Honda cr v behöver lätt gas för att starta

Andreask99
9 december 2016 · 31 Inlägg

Har en honda Cr v som jag nyss renoverat toppen på. Efter renoveringen hade jag problem med att den hade låg tomgång och var svårstartad. Den dog om man inte gasa lite ibland och när man skulle start behövde man pumpa gas för att den skulle orka komma upp i varv. Alltså få upp nog med varv för att komma upp i tomgång. Har bytt tändspolarna, tändstift, lambdasond. Och det har inprincip löst tomgången. När den är kall går den lite dåligt än. Men när man ska starta, oavsett kall eller varm så behöver man pumpa lätt på gas för att den ska gå igång.
Några ideer på vad som kan vara fel?

Andreask99
10 december 2016 · 31 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Har bilen nån form av "kamaxel-förställning", dvs kammarna kan vridas för att få bättre körbarhet på låga varv o sedan retarderas för "max effekt"? Har den ett liknande system (förmodligen) så är det nog inte helt oväsentligt hur man sätter ihop o tajmar denna mekanism när kamremmen/kedjan monteras. Får man det inte helt hundra så kan man nog få de symptom du beskriver. Testa o koppla upp dig mot bilen o kolla live-värden, man brukar kunna se om "kamaxel-förställningen" är inom rimliga värden. Ligger värdena fel så har du förmodligen inte fått ihop allt korrekt.

När jag kopplar upp mig via Torque ger den att vid tomgång skiftar "timing adv" mellan -3grader och -8grader. Är det normala värden? Får inga felkoder vilket är skumt eftersom någonting är fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang