Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna. Kommer ej in i bilen!

white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

Bilmodell: Ford Focus
Årsmodell: 2002,
Miltal: ca 17000 mil

Jag köpte en Ford Focus privat via Blocket för drygt en vecka sedan.
Den har bara stått oanvänd på parkeringen sedan dess men nu går det inte att låsa upp den med nyckel i låset!
Har prövat låsen på båda dörrar och det händer inget alls när man vrider om nyckeln.

Kommer således inte in i bilen!
Jag är själv bortrest över julen så det är min sambo som meddelat ovanstående.
När jag köpte bilen för drygt en vecka sedan så var det inga problem att låsa upp den.

(motorhuven kan öppnas med nyckeln manuellt om det har betydelse)

Vad kan vara fel och hur fixar man detta??

Djo
23 december 2016 · 10 157 Inlägg

En sådan bil borde väl låsas upp med dosa och inte med nyckel i dörrlåset ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

Djo skrev:
En sådan bil borde väl låsas upp med dosa och inte med nyckel i dörrlåset ?

Förra ägaren sa när jag köpte den att batterierna i nyckeln behöver bytas för att fjärrfunktionen ska fungera. Om det stämmer vet jag inte för han själv hade bara ägt bilen några dagar.

Djo
23 december 2016 · 10 157 Inlägg

white-k skrev:

Djo skrev:
En sådan bil borde väl låsas upp med dosa och inte med nyckel i dörrlåset ?

Förra ägaren sa när jag köpte den att batterierna i nyckeln behöver bytas för att fjärrfunktionen ska fungera. Om det stämmer vet jag inte för han själv hade bara ägt bilen några dagar.

Ja då hade jag provat och bytt batteri i nyckeln så kanske det går att låsa upp smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

Djo skrev:

white-k skrev:

Djo skrev:
En sådan bil borde väl låsas upp med dosa och inte med nyckel i dörrlåset ?

Förra ägaren sa när jag köpte den att batterierna i nyckeln behöver bytas för att fjärrfunktionen ska fungera. Om det stämmer vet jag inte för han själv hade bara ägt bilen några dagar.

Ja då hade jag provat och bytt batteri i nyckeln så kanske det går att låsa upp smile

Jo det blir ju definivt första grejen att prova. Dock käns det inte troligt att det funkar för då borde det väl fungera med nyckeln direkt i låsen?
Vore fint med lite fler tips om vad annat jag kan pröva när jag är tillbaka. :-)

white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

Bilen har ett separat huvlås som kan öppnas utifrån.

Nyckeln går att vrida "som vanligt" men inget händer.
Larmlampan blinkar som vanligt på panelen inne i bilen så ström till den finns i alla fall.

Om jag inte tar mej in i bilen med ovanstående knep hur gör man då för att få den till en verkstad om det skulle behövas?

Djo
23 december 2016 · 10 157 Inlägg

Alltså inte säkert det funkar med nyckel i låset på en såpass gammal bil (funktionen används sällan)

Om du inte kommer in i bilen och måste få den till verkstad finns enbart ett sätt bärgare.

Ja du kan ju krossa en ruta också men kanske för att komma in i bilen men se att fan nyckeln fungerar inte här heller.

Har en sista fråga har ni flera nycklar till bilen ? kanske är en uppsättningen som inte funkar eller som är felaktig till och med ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 december 2016 · 4 917 Inlägg

Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beppizh
23 december 2016 · 328 Inlägg

tommen1 skrev:
Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

+1

white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

Djo skrev:
Alltså inte säkert det funkar med nyckel i låset på en såpass gammal bil (funktionen används sällan)

Har en sista fråga har ni flera nycklar till bilen ? kanske är en uppsättningen som inte funkar eller som är felaktig till och med ?

Nyckel i låset funkade när jag köpte bilen. Om fjärröppning funkar med bytt batteri vet jag ej.

Jo, har en reservnyckel utan fjärr. Ska be min sambo testa den också, men jag tror inte det är nåt fel på "huvudnyckeln".

white-k
23 december 2016 · 91 Inlägg

tommen1 skrev:
Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

Ja, vi får hoppas att det räcker med att ladda batteriet.
Dock blir jag lite orolig för när man googlar på 'Ford Focus centrallås' så finns det en del som haft strul med det men har inte sett någon lösning som funkar för alla.

Om laddning av batteriet inte hjälper, finns det något sätt att dyrka upp dörren utan att skada den, för att kunna komma in och köra den till service?

beppizh
23 december 2016 · 328 Inlägg

white-k skrev:
Om laddning av batteriet inte hjälper, finns det något sätt att dyrka upp dörren utan att skada den, för att kunna komma in och köra den till service?

Tryck ner rutan och lirka med en flugsmälla eller något roll

Djo
24 december 2016 · 10 157 Inlägg

Om batteriet är dött efter bara en vecka så bytt batteri inte ens värt att ladda ett såpass dåligt batteri.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
24 december 2016 ·

Fords låscylindrar av den där typen är ökända för att sluta fungera.
Prova samtliga nycklar i samtliga lås är mitt råd för ibland fungerar ena nyckeln på ena sidan och en annan i tändningslåset.
Koppla på startkablar eller ladda batteriet så kanske det går att låsa upp.
Minns inte om det är säkerhetscylindrar av den typen att cylindrarna frigörs om spänningen blir för låg, en typ av stöldskydd.

Senast redigerat av Evildan (24 december 2016)

white-k
25 december 2016 · 91 Inlägg

Tackar för era råd.

Förr i tiden minns jag att de visade på TV hur lätt det var för vem som helst att dyrka upp olika bilar. Är det svårt på en Fordmodell årgång 2002?
Käns dyrt att panga rutan eller skaffa bergningsbil om det kommer till det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2016 · 17 478 Inlägg

Vissa går att "fiska upp" med en ståltrådsgalge. Men det var förr... Ser vad Mr. Evil säger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
white-k
26 december 2016 · 91 Inlägg

Min sambo har nu mätt batteriet till 12.3V.
Vad kan vi utröna av det?

Djo
26 december 2016 · 10 157 Inlägg

12,6 är vad ett nytt batteri ska ge i vilospäning så inga konstigheter tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
white-k
27 december 2016 · 91 Inlägg

Djo skrev:
12,6 är vad ett nytt batteri ska ge i vilospäning så inga konstigheter tycker jag.

Men det gör det hela ännu mer mystiskt, eftersom vi inte tar oss in :-(

Djo
27 december 2016 · 10 157 Inlägg

white-k skrev:

Djo skrev:
12,6 är vad ett nytt batteri ska ge i vilospäning så inga konstigheter tycker jag.

Men det gör det hela ännu mer mystiskt, eftersom vi inte tar oss in :-(

Det går inte att vrida om nycklarna i låsen ? och ni kan inte låsa upp med dosa ?

alltså jag tror det blir svårt att försöka hjälpa till något mer över nätet så att säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang