om varningsblinkern, och det stod "ESP off" på den.
Jag misstänker att det kan ha med utrustningsnivå att göra, så den finns säkert inte i alla bilar, men jag ser inte att det nämnts, så börja där.
(Sen beror det ju lite på vilken effekt man är ute efter. Även med ESP'n avstängd har jag för mig att mercan försökte "hjälpa till" genom att bromsa hjulet som spann, med effekt att båda hjulen släppte. För mig var det största problemet att komma ihåg att stänga av den, för med den igång, så fort något hjul spann, så avlivade veterinären alla hästarna i stallet.)
B!

Senast redigerat av Mr_B (10 december 2016)

mb_pucken
10 december 2016 · 5 083 Inlägg

Har även jag knapp i min Benz. Den är märkt med asr off har jag för mig :-) annars brukar det vara lätt att komma åt kablarna till absgivaren bak då den kommer upp i skuffen vill jag minnas :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Theolyn
10 december 2016 · 20 Inlägg

Hade ingen knapp i min , inte hittat någon iallafall.  inte någon som råkar ha en bild på vad jag ska dra ur ? kryllar av kablar hit o dit , polaren drog ur nått och abs:en dog men hastighetsmätaren och massa mer dog också hah så de är ju inte riktigt optimalt !

Theolyn
10 december 2016 · 20 Inlägg

aah tack tack ! ska ut o kika imorgon o se om jag får någon ordning!

Theolyn
10 december 2016 · 20 Inlägg

aah säkert , näh just nu lyser ingenting !

Theolyn
10 december 2016 · 20 Inlägg

haha aa , äsh då lite kul ska man väll ha!

Evildan
10 december 2016 ·

ABS-systemet har minne på en MB, det är mycket riktigt och som det skrivs måste du radera felkoder om du vill få systemet att fungera igen.
Vissa Bosch-system sätter motorstyrningen i Limp-Home mode vilket innebär väldigt reducerad motoreffekt.
Dom det även korrekt nämns kan andra nödvändiga funktioner såsom hastighetsmätare slås ut.

Får jag fråga varför du vill stänga av fungerande säkerhetsutrustning?

Theolyn
11 december 2016 · 20 Inlägg

Gillar inte när motoreffekten stryps när jag kör bla, Blinkar så fort de är lite halt

Evildan
11 december 2016 ·

Theolyn skrev:
Gillar inte när motoreffekten stryps när jag kör bla, Blinkar så fort de är lite halt

Det är liksom hela idén med systemet i din bakhjulsdrivna bil för att du inte ska hamna med bredsidan in i en busskö eller kundvagnsgarage på stormarknaden.
Du vinner i längden på att låta systemet vara fungerande.

Theolyn
12 december 2016 · 20 Inlägg

Sädår nu funkar allt som jag vill! tack för hjälpen hörrni !

Mr_B
16 december 2016 · 330 Inlägg

Theolyn skrev:
Gillar inte när motoreffekten stryps när jag kör bla, Blinkar så fort de är lite halt

Jag reagerade precis likadant när jag körde min Esprit med 2.5L 5 cylindrig turbodiesel. Den gick in och klippte motoreffekten så hårt, och så tidigt, att det upplevdes som farligt i sig i rätt många situationer. Men jag hade som sagt knapp till att stänga av det med.
Antar att du har ett annat utrustningskit, elegance, eller classic?
Värt att notera. Om du dödar den med strömbrytare, så får du "LSD emulering" med aktiv broms på det spinnande hjulet, när ASR'n är avstängd.

Evildan skrev:

Theolyn skrev:
Gillar inte när motoreffekten stryps när jag kör bla, Blinkar så fort de är lite halt

Det är liksom hela idén med systemet i din bakhjulsdrivna bil för att du inte ska hamna med bredsidan in i en busskö eller kundvagnsgarage på stormarknaden.

Iden med systemet är att underlätta för föraren, visst. Men om han nu inte vill ha hjälpen, så går det som sagt att stänga av på olika vis.

Jag är rätt säker på att kabeln man skulle behöva koppla en strömbrytare på finns i härvan bakom instrumentpanelen, eftersom den är tillgänglig som tillval i de flesta utrustningskitten. Men att lista ut vilken det är... Sen KAN det vara så att bilen inte ens har rätt ASR system. Det borde gå att kolla med VIN numret. Det känns osannolikt att de skulle stoppa i ett annat, men man vet fan aldrig med Mercedes. De skulle mycket väl kunna sälja bilar med två olika ASR system under samma period, där den "enda" skillnaden är knapp, eller inte, från kundens perspektiv, men det är olika styrboxar under huven, så att säga.
B!

pint
16 december 2016 · 86 Inlägg

själv så ryckte man ut hastighetsgivaren som gick till högra framdäcket. sitter under motorhuven på högersida under "panelen" bara sära på kontakten, funkade skit bra, dock som sagt ingen ABS då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang