Sugtrim b230f, funderingar kring bränsle mm.

macon
18 december 2016 · 14 Inlägg

Hallå där!

Jag har nu haft min 740 -88 i flera vintrar och tröttnat på avsaknaden av effekt. Nu är jag inte ute efter 200hk utan snarare enklare knep för att gå upp efekten till låt säga 130+ istället för 114 original smile

Jag har bytt original M-kammen mot en V-kam och redan där märks skillnad men ingen jätte förändring. Jag har läst en del trådar kring trimning på dessa rödblockare och snappat upp en del, dock kvarstår en del funderingar hos mig som jag hoppas några kunniga här kan hjälpa mig med! Utöver V-kammen så var katten tydligen rensad sedan tidigare ägare vilket jag upptäckte igår. Jag har också höjt tändningen 3 grader men tänkte höja den ytterligare 3 grader. Jag har funderat på att ev. plana toppen säg 2mm och då även försöka mig på att porta lite, läste en del guider kring detta. Men först och främst är jag intresserad av vad jag kan göra mer innan jag ger mig på planing.
Tänkte lista upp de funderingar jag har här nedan.

• En del nämner att man kan ställa upp soppatrycket lite, gör det någon skillnad med det jag hittils gjort?

• Fungerar det att enbart ställa upp soppatrycket eller kommer lambdan att reagera på detta och justera ner spridartiderna, eller är det bättre att byta spridare(original spridarna borde ju klara en del ändå)?

• Kan det vara idé att köpa ett bränslechip från t.ex. Timos eller folkraceshopen, och vad gör detta chip? Ställer den om spridartiderna eller tillåter den fetare blandning?

• Finns det något mer att hämta från avgassidan, t.ex. Plocka bort någon dämpare eller är det onödigt på dessa "låga" effektnivåer?


Skulle vara jätte tacksam för svar kring detta!

Lommen
13 januari 2017 · 273 Inlägg

Du.. hitta en Volvo 940 från 1991 med 130 hästars motorn istället och lägga i, eller bara en motor, den har 531 topp och avsevärt mycket bättre att plana och porta än den toppen du har. Tänkte du endå ta bort toppen så är det ju inget besvär att slänga dit en 531 topp, har du den endå lös så mira fräs den och sätt i 46/38 ventiler och en rolig kam så har du riktigt bra grejer att utgå ifrån. Sen kan du slänga dit ett extraktor grenrör åxå.. finns massa man kan göra men se till att ha bra grejer att utgå ifrån redan från början..

Hur mycket du ska plana bör du få nån som räknar ut åt dig, det är egentligen inte bara att plana hur som helst. Och ska du porta så bör du veta vad du håller på med för det är absolut inte helt lätt, det är optimering av bränsleflödet det är frågan om och det är otroligt lätt att man gör fel där.

OlssonEmil
13 januari 2017 · 87 Inlägg

Köp en FK motor istället. Finns för typ 2500 spänn.... Både billigare och roligare..Passar rätt i (om du har 88b med LH 2.4) Har du LH 2.2 får du byta till datorboxar från 740 turbo samt byta några givare och spridare.

Byt till turbobilens stötdämpare bak och besikta med skiten!



Ska du tvunget köra med sugtrim så ge fan i 8v topparna och sätt på en 16v topp istället...

Senast redigerat av Beya (13 januari 2017)

Tampongpunkarn
15 januari 2017 · 786 Inlägg

Portad 530/1 topp
H-kam k-kam kanske om du hittar en,  FS280, FS122 el. FS296. Finns också.
Andra spridare.
Chippa Bränslet.
Ställ upp Bränslet lite.
Elfläkt
Extraktor
2,5" avgas
Ingen katt
Större Ventiler.
Lätta på allt invändit, Allt skit skall ut så att säga.
Eller Skit i allt med Bränslet och Chippa Tändningen och släng på en par Fajs 45or.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang