Dörrlister problem

N-E75
13 december 2016 · 3 Inlägg

Har börjat sätta nya dörrlister på min projektbil "Ford Zephyr 61".Men nu får man inte igen dörren ordentligt utan listen tar emot😤 .vafan ska man göra ??? Ska man försöka hålla igen dörren med tryck och hoppas att listen plattar till sig?.Är det nån som har haft nåt liknande problem?

Ford zephyr (1961)
Djo
13 december 2016 · 10 157 Inlägg

Vanligt problem med äldre bilar och nyproducerade lister smäll igen dörren och lått den stå blir något bättre till slut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
N-E75
13 december 2016 · 3 Inlägg

Jo jag har lyckats vålda igen dörrarna.så nu får dom vara igen ett par dagar så kanske listerna formar till sig

Ford zephyr (1961)
caromania Forummoderator
13 december 2016 · 9 296 Inlägg

N-E75 skrev:
Jo jag har lyckats vålda igen dörrarna.så nu får dom vara igen ett par dagar så kanske listerna formar till sig

Och du är hundra på att den sitter i "spåret" eller hur man nu monterar den?

Jag har ganska astronomisk erfarenhet av nytillverkade delar till veteranbilar och tyvärr så är tillgången på delar betydligt bättre än passformen. Just i detta fall vet jag ju inte, men har du kvar originallisten så skulle jag jämföra dem noga optiskt, de kanske har ett knasigt gjutfel som gör att inte de går i ett spår/över en fals/ner i en dal...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Power-krille
13 december 2016 · 672 Inlägg

caromania skrev:

N-E75 skrev:
Jo jag har lyckats vålda igen dörrarna.så nu får dom vara igen ett par dagar så kanske listerna formar till sig

Och du är hundra på att den sitter i "spåret" eller hur man nu monterar den?

Jag har ganska astronomisk erfarenhet av nytillverkade delar till veteranbilar och tyvärr så är tillgången på delar betydligt bättre än passformen. Just i detta fall vet jag ju inte, men har du kvar originallisten så skulle jag jämföra dem noga optiskt, de kanske har ett knasigt gjutfel som gör att inte de går i ett spår/över en fals/ner i en dal...

En fundering, Örebro agenturaffär! Kan dom ha nåt som passar?
Det känns ju som att man vill att dörren ska gå att stänga.... Gärna från början

"Väx inte upp! det är en fälla"
caromania Forummoderator
13 december 2016 · 9 296 Inlägg

Power-krille skrev:

caromania skrev:

N-E75 skrev:
Jo jag har lyckats vålda igen dörrarna.så nu får dom vara igen ett par dagar så kanske listerna formar till sig

Och du är hundra på att den sitter i "spåret" eller hur man nu monterar den?

Jag har ganska astronomisk erfarenhet av nytillverkade delar till veteranbilar och tyvärr så är tillgången på delar betydligt bättre än passformen. Just i detta fall vet jag ju inte, men har du kvar originallisten så skulle jag jämföra dem noga optiskt, de kanske har ett knasigt gjutfel som gör att inte de går i ett spår/över en fals/ner i en dal...

En fundering, Örebro agenturaffär! Kan dom ha nåt som passar?
Det känns ju som att man vill att dörren ska gå att stänga.... Gärna från början

De har mycket där, men att hitta perfekta ersättare är mer eller mindre omöjligt.

Gummilister är ett tvättäkta helvete. Antingen ser det bra ut och passar piss, eller så bygger man nytt från lösa profiler och då ser det fel ut. Dessutom är det ganska dyrt att experimentera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Power-krille
13 december 2016 · 672 Inlägg

caromania skrev:

Power-krille skrev:

caromania skrev:

Och du är hundra på att den sitter i "spåret" eller hur man nu monterar den?

Jag har ganska astronomisk erfarenhet av nytillverkade delar till veteranbilar och tyvärr så är tillgången på delar betydligt bättre än passformen. Just i detta fall vet jag ju inte, men har du kvar originallisten så skulle jag jämföra dem noga optiskt, de kanske har ett knasigt gjutfel som gör att inte de går i ett spår/över en fals/ner i en dal...

En fundering, Örebro agenturaffär! Kan dom ha nåt som passar?
Det känns ju som att man vill att dörren ska gå att stänga.... Gärna från början

De har mycket där, men att hitta perfekta ersättare är mer eller mindre omöjligt.

Gummilister är ett tvättäkta helvete. Antingen ser det bra ut och passar piss, eller så bygger man nytt från lösa profiler och då ser det fel ut. Dessutom är det ganska dyrt att experimentera.

Jag funderade lite i eget intresse också, ska så småningom börja fixa lister till duetten,
Kanske lika bra att köpa hos de etablerade firmorna v-parts, cvi, typ...

"Väx inte upp! det är en fälla"
Djo
13 december 2016 · 10 157 Inlägg

Power-krille skrev:

caromania skrev:

Power-krille skrev:

En fundering, Örebro agenturaffär! Kan dom ha nåt som passar?
Det känns ju som att man vill att dörren ska gå att stänga.... Gärna från början

De har mycket där, men att hitta perfekta ersättare är mer eller mindre omöjligt.

Gummilister är ett tvättäkta helvete. Antingen ser det bra ut och passar piss, eller så bygger man nytt från lösa profiler och då ser det fel ut. Dessutom är det ganska dyrt att experimentera.

Jag funderade lite i eget intresse också, ska så småningom börja fixa lister till duetten,
Kanske lika bra att köpa hos de etablerade firmorna v-parts, cvi, typ...

Hade en duett (ja en a-traktor) , men till saken gick knappt att stänga dörrarna utan att ta i riktigt rejält gick till sig efter ett bra tag men tyvärr får vi som håller på med gamla bilar leva med sådant här.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang