Ctek Zafir 45 startar inte, hjälp

Distordera
23 december 2016 · 11 Inlägg

Jag har en Ctek Zafir 45 som fungerar kanon i vanliga fall men nu var det värre.

Har ett Biltemabatteri i Saaben och batteriet tycker att det behöver laddas (svart färg i indikeringen på batteriet).

Sagt och gjort.

Kopplar in Cteken och den indikerar att den är på men det går inte att stega med "Mode"-knappen. Alltså går det inte att starta laddläge.

Kopplade loss bil-kablarna från polerna för att testa. Samma sak.

Nån som har någon bra idé om hur jag ska gå vidare?
Cteks felsökningsguide var inte till hjälp.

caromania Forummoderator
23 december 2016 · 9 296 Inlägg

Jag har någon liknande laddare och den funkar inte på urladdade batterier. Efter att ha kört med en hederlig gammal batteriladdare en stund så hoppade den igång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zleepy Trucker
23 december 2016 · 1 391 Inlägg

prova kabla igång bilen, och låt den "ladda" upp lite ström, sen borde det funka...

min laddare beter sig likadant, behöver lite spänning i batteriet för att förstå vad det är för något osv..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
pederalm
16 mars 2020 · 1 Inlägg

Det kan vara knappen som är sönder, eller dålig. Så är det på min laddare. Jag skruvade upp laddaren och mätte mellan de fyra benen. Två par är alltid sammankopplade!
Min knapp har blivit sämre och sämre och det är inte konstigt. Denna typ av knapp billig och går lätt sönder. Kunde varit lätt att byta om det inte var för det lilla hålet i tryckdelen (du ser när du ser den), där man ska fästa den plastbit som man sedan egentligen trycker på. Knapp med detta hål är svår att få tag på!
Jag har inte bytt den själv utan matade in lite 556, motionerade den lite och fått den att fungera om jag trycker på ett visst sätt.

jaka54
16 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Typiskt för "smarta laddare" , de klarar inte av att ladda när batteriet är djupurladdat! -Det är då man ska ha en gammal hederlig 12V 6A laddare!  smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, och har batteriet varit urladdat, så får man börja se sig om efter ett nytt inom den närmsta tiden..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
16 mars 2020 · 7 233 Inlägg

Jag hade en stor fin dyr CTEK á drygt 2.000:- som havererade ½ år efter garantitidens utgång.
Konsulterade tillverkaren men fick ingen hjälp.
Köpte en annan billig CTEK hos JULA för 299:-.
Den har fungerat i närmare 5 år.
Ständigt inkopplad på 1 av 3 batterier = den "vandrar runt" på hobbybilarna.

En CTEK klarar inte att ladda ett batteri när spänningen sjunkit under 7 - 9 volt.
Då måste man "förladda" med en "analog" gammal (hederlig) batteriladdare tills man fått upp spänningen till cirka/närmare 9 volt.

Min erfarenhet av olika CTEK.

Börja således med att med en multimeter/voltmeter mäta spänningen.

Henry57
28 mars 2021 · 1 Inlägg

pederalm skrev:
Det kan vara knappen som är sönder, eller dålig. Så är det på min laddare. Jag skruvade upp laddaren och mätte mellan de fyra benen. Två par är alltid sammankopplade!
Min knapp har blivit sämre och sämre och det är inte konstigt. Denna typ av knapp billig och går lätt sönder. Kunde varit lätt att byta om det inte var för det lilla hålet i tryckdelen (du ser när du ser den), där man ska fästa den plastbit som man sedan egentligen trycker på. Knapp med detta hål är svår att få tag på!
Jag har inte bytt den själv utan matade in lite 556, motionerade den lite och fått den att fungera om jag trycker på ett visst sätt.

Har också en Ctek med samma problem som du, att de inte går att välja mode.
Men tack vare ditt tips så fixade jag det. Jag tog först lite oxide clean och sedan w-40 innanför knappen och nu funkar den perfekt!! Tack😁

Gonga
12 december 2021 · 1 Inlägg

pederalm skrev:
Det kan vara knappen som är sönder, eller dålig. Så är det på min laddare. Jag skruvade upp laddaren och mätte mellan de fyra benen. Två par är alltid sammankopplade!
Min knapp har blivit sämre och sämre och det är inte konstigt. Denna typ av knapp billig och går lätt sönder. Kunde varit lätt att byta om det inte var för det lilla hålet i tryckdelen (du ser när du ser den), där man ska fästa den plastbit som man sedan egentligen trycker på. Knapp med detta hål är svår att få tag på!
Jag har inte bytt den själv utan matade in lite 556, motionerade den lite och fått den att fungera om jag trycker på ett visst sätt.

Tack för tipset, 556 funkade. Obs andra som har detta problem. Om problemet finns INNAN ni ansluter ett batteri så är det med största sannolikhet detta fel och har således inget med något batteris laddningsläge att göra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang