Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna. Kommer ej in i bilen!

Brådhis * Voff voff *
27 december 2016 · 10 279 Inlägg

tommen1 skrev:
Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

På vilket sätt behövs ström för att vrida runt nyckeln i låset menar du...? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
27 december 2016 ·

Brådhis skrev:

tommen1 skrev:
Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

På vilket sätt behövs ström för att vrida runt nyckeln i låset menar du...? wink

//Brådhis

#14

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 december 2016 · 4 917 Inlägg

Tack, han fick mig nästan golvad..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
28 december 2016 ·

tommen1 skrev:
Tack, han fick mig nästan golvad..

Hahaha!

Brådhis * Voff voff *
29 december 2016 · 10 279 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

tommen1 skrev:
Om bilen stått en  vecka  då är det säkert batteriet i bilen som behöver laddas och inget annat.

På vilket sätt behövs ström för att vrida runt nyckeln i låset menar du...? wink

//Brådhis

#14

Visa gärna nå´n form av källa på att Fords (bedrövliga) låscylindrar på en 14 år gammal Focus skulle ha detta inbyggt så tror jag dig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
29 december 2016 ·

Brådhis skrev:

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

På vilket sätt behövs ström för att vrida runt nyckeln i låset menar du...? wink

//Brådhis

#14

Visa gärna nå´n form av källa på att Fords (bedrövliga) låscylindrar på en 14 år gammal Focus skulle ha detta inbyggt så tror jag dig.

//Brådhis

Vad var det jag skrev där?

white-k
29 december 2016 · 91 Inlägg

Ok. Lägesuppdatering:
Jag kom hem från min resa igår natt och idag var det 6 plusgrader när jag gick ut till bilen och testade nyckeln och idag går den att låsa upp i båda dörrar!
Dock tycks reservnyckeln vara för sliten för att funka i någon av dörrarna, men den funkar i tändningen.
Men "huvudnyckeln" funkar idag i båda dörrar samt tändningen!

Så onekligen har problemet något med temperaturen att göra.

Jag åkte direkt till Fordservice med bilen och frågade om råd.

De kikade på nycklarna och sa att de ser välidigt slitna ut och att vid kyla så blir låsen mer känsliga för slitna nycklar.
Att byta en ny nyckel med fjärr skulle kosta drygt 3000:- hos Ford och det har jag inte råd med!
(de sa dessutom att en ny nyckel kan fungera sämre med gamla lås/tändningar än de gamla nycklarna och att byta lås skulle kosta ca 7000:-). 
Ford sa dock att med en ny fjärr så lär jag komma in i bilen även om det är kallt för att fjärren går ju direkt till låsmotorn (och felet var enligt dem säkerligen i låshusen/nycklarna).

Jag gick till en vanlig låssmed och frågade om de kunde kopiera fjärren och de påstår att de kan göra en kopia på fjärren för 500:- som funkar till bilen.
Kan det stämma eller vet de inte vad de pratar om?
Det var lite av jargongen: "Jovisst brorsan! Det funkar säkert!"
Annars skulle ju 500:- vara värt det, för att vara ganska säker på att komma in i bilen.
Vad tror ni?

white-k
29 december 2016 · 91 Inlägg

Förresten... Fordmekanikern sa att jag skulle låta bli låsolja och istället smörja låsen med "automatolja".
Kan det vara en bra idé tror ni?

Djo
29 december 2016 · 10 157 Inlägg

Ja då var iden om sliten nyckel och att ena paret inte fungerade fel ute.

Fjärren kan inte någon  låssmed fixa den lär ju kodas in i bilen däremot kan han säkert göra nytt nyckel ämne om det är så att nycklarna är värt att kopiera.

Räcker det inte med nya batterier i fjärren ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
white-k
29 december 2016 · 91 Inlägg

Djo skrev:
Ja då var iden om sliten nyckel och att ena paret inte fungerade fel ute.

Fjärren kan inte någon  låssmed fixa den lär ju kodas in i bilen däremot kan han säkert göra nytt nyckel ämne om det är så att nycklarna är värt att kopiera.

Räcker det inte med nya batterier i fjärren ?

Tja, nyclarna är ju slitna som tusan så om det är kallväder så kommer jag inte in i bilen. Dock verkar de funka bra i tändningen.

Men det jag behöver fixa nu är något sätt att komma in i bilen även vid minusgrader. Då tycks ju en fungerande fjärr vara ett bra alternativ.

Låssmeden hade en maskin där han fick fram en kod till nyckeln. Sedan tog han fram en jättestor katalog med nycklar och tillbehör och la på disken. Där letade han upp fjärrdelen till Ford-nycklar.
Han sa att man byter bara ut fjärrdelen på nyckeln (den går att separera) och sedan har jag en fjärr så jag åtminstone tar mej in i bilen.
Sedan kan jag använda de gamla nycklnarna i tändningslåset för att starta bilen.

Men frågan är om det funkar med en såndär köpt fjärr för 500:-?
Annars borde de iofs inte ha en katalog där de säljs?

Senast redigerat av white-k (29 december 2016)

Djo
30 december 2016 · 10 157 Inlägg

white-k skrev:

Djo skrev:
Ja då var iden om sliten nyckel och att ena paret inte fungerade fel ute.

Fjärren kan inte någon  låssmed fixa den lär ju kodas in i bilen däremot kan han säkert göra nytt nyckel ämne om det är så att nycklarna är värt att kopiera.

Räcker det inte med nya batterier i fjärren ?

Tja, nyclarna är ju slitna som tusan så om det är kallväder så kommer jag inte in i bilen. Dock verkar de funka bra i tändningen.

Men det jag behöver fixa nu är något sätt att komma in i bilen även vid minusgrader. Då tycks ju en fungerande fjärr vara ett bra alternativ.

Låssmeden hade en maskin där han fick fram en kod till nyckeln. Sedan tog han fram en jättestor katalog med nycklar och tillbehör och la på disken. Där letade han upp fjärrdelen till Ford-nycklar.
Han sa att man byter bara ut fjärrdelen på nyckeln (den går att separera) och sedan har jag en fjärr så jag åtminstone tar mej in i bilen.
Sedan kan jag använda de gamla nycklnarna i tändningslåset för att starta bilen.

Men frågan är om det funkar med en såndär köpt fjärr för 500:-?
Annars borde de iofs inte ha en katalog där de säljs?

Okej ja värt och prova vet inte hur det fungerar med ford och om det kanske bara är sändaren som det är fel på men inte resten.

värt och prova iallafall tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
white-k
31 december 2016 · 91 Inlägg

Japp. Jag återkommer när jag fått nya fjärren om några dar och berättar hur det går.
Tackar för alla tips och idéer så länge!
Gott Nytt År! :-)

Senast redigerat av white-k (31 december 2016)

torsen
31 december 2016 · 7 238 Inlägg

Min analys av problemet är följande - trots att rubriken lyder: "Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna(underförstått i låscylindrarna)".
Du skriver inte om du lyckas rotera nyckeln eller om det tar stopp när du försöker.
Eftersom problemet verkar finnas endast vid minusgrader så kan man dra den slutsatsen att låset "fryser".
Det mesta kärvar när det är kallt i allmänhet och i synnerhet då smutsbemängd olja mer eller mindre omvandlats till trögt fett - som blir ännu trögare vid kyla.
Förmodligen beroende på att låscylindrarna "behandlats" med "låsolja".
Min rekommendation är som följer:
Tvätta låscylindrarna "invändigt".
Inhandla en liten sprejflaska av vardera krutlösare och vapenolja i en jaktaffär.
Behandla först låscylindrarna flödigt med krutlösare i mellan några timmar och några dagar - d v s till låscylindern medelst nyckeln går att rotera.
Använd inte våld, då riskerar du att skada nyckeln eller låscylindern.
När du lyckats rotera låscylindern så låt krutlösaren rinna av.
Behandla därefter låscylindern rikligt med vapenolja.
Vapenolja består, trots namnet, inte av olja utan av grafitpulver upplöst i flyktig vätska.
Då den lättflyktiga vätskan avdunstat återstår en beläggning av grafitpulver.

Ovanstående procedur tillämpade "vi på SAAB-ANA" på SAAB´arnas dörrlås.
Men behövdes, vad jag minns, inte på MOPAR-bilarna.

Sist, men inte minst, använd aldrig aldrig s k "låsolja".
Den ställer bara till med elände.

Lycka till och berätta om mitt tips ledde till nytta.

B t w, hur kan någon vara så imbecill att han tror att det har med batterispänningen att göra om nyckeln inte kan vridas om eller ej - suck!

Evildan
31 december 2016 ·

torsen skrev:
Min analys av problemet är följande - trots att rubriken lyder: "Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna(underförstått i låscylindrarna)".
Du skriver inte om du lyckas rotera nyckeln eller om det tar stopp när du försöker.
Eftersom problemet verkar finnas endast vid minusgrader så kan man dra den slutsatsen att låset "fryser".
Det mesta kärvar när det är kallt i allmänhet och i synnerhet då smutsbemängd olja mer eller mindre omvandlats till trögt fett - som blir ännu trögare vid kyla.
Förmodligen beroende på att låscylindrarna "behandlats" med "låsolja".
Min rekommendation är som följer:
Tvätta låscylindrarna "invändigt".
Inhandla en liten sprejflaska av vardera krutlösare och vapenolja i en jaktaffär.
Behandla först låscylindrarna flödigt med krutlösare i mellan några timmar och några dagar - d v s till låscylindern medelst nyckeln går att rotera.
Använd inte våld, då riskerar du att skada nyckeln eller låscylindern.
När du lyckats rotera låscylindern så låt krutlösaren rinna av.
Behandla därefter låscylindern rikligt med vapenolja.
Vapenolja består, trots namnet, inte av olja utan av grafitpulver upplöst i flyktig vätska.
Då den lättflyktiga vätskan avdunstat återstår en beläggning av grafitpulver.

Ovanstående procedur tillämpade "vi på SAAB-ANA" på SAAB´arnas dörrlås.
Men behövdes, vad jag minns, inte på MOPAR-bilarna.

Sist, men inte minst, använd aldrig aldrig s k "låsolja".
Den ställer bara till med elände.

Lycka till och berätta om mitt tips ledde till nytta.

B t w, hur kan någon vara så imbecill att han tror att det har med batterispänningen att göra om nyckeln inte kan vridas om eller ej - suck!

Hur kan någon utnämnd expert totalt ha missat att exempelvis Opel Astra från början av -90 talet har ett stöldskydd som låser låscylindrarna om bilen blir strömlös?
Jag har vid ett tillfälle köpt en Opel Astra Caravan -96 där batteriet var tomt och bilen låst i spärrläget och låscylinder inte gick att rubba.
Jag fick kliva in genom bagaget demontera lastgallret, dra i huvlåset och klättra ut samma väg då dörrarna var spärrade även inifrån. Kopplade på startkablar och medans larmet tjöt låda upp förardörren och larma av.
Men då är jag å andra sidan föga en raljerande imbecill utan ser i regel till att ha kunskapen innan jag skriver något.
Vissa bilar för tvärtom och cylindern roterar utan att greppa i något, har för mig att BMW e38 och Ford Scorpio hade det systemet men kan givetvis minnas fel då ingen av modellerna ingår i min intressesfär.

Tyfors Svetsare
31 december 2016 · 1 150 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Min analys av problemet är följande - trots att rubriken lyder: "Inget händer när man vrider om nyckeln i dörrarna(underförstått i låscylindrarna)".
Du skriver inte om du lyckas rotera nyckeln eller om det tar stopp när du försöker.
Eftersom problemet verkar finnas endast vid minusgrader så kan man dra den slutsatsen att låset "fryser".
Det mesta kärvar när det är kallt i allmänhet och i synnerhet då smutsbemängd olja mer eller mindre omvandlats till trögt fett - som blir ännu trögare vid kyla.
Förmodligen beroende på att låscylindrarna "behandlats" med "låsolja".
Min rekommendation är som följer:
Tvätta låscylindrarna "invändigt".
Inhandla en liten sprejflaska av vardera krutlösare och vapenolja i en jaktaffär.
Behandla först låscylindrarna flödigt med krutlösare i mellan några timmar och några dagar - d v s till låscylindern medelst nyckeln går att rotera.
Använd inte våld, då riskerar du att skada nyckeln eller låscylindern.
När du lyckats rotera låscylindern så låt krutlösaren rinna av.
Behandla därefter låscylindern rikligt med vapenolja.
Vapenolja består, trots namnet, inte av olja utan av grafitpulver upplöst i flyktig vätska.
Då den lättflyktiga vätskan avdunstat återstår en beläggning av grafitpulver.

Ovanstående procedur tillämpade "vi på SAAB-ANA" på SAAB´arnas dörrlås.
Men behövdes, vad jag minns, inte på MOPAR-bilarna.

Sist, men inte minst, använd aldrig aldrig s k "låsolja".
Den ställer bara till med elände.

Lycka till och berätta om mitt tips ledde till nytta.

B t w, hur kan någon vara så imbecill att han tror att det har med batterispänningen att göra om nyckeln inte kan vridas om eller ej - suck!

Hur kan någon utnämnd expert totalt ha missat att exempelvis Opel Astra från början av -90 talet har ett stöldskydd som låser låscylindrarna om bilen blir strömlös?
Jag har vid ett tillfälle köpt en Opel Astra Caravan -96 där batteriet var tomt och bilen låst i spärrläget och låscylinder inte gick att rubba.
Jag fick kliva in genom bagaget demontera lastgallret, dra i huvlåset och klättra ut samma väg då dörrarna var spärrade även inifrån. Kopplade på startkablar och medans larmet tjöt låda upp förardörren och larma av.
Men då är jag å andra sidan föga en raljerande imbecill utan ser i regel till att ha kunskapen innan jag skriver något.
Vissa bilar för tvärtom och cylindern roterar utan att greppa i något, har för mig att BMW e38 och Ford Scorpio hade det systemet men kan givetvis minnas fel då ingen av modellerna ingår i min intressesfär.

Bmw E39 har denna sjukdom.
Dock kommer iaf inte jag in i skuffen heller om ja blir strömlös.

Så antingen knackar man en ruta eller hissar upp biln å sätter startkabel på startmotorn å på de sättet få ström så man kommer in i biln.

Helt idiotiskt lösning eller bara fel tänk då dom kom på detta.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
torsen
31 december 2016 · 7 238 Inlägg

Gällde inte frågan Ford Focus, varav vi i hushållet haft 3 st, med början från första årsmodellen?
Opel Astra vill/kan jag inte uttala mig om.

B t w så kan jag berätta att på första Focusarna fick man inte smälla igen högra framdörren för hårt, eller slå av leran från stövlarna mot nämnda dörrs tröskel, för att inte bryta strömkretsen till bränslepumpen.
Lika på Opel Astra?

Evildan
31 december 2016 ·

torsen skrev:
Gällde inte frågan Ford Focus, varav vi i hushållet haft 3 st, med början från första årsmodellen?
Opel Astra vill/kan jag inte uttala mig om.

B t w så kan jag berätta att på första Focusarna fick man inte smälla igen högra framdörren för hårt, eller slå av leran från stövlarna mot nämnda dörrs tröskel, för att inte bryta strömkretsen till bränslepumpen.
Lika på Opel Astra?

Så om en person inte vet huruvida Ford Focus har dylika cylindrar, som flera amdra modeller inom koncernen eventuellt har, gör alltså per din definition personen till en imbecill.
Skärpning nu!

white-k
4 januari 2017 · 91 Inlägg

Nya fjärren funkar finfint efter lite småpyssel!
Den som är intresserad kan läsa mer här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p4395147

Så nu tar jag mej äntigen in i bilen smärtfritt!  :-D
(Ska nog beställa ny nyckeldel också inom kort.)

Stort tack för alla tips och goda råd! :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang