Olja volvo 945 ltt 1996

hozzter
10 december 2016 · 95 Inlägg

Hej! Säkert fel att fråga detta i felsökning men då får gärna administration flytta tråden.
Hur som helst jag har inte kvar någon instruktionsbok och hittade allt för mycket olika saker när jag sökte.

Måste byta olja i bilen och vet ej vad jag ska använda. Hel eller halv syntet och vilken viskositet ska man köra? Väldigt tacksam för svar mvh.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2016 · 4 917 Inlägg

Ja,  nu får man väl en massa skäll av oliktänkande, men eftersom den trots allt är 20 år gammal, så är det inte så noga..
Stick till biltema och köp en 10 liters dunk med 10-30 mineral så klarar du dig länge..
En gammal volvomotor kan väl inte vara mer krävande än en riskokare från Asien?
Jag har kört på ovanstående i 12 år och varken bilen eller bes. har klagat och den håller ännu..
Nu ska vi se om halv o helsyntetarna tänker annorlunda. .smile

Senast redigerat av tommen1 (10 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
10 december 2016 · 4 020 Inlägg

10w-40 eller 5w-40

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
10 december 2016 ·

tommen1 skrev:
Ja,  nu får man väl en massa skäll av oliktänkande, men eftersom den trots allt är 20 år gammal, så är det inte så noga..
Stick till biltema och köp en 10 liters dunk med 10-30 mineral så klarar du dig länge..
En gammal volvomotor kan väl inte vara mer krävande än en riskokare från Asien?
Jag har kört på ovanstående i 12 år och varken bilen eller bes. har klagat och den håller ännu..
Nu ska vi se om halv o helsyntetarna tänker annorlunda. .smile

Av mig får du inte skäll då även jag anser att den oljan är rätt för bilen.

zleepy Trucker
10 december 2016 · 1 391 Inlägg

biltema delsyntet 10-40w funkar utmärkt...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
hozzter
10 december 2016 · 95 Inlägg

Den funkar gå riktigt riktigt hårt, vad tror ni om 10-40 helsyntet?

Equium
10 december 2016 · 354 Inlägg

Jag använder 5W-50 helsyntet till mina 940.

Djo
10 december 2016 · 10 157 Inlägg

hozzter skrev:
Den funkar gå riktigt riktigt hårt, vad tror ni om 10-40 helsyntet?

castrol magnatec 5w40 har min 244a gått på är en helsyntet och ja min motor har fått jobba speciellt vintertid hm undra vad som orsakar det wink

och den motorn går ännu som en klocka 5000 mil senare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Arly165 Bakhjulsdriven
10 december 2016 · 334 Inlägg

Jag brukar köra mineral i gamla rödblock. Dock om du kör väldigt hårt  eller om den går länge mellan bytena så är en delsyntet att föredra. 5w-40 eller 10w-40 är rätt viskositet.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
spillolja
10 december 2016 · 4 020 Inlägg

Gå man ihop med grannar och bekanta och köp ett ett gäng med dunkar  så blir det inte många kr/litern
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … ::141.html
10 (2x5) Liter  =  30,99 EUR [ 3,10 EUR / Liter ]
20 (4x5) Liter  =  51,99 EUR [ 2,60 EUR / Liter ]
välj en av varje rad för tot 30 liter

med frakt blir det  ca 33:-/litern

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Gatanslag
4 januari 2017 · 47 Inlägg

Man ska alltid fråga den man köper bilen av vad för olja dom har andvänt, om dom körde på mineral och man stoppar i helsyntet renar det bättre och stora smuts klumpar kan renas bort och fastna i olje kanalen.

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
Djo
4 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Freddyvx3 skrev:
Man ska alltid fråga den man köper bilen av vad för olja dom har andvänt, om dom körde på mineral och man stoppar i helsyntet renar det bättre och stora smuts klumpar kan renas bort och fastna i olje kanalen.

Då får man köra med några oljebyten med helsyntet så motorn får bli och må bra igen.

skulle aldrig köra på mineral bara för att tidigare ägare har snålat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
nitrousblu3_rs
4 januari 2017 · 262 Inlägg

Kör alltid med helsyntet i mina turbo-bilar. Mobil 3000 5W-40 åker alltid i mina 940s.

spillolja
4 januari 2017 · 4 020 Inlägg

Jag som fått för mig att en bra mineralolja har stort sett samma rengörande egenskaper som en syntet

om den  är klassad högre än API SE/CC eller liknande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
4 januari 2017 · 10 157 Inlägg

spillolja skrev:
Jag som fått för mig att en bra mineralolja har stort sett samma rengörande egenskaper som en syntet

om den  är klassad högre än API SE/CC eller liknande

Största problemet jag ser med en mineral är att den inte tål värme och med en modern aluminium motor så blir det varmt speciellt turbo modeller.

Haft mineral i en bil och jag eldade upp den oljan hällde i en halv syntet och oljan försvann inte då. (gammal b18 dessutom) så jag kan inte rekommendera en mineral olja till någonting faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spillolja
4 januari 2017 · 4 020 Inlägg

Om man kikar på flampunken för en syntet resp. mineral så är dom ganska snarlika
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … ::141.html
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … :1362.html

tom några enstaka grader högre för mineralen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
4 januari 2017 · 10 157 Inlägg

spillolja skrev:
Om man kikar på flampunken för en syntet resp. mineral så är dom ganska snarlika
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … ::141.html
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … :1362.html

tom några enstaka grader högre för mineralen

Okej ja jag talar om egen erfarenhet vet dock inte om den är värd något ? wink

Det läckte inte och den drack uppenbarligen inte olja så vart tog då mineraloljan vägen som inte halvsyntet/helsyntet kunde ta vägen ?

Min slutsats är att den måste ha eldats upp av värme.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
4 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Det läckte inte och den drack uppenbarligen inte olja så vart tog då mineraloljan vägen som inte halvsyntet/helsyntet kunde ta vägen ?

Min slutsats är att den måste ha eldats upp av värme.

En olja med lägre tal kommer förångas fortare ja. Däremot ska inte (?) en 40olja förångas snabbare än en 40olja. På samma sätt kommer en tunnare olja förbrännas fortare (i cylindern). Så en 10w ska inte försvinna snabbare än en 10w. Likvärdiga oljor ska alltså behålla sin form oavsett syntet/mineral såvida de inte får gå under väldigt många mil (egenskaperna förändras sannolikt snabbare i en mineral - försämras fortare.)

Sådan är min enkla men inte speciellt vetenskapliga teori. Med det sagt, jag kör alltid syntet i hyfsat moderna bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
4 januari 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Det läckte inte och den drack uppenbarligen inte olja så vart tog då mineraloljan vägen som inte halvsyntet/helsyntet kunde ta vägen ?

Min slutsats är att den måste ha eldats upp av värme.

En olja med lägre tal kommer förångas fortare ja. Däremot ska inte (?) en 40olja förångas snabbare än en 40olja. På samma sätt kommer en tunnare olja förbrännas fortare (i cylindern). Så en 10w ska inte försvinna snabbare än en 10w. Likvärdiga oljor ska alltså behålla sin form oavsett syntet/mineral såvida de inte får gå under väldigt många mil (egenskaperna förändras sannolikt snabbare i en mineral - försämras fortare.)

Sådan är min enkla men inte speciellt vetenskapliga teori. Med det sagt, jag kör alltid syntet i hyfsat moderna bilar.

Tycker exakt samma själv men min erfarenhet säger annat jaja ingenting är exakt så att säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
4 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Det läckte inte och den drack uppenbarligen inte olja så vart tog då mineraloljan vägen som inte halvsyntet/helsyntet kunde ta vägen ?

Min slutsats är att den måste ha eldats upp av värme.

En olja med lägre tal kommer förångas fortare ja. Däremot ska inte (?) en 40olja förångas snabbare än en 40olja. På samma sätt kommer en tunnare olja förbrännas fortare (i cylindern). Så en 10w ska inte försvinna snabbare än en 10w. Likvärdiga oljor ska alltså behålla sin form oavsett syntet/mineral såvida de inte får gå under väldigt många mil (egenskaperna förändras sannolikt snabbare i en mineral - försämras fortare.)

Sådan är min enkla men inte speciellt vetenskapliga teori. Med det sagt, jag kör alltid syntet i hyfsat moderna bilar.

Tycker exakt samma själv men min erfarenhet säger annat jaja ingenting är exakt så att säga.

Oavsett vad så är det inget att spara på. En dunk olja kostar inte många kronor och merkostnaden är ju knappt intressant att notera om man hoppar upp ett snäpp eller två i kvalitet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang