Fritidsbatteri parallellt med Agm-batteri?

Goranerland
10 december 2016 · 4 Inlägg

Tjena är min första tråd här på forumet. Vet att det finns väldigt mkt trådar om just parallelkoppling och att de flesta trycker på att batterier skall vara av samma modell/typ. Men inte riktigt hittat svar på min fråga. (notera, blev bilägare för typ 2 veckor sen. Ngt grön på elektriciteten i bilar)

Jag har en sprinter med boendedel ibak, sitter ett 110ah fritidsbatteri från biltema där ibak som som är parallellkopplat fram till startbatteri med skiljerelä o hela köret.

Problemet: mitt startbatteri gick åt fanders nyligen då tidigare ägare hade låtit de stå o dö ungefär med ett gäng djupa urladdningar emellanåt.  Ville inte under vintern nu stoppa in ett helt nytt utan de kostar jag på fram till sommarn.

Startbatteriet jag kom över var ett "Delkor vrla/agm 80ah".  Ibak sitter ett underhållsfrit biltema fritidsbatteri 110ah. Som vad jag fattat är vanliga "våta blybatterier".

Min fråga är då: Vad skulle hända om jag kopplar ihop dessa ändå trots skillnaderna. Skulle jag senare då behöva byta ut båda inför sommaren tro? Är det smartare att vänta med att koppla på bakre tills jag har två likadana eller kan jag komma undan med detta ett tag?

Kanske blev rörigt men hoppas ni orkar svara trots mkt text. Tack på förhand!

jaka54
10 december 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Varför två batterier i en bil?? Och vad är en "sprinter"?
Viist kan du parrallellkoppla två blybatterier men det kommer att innebära att om batterierna inte har samma spänning så kommer det ena batteriet att "ladda" det med lägst spänning.
Det innebär egentligen inga direkta problem på vilkor att bägge batterierna håller lika spänning. Däremot ,om batterierna skiljer sig allt för mycket i spänning så kommer det med högst spänning att "ladda" det med lägst spänning vilket kan innebära att bägge batterierna hamnar på lika låg spänning.
Så frågan kvarstår varför två batterier i en bil?

Goranerland
10 december 2016 · 4 Inlägg

Tjenna, eftersom jag kommer bo i skåpet på bilen har jag ett batteri där som går till allt förbrukande där, lampor mm.  skilnaden på kapaciteten är jag medveten om. Det är mest skilnaden mellan agm och fritidsbatteriet då om det kommer köra båda batterierna kass eller hur länge det funkar.

Nobrando
10 december 2016 · 214 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför två batterier i en bil?? Och vad är en "sprinter"?
Viist kan du parrallellkoppla två blybatterier men det kommer att innebära att om batterierna inte har samma spänning så kommer det ena batteriet att "ladda" det med lägst spänning.
Det innebär egentligen inga direkta problem på vilkor att bägge batterierna håller lika spänning. Däremot ,om batterierna skiljer sig allt för mycket i spänning så kommer det med högst spänning att "ladda" det med lägst spänning vilket kan innebära att bägge batterierna hamnar på lika låg spänning.
Så frågan kvarstår varför två batterier i en bil?

Jag skulle tippa på att trådskaparen syftar på en Mercedes Sprinter, dvs stor skåpbil. Två batterier är för att det ena används för att starta bilen och det andra för bruk när man bor i bilen, alltså när bilen är avstängd.

Det är många som säger olika gällande batterier, så här säger en person här på garaget.

Seriekoppling:
– batterierna ska ha samma kapacitet (Ah).
– batterierna ska ha samma ålder (vara likvärdiga) beroende på att
den laddningsström som behövs för att ett batteri ska uppnå en
viss spänning ändras med batteriets ålder.
– snedbelastning bör inte förekomma.
– vid seriekoppling bibehålls kapaciteten, men ökar (dubblar) spänningen
t ex vid seriekoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier blir
spänningen 24 V men kapaciteten fortfarande 60 Ah.

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.
– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
jaka54
10 december 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Helt rätt!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2016 · 17 380 Inlägg

Olika batterityper har olika vilospänning. Går inte att blanda utan att de laddar ur varann. Samma som batterier med olika ålder. Fast värre.

Har man en avskiljare  kan blanda lite olika Ah. Spänningsfall pga för lite area på kabel till bodelen är inte bra!

GEL/AGM/Bly har olika spänningar. Värt att veta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
11 december 2016 · 7 198 Inlägg

Kontakta Skyllermarks.
De har allt när det gäller att ladda 2 batterier - lika eller olika.
De har en Elguide som du får gratis.
Innehåller kopplingsscheman, ledningsdragningar och nödvändiga elkomponenter.

TomBjorklund VAGIS Car Club
12 december 2016 · 1 093 Inlägg

Men läs vad TS skriver i sitt första inlägg...
All laddningsautomatik finns redan i bilen, bilen är redan byggd med ett färdigt elsystem.

Finns det laddningsautomatik med skiljerelä så går det utmärkt att använda batterier med olika Ah samt typ då det inte kommer att påverka; eftersom skiljereläet endast i princip tillåter att baterierna kopplas ihop under laddning, samt vilket batteri som laddas (beroende på hur avancerat det är).

Skulle det INTE finnas någon diod/skiljerelä eller liknande så skall alltid batteribanken bestå av samma typ (helst tillverkare) för att behålla ungefärligt samma optimal laddspänningsnivå

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Goranerland
12 december 2016 · 4 Inlägg

Tack för mkt bra info!👍

Blir två identiska nya batterier fram till våren. Ska kika in skyllermarks!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang