Audi A4 -2004, kupé värme

illiuminati
12 december 2016 · 243 Inlägg

Hej!

Skrivit förut, köpte en Audi A4 -2004 för 43000kr för ca 10 veckor sen nu, har haft en hel del problem och lämnat in den hos han jag köpte den flera gånger.

Tankarna gick kring ifall han lurar mig medvetet eller inte, men idag fick jag bekräftat att han utfört det han påstått iallafall, riktigt trevlig och hjälpsam men verkar inte som han alltid hittar vad och vart felet är.

Detta har han gjort sen jag köpte bilen:
*bytt kamrem + vattenpump, fått bildbevis på när detta gjordes såg även det nya kamremskittet innan.
*Bytt värmepaket
*Luftat kylsystemet
*Bytt en givare, kamaxel något sånt (motorlampan hade börjat lysa)
*Bytt olja och filter
*Bytt alla vätskor

Saken nu är att det åter inte kom någon värme in i kupén, åkte från jobbet till affären, under ca 20-30min jag va i affären stod bilen i värmegarage.
Stod sedan i kö ca 40min så tog 1 tim innan jag kom fram och de va fortfarande kall luft från fläktarna.

Han satt sig i bilen och varva upp den och värmen kom direkt.
Under tiden han tog ett telefonsamtal sökte jag lite på google och läste något om topplockspackningen som jag sen nämnde för honom.
Han rabbla upp alla steg han tagit i felsökning och förklarade för mig som inte kan speciellt mycket vad han gjort och vad de påverkar.

Han hade haft topplockspackningen i tankarna, men det va ingen fukt i motorn som det brukar va vid problem med topplockspackningshaveri?

Men han sa att det måste vara något så nu ska han plana toppen om jag förstod det rätt och byta packningen, han sa att motorn kommer bli som ny och att det normal kostar ganska mycket att göra detta?

Kan tillägga att jag inte behövt betala en krona extra, han gav mig ett löfte när jag köpte bilen och det va att jag skulle bli nöjd och att den ska fungera som den ska.

Skickade ett mail förra helgen till honom då jag har svårt att konfrontera öga mot öga, eftersom han ändå varit så pass hjälpsam så tycker jag samtidigt synd om honom.
Skrev att jag om problem inte åtgärdas vill att han köper tillbaka bilen, att jag känner mig väldigt missnöjd med att den inte fungerar och att jag vill ha en bil jag trivs med snarast.
Han förklarade att han förstod min frustration och att han ska åtgärda det nu en gång för alla.

Under tiden han åtgärdar får jag även låna en bil.

Tror ni att plana toppen och byta packning kan vara en orsak? Eller har ni andra ideér på vad felet kan vara, att värmen kom när han varva upp den va det en tillfällighet bara eller kan det va symptom på att något inte fungerar som det ska?

Har sökt en hel del på google men hittar inte mycket om detta, att det skulle va luft i kylsystemet är jag ganska säker på, men hur kommer luften dit? är det vad topplockspackningen kan orsaka?
För vi har luftat systemet ett antal gånger nu, första gångerna fungerade det inte men efter värmepaketet byttes och det luftades så fungerade det ett tag, om än långsam uppvärmning tog nog 20min innan det började bli varmt.

Tacksam för hjälp!

Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
zleepy Trucker
12 december 2016 · 1 391 Inlägg

bytt termostat? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
illiuminati
12 december 2016 · 243 Inlägg

zleepy skrev:
bytt termostat? smile

Den är med bytt, glömde skriva med den smile

SportPilot Ubåtsingenjör
12 december 2016 · 7 229 Inlägg

Det kan vara en anledning, och som han säger så kostar det rätt mycket att utföra den reparationen.
Gör han detta kostnadsfritt så kan jag lova dig att han inte medvetet lurar dig, det hade varit rent idioti.

Var glad att du har hamnat hos en vänlig säljare som faktiskt hjälper dig, att du dessutom får låna bil under tiden är verkligen ett plus i kanten.

Senast redigerat av CHEEVA (12 december 2016)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
illiuminati
12 december 2016 · 243 Inlägg

CHEEVA skrev:
Det kan vara en anledning, och som han säger så kostar det rätt mycket att utföra den reparationen.
Gör han detta kostnadsfritt så kan jag lova dig att han inte medvetet lurar dig, det hade varit rent idioti.

Var glad att du har hamnat hos en vänlig säljare som faktiskt hjälper dig, att du dessutom får låna bil under tiden är verkligen ett plus i kanten.

Känner lite så jag med, skulle han medvetet sålt bilen med dessa fel så känns det som att han skulle gjort allt för att inte hjälpa mig, nu hjälper han ju mig ändå.
Tråkigt för båda men hoppas att det löser sig!

SportPilot Ubåtsingenjör
12 december 2016 · 7 229 Inlägg

illiuminati skrev:

CHEEVA skrev:
Det kan vara en anledning, och som han säger så kostar det rätt mycket att utföra den reparationen.
Gör han detta kostnadsfritt så kan jag lova dig att han inte medvetet lurar dig, det hade varit rent idioti.

Var glad att du har hamnat hos en vänlig säljare som faktiskt hjälper dig, att du dessutom får låna bil under tiden är verkligen ett plus i kanten.

Känner lite så jag med, skulle han medvetet sålt bilen med dessa fel så känns det som att han skulle gjort allt för att inte hjälpa mig, nu hjälper han ju mig ändå.
Tråkigt för båda men hoppas att det löser sig!

Jo det är som du säger mycket tråkigt för båda två, du blir utan bil och han gör förmodligen en ordentlig förlust på bilen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2016 · 17 477 Inlägg

Har någon kollat så vatten pumpas runt och verkligen strömmar genom värmepaketet? Det är ju enkelt och sen blir nästa koll om reglerventilen som släpper på vatten igenom verkligen öppnar ordentligt. Sen kan man felsöka i mittpanelen. Efter detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
illiuminati
12 december 2016 · 243 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har någon kollat så vatten pumpas runt och verkligen strömmar genom värmepaketet? Det är ju enkelt och sen blir nästa koll om reglerventilen som släpper på vatten igenom verkligen öppnar ordentligt. Sen kan man felsöka i mittpanelen. Efter detta.

Vattnet strömmade inte bra därav byttes värmepaket nu gör det, slangarna till värmepaketet är hårda och riktigt varma, reglerventilen vet jag inget om ska framföra det.
Tack för tipsen!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2016 · 17 477 Inlägg

illiuminati skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har någon kollat så vatten pumpas runt och verkligen strömmar genom värmepaketet? Det är ju enkelt och sen blir nästa koll om reglerventilen som släpper på vatten igenom verkligen öppnar ordentligt. Sen kan man felsöka i mittpanelen. Efter detta.

Vattnet strömmade inte bra därav byttes värmepaket nu gör det, slangarna till värmepaketet är hårda och riktigt varma, reglerventilen vet jag inget om ska framföra det.
Tack för tipsen!

De blir de av värmen.
En riktigt dum fråga: Bilen är väl luftad ordentligt? Det tar sin lilla stund på vissa.
Tar man bort utgående slang från paketet så ska det rinna bra med -skitvarmt- vatten. Annars orkar inte vattenpumpen av någon anledning.

Strömmar det fint så är det någon ventil som inte öppnar. Kan vara ACC-enheten som jävlas med. Fast den ska öppna fullt på "HI" förvisso. Kupésensor borde av den anledningen inte ha med saken att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
illiuminati
12 december 2016 · 243 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

illiuminati skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har någon kollat så vatten pumpas runt och verkligen strömmar genom värmepaketet? Det är ju enkelt och sen blir nästa koll om reglerventilen som släpper på vatten igenom verkligen öppnar ordentligt. Sen kan man felsöka i mittpanelen. Efter detta.

Vattnet strömmade inte bra därav byttes värmepaket nu gör det, slangarna till värmepaketet är hårda och riktigt varma, reglerventilen vet jag inget om ska framföra det.
Tack för tipsen!

De blir de av värmen.
En riktigt dum fråga: Bilen är väl luftad ordentligt? Det tar sin lilla stund på vissa.
Tar man bort utgående slang från paketet så ska det rinna bra med -skitvarmt- vatten. Annars orkar inte vattenpumpen av någon anledning.

Strömmar det fint så är det någon ventil som inte öppnar. Kan vara ACC-enheten som jävlas med. Fast den ska öppna fullt på "HI" förvisso. Kupésensor borde av den anledningen inte ha med saken att göra.

Tror han luftade ordentligt 4-5 gånger innan han började misstänka annat smile det fungerade till en början efter varje luftning men av någon anledning kom det in luft igen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2016 · 17 477 Inlägg

illiuminati skrev:

Hybridsmurfen skrev:

illiuminati skrev:

Vattnet strömmade inte bra därav byttes värmepaket nu gör det, slangarna till värmepaketet är hårda och riktigt varma, reglerventilen vet jag inget om ska framföra det.
Tack för tipsen!

De blir de av värmen.
En riktigt dum fråga: Bilen är väl luftad ordentligt? Det tar sin lilla stund på vissa.
Tar man bort utgående slang från paketet så ska det rinna bra med -skitvarmt- vatten. Annars orkar inte vattenpumpen av någon anledning.

Strömmar det fint så är det någon ventil som inte öppnar. Kan vara ACC-enheten som jävlas med. Fast den ska öppna fullt på "HI" förvisso. Kupésensor borde av den anledningen inte ha med saken att göra.

Tror han luftade ordentligt 4-5 gånger innan han började misstänka annat smile det fungerade till en början efter varje luftning men av någon anledning kom det in luft igen

NJa, det kommer inte in luft. Fast locket till expansionskärlet kan vara trasigt...
Det kan ta 20-30 minuter på vissa bilar innan all luft är ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
illiuminati
13 december 2016 · 243 Inlägg

NJa, det kommer inte in luft. Fast locket till expansionskärlet kan vara trasigt...
Det kan ta 20-30 minuter på vissa bilar innan all luft är ute.

Fast då borde det ju bubbla på ganska bra eftersom ett tryck byggs upp, men när topplocket börjar jävlas kan det medföra att luft släpps in i kylsystemet? Tänkte varför man ska byta det, anledningen bakom.

it_mutt Avstängd
13 december 2016 · 10 388 Inlägg

illiuminati skrev:

Hybridsmurfen skrev:
NJa, det kommer inte in luft. Fast locket till expansionskärlet kan vara trasigt...
Det kan ta 20-30 minuter på vissa bilar innan all luft är ute.

Fast då borde det ju bubbla på ganska bra eftersom ett tryck byggs upp, men när topplocket börjar jävlas kan det medföra att luft släpps in i kylsystemet? Tänkte varför man ska byta det, anledningen bakom.

Nej, om locket till expansionskärlet är trasigt byggs det inte upp något tryck i systemet.

Men som Hybridsmurfen skriver, så kan vissa bilar vara rent jävliga att lufta "ordentligt".

Om toppackningen är kass (eller toppen skev så att packningen inte fungerar som den är tänkt) så kommer det ibland (inte alltid) med avgaser ut i kylsystemet, vilket då ger "luft i systemet".

(ändrade lite för att se vem som skrev vad)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
illiuminati
14 december 2016 · 243 Inlägg

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

Hybridsmurfen skrev:
NJa, det kommer inte in luft. Fast locket till expansionskärlet kan vara trasigt...
Det kan ta 20-30 minuter på vissa bilar innan all luft är ute.

Fast då borde det ju bubbla på ganska bra eftersom ett tryck byggs upp, men när topplocket börjar jävlas kan det medföra att luft släpps in i kylsystemet? Tänkte varför man ska byta det, anledningen bakom.

Nej, om locket till expansionskärlet är trasigt byggs det inte upp något tryck i systemet.

Men som Hybridsmurfen skriver, så kan vissa bilar vara rent jävliga att lufta "ordentligt".

Om toppackningen är kass (eller toppen skev så att packningen inte fungerar som den är tänkt) så kommer det ibland (inte alltid) med avgaser ut i kylsystemet, vilket då ger "luft i systemet".

(ändrade lite för att se vem som skrev vad)

Okej tack för ett bra svar, då finns det en chans iallafall att det är felet, nog för att de inte är bäst på sin sak, men efter så många försök så bör de ha luftat ordentligt vid något tillfälle smile Men att få toppen planad och bytt packning gratis tackar jag inte nej till iallafall, bara hoppas att det hjälper.

it_mutt Avstängd
15 december 2016 · 10 388 Inlägg

illiuminati skrev:

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

Fast då borde det ju bubbla på ganska bra eftersom ett tryck byggs upp, men när topplocket börjar jävlas kan det medföra att luft släpps in i kylsystemet? Tänkte varför man ska byta det, anledningen bakom.

Nej, om locket till expansionskärlet är trasigt byggs det inte upp något tryck i systemet.

Men som Hybridsmurfen skriver, så kan vissa bilar vara rent jävliga att lufta "ordentligt".

Om toppackningen är kass (eller toppen skev så att packningen inte fungerar som den är tänkt) så kommer det ibland (inte alltid) med avgaser ut i kylsystemet, vilket då ger "luft i systemet".

(ändrade lite för att se vem som skrev vad)

Okej tack för ett bra svar, då finns det en chans iallafall att det är felet, nog för att de inte är bäst på sin sak, men efter så många försök så bör de ha luftat ordentligt vid något tillfälle smile Men att få toppen planad och bytt packning gratis tackar jag inte nej till iallafall, bara hoppas att det hjälper.

Jag kan väl också tycka att de borde ha lyckats. Men faktum är att jag har haft en B5:a (modellen innan din...ja, om du nu mot förmodan inte har en av de ytterst få B7:or som finns från 2004...skit samma) där det tog säkerligen 20 försök innan det fungerade helt. Och då hade jag tagit till alla tips och tricks som finns mer eller mindre.

Möjligt jag missar det; men blir bilen varm? Som i; motorn?
Eller för att förtydliga; är det "bara" att det inte kommer någon värme i kupén, eller blir inte "motorn" varm heller?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
illiuminati
15 december 2016 · 243 Inlägg

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

it_mutt skrev:

Nej, om locket till expansionskärlet är trasigt byggs det inte upp något tryck i systemet.

Men som Hybridsmurfen skriver, så kan vissa bilar vara rent jävliga att lufta "ordentligt".

Om toppackningen är kass (eller toppen skev så att packningen inte fungerar som den är tänkt) så kommer det ibland (inte alltid) med avgaser ut i kylsystemet, vilket då ger "luft i systemet".

(ändrade lite för att se vem som skrev vad)

Okej tack för ett bra svar, då finns det en chans iallafall att det är felet, nog för att de inte är bäst på sin sak, men efter så många försök så bör de ha luftat ordentligt vid något tillfälle smile Men att få toppen planad och bytt packning gratis tackar jag inte nej till iallafall, bara hoppas att det hjälper.

Jag kan väl också tycka att de borde ha lyckats. Men faktum är att jag har haft en B5:a (modellen innan din...ja, om du nu mot förmodan inte har en av de ytterst få B7:or som finns från 2004...skit samma) där det tog säkerligen 20 försök innan det fungerade helt. Och då hade jag tagit till alla tips och tricks som finns mer eller mindre.

Möjligt jag missar det; men blir bilen varm? Som i; motorn?
Eller för att förtydliga; är det "bara" att det inte kommer någon värme i kupén, eller blir inte "motorn" varm heller?

Motorn blir varm och den ligger stabilt på 90c, det är bara i kupén det inte blir varmt.
När jag hade haft den igång 1 timma ca, och jag kom till honom med bilen så varvade han upp den ett tag och då kom det varmluft.
Det ska vara en B5.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2016 · 17 477 Inlägg

illiuminati skrev:

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

Okej tack för ett bra svar, då finns det en chans iallafall att det är felet, nog för att de inte är bäst på sin sak, men efter så många försök så bör de ha luftat ordentligt vid något tillfälle smile Men att få toppen planad och bytt packning gratis tackar jag inte nej till iallafall, bara hoppas att det hjälper.

Jag kan väl också tycka att de borde ha lyckats. Men faktum är att jag har haft en B5:a (modellen innan din...ja, om du nu mot förmodan inte har en av de ytterst få B7:or som finns från 2004...skit samma) där det tog säkerligen 20 försök innan det fungerade helt. Och då hade jag tagit till alla tips och tricks som finns mer eller mindre.

Möjligt jag missar det; men blir bilen varm? Som i; motorn?
Eller för att förtydliga; är det "bara" att det inte kommer någon värme i kupén, eller blir inte "motorn" varm heller?

Motorn blir varm och den ligger stabilt på 90c, det är bara i kupén det inte blir varmt.
När jag hade haft den igång 1 timma ca, och jag kom till honom med bilen så varvade han upp den ett tag och då kom det varmluft.
Det ska vara en B5.

Något med cirkulationen som inte fungerar. Känns det som för mig bakom en dator ett gäng mil bort :-/

Ska jävlas lite med dig: Startade Priusen för 3 timmar sedan. Pansaris på rutan. Efter 3-4 minuter på tomgång under skrapning så tinade den lilla fula hybrid-burken upp... Bastu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
15 december 2016 · 10 388 Inlägg

illiuminati skrev:

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

Okej tack för ett bra svar, då finns det en chans iallafall att det är felet, nog för att de inte är bäst på sin sak, men efter så många försök så bör de ha luftat ordentligt vid något tillfälle smile Men att få toppen planad och bytt packning gratis tackar jag inte nej till iallafall, bara hoppas att det hjälper.

Jag kan väl också tycka att de borde ha lyckats. Men faktum är att jag har haft en B5:a (modellen innan din...ja, om du nu mot förmodan inte har en av de ytterst få B7:or som finns från 2004...skit samma) där det tog säkerligen 20 försök innan det fungerade helt. Och då hade jag tagit till alla tips och tricks som finns mer eller mindre.

Möjligt jag missar det; men blir bilen varm? Som i; motorn?
Eller för att förtydliga; är det "bara" att det inte kommer någon värme i kupén, eller blir inte "motorn" varm heller?

Motorn blir varm och den ligger stabilt på 90c, det är bara i kupén det inte blir varmt.
När jag hade haft den igång 1 timma ca, och jag kom till honom med bilen så varvade han upp den ett tag och då kom det varmluft.
Det ska vara en B5.

Ja, jag tror, precis som Hybridsmurfen då att felet ligger "inte vid toppen" iaf. Det du själv kan göra för att ev. testa lite med luftningen är att leta upp en relativt brant backe, ställa dig där och hålla "lagom varv" på motorn (se till att den är varm först) under, låt säga 5-10 min. Skittråkigt, men det är en beprövad metod iaf.

Och nej, en B5:a är det inte. En B5 är en sådan som min "Kermit" (under gamla bilar), min "SUB5" är en B6:a och en B7:a har i sin tur singleframe-fronten/grillen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2016 · 17 477 Inlägg

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

it_mutt skrev:

Jag kan väl också tycka att de borde ha lyckats. Men faktum är att jag har haft en B5:a (modellen innan din...ja, om du nu mot förmodan inte har en av de ytterst få B7:or som finns från 2004...skit samma) där det tog säkerligen 20 försök innan det fungerade helt. Och då hade jag tagit till alla tips och tricks som finns mer eller mindre.

Möjligt jag missar det; men blir bilen varm? Som i; motorn?
Eller för att förtydliga; är det "bara" att det inte kommer någon värme i kupén, eller blir inte "motorn" varm heller?

Motorn blir varm och den ligger stabilt på 90c, det är bara i kupén det inte blir varmt.
När jag hade haft den igång 1 timma ca, och jag kom till honom med bilen så varvade han upp den ett tag och då kom det varmluft.
Det ska vara en B5.

Ja, jag tror, precis som Hybridsmurfen då att felet ligger "inte vid toppen" iaf. Det du själv kan göra för att ev. testa lite med luftningen är att leta upp en relativt brant backe, ställa dig där och hålla "lagom varv" på motorn (se till att den är varm först) under, låt säga 5-10 min. Skittråkigt, men det är en beprövad metod iaf.

Och nej, en B5:a är det inte. En B5 är en sådan som min "Kermit" (under gamla bilar), min "SUB5" är en B6:a och en B7:a har i sin tur singleframe-fronten/grillen smile

Rätta mig om jag har fel it_mutt men värme ska gå fullt och det gör inget om man pumpar på diverse slangar som innehåller kylarvätska och locket bör vara av?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
15 december 2016 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

illiuminati skrev:

Motorn blir varm och den ligger stabilt på 90c, det är bara i kupén det inte blir varmt.
När jag hade haft den igång 1 timma ca, och jag kom till honom med bilen så varvade han upp den ett tag och då kom det varmluft.
Det ska vara en B5.

Ja, jag tror, precis som Hybridsmurfen då att felet ligger "inte vid toppen" iaf. Det du själv kan göra för att ev. testa lite med luftningen är att leta upp en relativt brant backe, ställa dig där och hålla "lagom varv" på motorn (se till att den är varm först) under, låt säga 5-10 min. Skittråkigt, men det är en beprövad metod iaf.

Och nej, en B5:a är det inte. En B5 är en sådan som min "Kermit" (under gamla bilar), min "SUB5" är en B6:a och en B7:a har i sin tur singleframe-fronten/grillen smile

Rätta mig om jag har fel it_mutt men värme ska gå fullt och det gör inget om man pumpar på diverse slangar som innehåller kylarvätska och locket bör vara av?

Behövs ingen rättning där, stämmer bra det.

Tänkte det, men skrev inte det. För mycket blod i kaffeomloppet antar jag.

Ska man ta ta av locket när bilen är "fullvarm" så kan det vara lämpligt att göra det med ex.vis en handduk (för att slippa ångkoka handen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang