Stereo inget ljud

sidiz
17 december 2016 · 5 Inlägg

Hej!

Köpte mig en pioneer mvh-280fd och installerade den i min focus kombi -00.
Funkade finfint att byta ut den gamla och sätta i den nya.

Men nu har ett problem uppstått...
Hjälpte en polare med en sanering och som tack för hjälpen skulle han byta ut högtalarna i min bil.

Klippte höger fram och satte dit den nya högtalaren. Sedan provade han att spela lite musik för att se så den fungerade och det slutade med att stereon visade amp error efter 2 sek. Efter detta funkar bara ljudet i vänster del av bilen. Provade original stereon och då funkade ljudet i hela bilen. Kopplade åter in stereon och nu funkar inget ljud i bilen. Men kopplar jag in original stereon funkar ljudet...

Har provat min stereo i två andra bilar och då funkar ljudet.

Men så fort vi kopplar in den i min bil funkar det inte. Har även provat att koppla en högtalare direkt från stereon utan att gå via kabeldragningen utan framgång...

Alla säkringar är kollade och hela...
Lågnivån funkar och får ljud men vill helst slippa köpa ett slutsteg och kablar och finna vad problemet kan tänkas vara.

Tacksam för all hjälp!

PS.  Min bror har en exakt likadan stereo och den får inte ut något ljud heller...

PS.  Originalhögtalaren är åter inkopplad i höger fram och nu funkar allt ljud i bilen med stereon... blir tokig på vad detta kan vara...

Senast redigerat av sidiz (17 december 2016)

it_mutt Avstängd
17 december 2016 · 10 388 Inlägg

sidiz skrev:
Hej!

Köpte mig en pioneer mvh-280fd och installerade den i min focus kombi -00.
Funkade finfint att byta ut den gamla och sätta i den nya.

Men nu har ett problem uppstått...
Hjälpte en polare med en sanering och som tack för hjälpen skulle han byta ut högtalarna i min bil.

Klippte höger fram och satte dit den nya högtalaren. Sedan provade han att spela lite musik för att se så den fungerade och det slutade med att stereon visade amp error efter 2 sek. Efter detta funkar bara ljudet i vänster del av bilen. Provade original stereon och då funkade ljudet i hela bilen. Kopplade åter in stereon och nu funkar inget ljud i bilen. Men kopplar jag in original stereon funkar ljudet...

Har provat min stereo i två andra bilar och då funkar ljudet.

Men så fort vi kopplar in den i min bil funkar det inte. Har även provat att koppla en högtalare direkt från stereon utan att gå via kabeldragningen utan framgång...

Alla säkringar är kollade och hela...
Lågnivån funkar och får ljud men vill helst slippa köpa ett slutsteg och kablar och finna vad problemet kan tänkas vara.

Tacksam för all hjälp!

PS.  Min bror har en exakt likadan stereo och den får inte ut något ljud heller...

PS.  Originalhögtalaren är åter inkopplad i höger fram och nu funkar allt ljud i bilen med stereon... blir tokig på vad detta kan vara...

Det brukar vara ett resultat av kortis. Antingen då vid inkopplingen av de nya högtalarna eller i högtalaren i sig (kanske inte så vanligt på helt nya högtalare iofs)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sidiz
17 december 2016 · 5 Inlägg

Men om det nu varit en kortis borde ju man fått ljud när man kopplade en högtalare till stereon?

Eller kan det kortsluta sig på nått annat sätt?

För övrigt prova vi med en diskant direkt i stereon och gjorde likadant i dom två andra bilar ana och fick ljud i dom andra men inte min

Senast redigerat av sidiz (17 december 2016)

Fjong
17 december 2016 · 1 494 Inlägg

Vad har den nya högtalaren för impedans? Är den tex 3 ohm kan det strula.

Koppla diskant rakt på stereon är en dålig ide för utan delning kommer ni skjuta den direkt...

sidiz
20 december 2016 · 5 Inlägg

Ursäkta sent svar...

Högtalarna ligger på 4 ohm.

Diskanten har filter så det är lugnt wink

Senast redigerat av sidiz (20 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang