Störningar - var leta först?

Dwa
11 december 2016 · 37 Inlägg

Efter många om och men har jag äntligen fått ihop allt och fått igång stereon efter en tids byggande. Var ganska nöjd med första provlyssningen - tills jag startade motorn! då kom det störningar som var sjukt irriterande! Jag har strömkabel och remote på ena sidan av bilen och lågnivå samt högtalarkabel längs andra sidan. Men i bagaget där allt skall kopplas ihop blir det lite rörigt. Jag funderar på vad som är viktigast att skilja? Ström och signal eller ström och högtalarkabel? (Före eller efter slutstegen?) eller är det lika viktigt med båda? Är jordkablarna också lika viktiga att skilja från övrigt? Bör man dessutom skilja lågnivå och högtalarkabel?

Kör med två slutsteg och två aktiva filter så det blir rätt mycket ström-, remote- och jordkablar...

Fjong
12 december 2016 · 1 494 Inlägg

Kolla jord och signaljorden på stereon

Dwa
12 december 2016 · 37 Inlägg

Fjong skrev:
Kolla jord och signaljorden på stereon

Vad är det? smile är det inkluderat i ISO-kablaget? Om inte, är det en (två?) jordpunkt/er man skall ansluta separat på huvudenheten?

Jag har bara kopplat in standardkablage plus lågnivåer och aux-in...

Fjong
12 december 2016 · 1 494 Inlägg

Den finns i stereon och om man bränner  den får man störningar. Du får testa jorda rca utgångarna i stereons chassi. Går att linda kardelerna ifrån en sladd runt dom och sen sätta fast det i nån lämplig skruv på chassit

Dwa
12 december 2016 · 37 Inlägg

Vet inte om jag är hundra med nu, linda runt respektive RCA-kontakt och sen fast i stereo-chassit? en per RCA-kontakt? Det borde bli samma sak som att linda samma ledare runt samtliga kontakter och sen till chassit? Det blir inte nån form av kortslutning då? Ursäkta dum fråga kanske smile

Fjong
13 december 2016 · 1 494 Inlägg

Där finns en bild på hur jag menar och även lite annan info. Yttre delen på rca kontakten är jord så blir ingen kortslutning nej.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272531

Men som sagt, behöver inte vara detta, är bara en grej att testa. Skulle nog börjat med att se över hur du har jordat steg och sådant dock. Och bara för att utesluta det så kan du ju dra en lågnivå fritt igenom kupén så att du absolut inte kan få störningar på vägen där (även om det inte bör hända ändå)

Dwa
13 december 2016 · 37 Inlägg

Fjong skrev:
Där finns en bild på hur jag menar och även lite annan info. Yttre delen på rca kontakten är jord så blir ingen kortslutning nej.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272531

Men som sagt, behöver inte vara detta, är bara en grej att testa. Skulle nog börjat med att se över hur du har jordat steg och sådant dock. Och bara för att utesluta det så kan du ju dra en lågnivå fritt igenom kupén så att du absolut inte kan få störningar på vägen där (även om det inte bör hända ändå)

Kanon, tack för tips! Skall testa detta och se om det blir någon skillnad. Jordningen av steg och filter bör inte vara ett problem, däremot blev det rätt mycket kablar huller om buller med trångt montage. Har försökt dra isär allt och provlyssnat utan någon förbättring så ska testa med ditt förslag.

Tack för hjälpen!

Blixnabb
22 december 2016 · 245 Inlägg

Vad har du för bil?
ibland kan generatorn ta med sig ett vinande ljud som följer motorvarvet.
oftast går det att bli av med ljudet men i vissa få fall så är det ett filter man behöver eller byta generator, detta var inte helt ovanligt på äldre Volvo 740-940.
Men prova först som Fjong skriver, dra lågnivån rakt genom bilen och se om det blir bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang