Volvo 460 startspärr?

superhjalte
24 december 2016 · 9 Inlägg

God jul!

Volvo 460 från 1993!

Självklart vid ett julfirande hos svärföräldrarna så ska min kära Volvo 460 börja jävlas när det är dax att åka därifrån..

Jag hoppar in i bilen och vrider på nyckeln, alla lampor och allt funkar som det ska, förutom att "sista läget" där händer det inte nånting, startmotorn går inte.. Vissa gånger så hörde jag att soppapumpen hoppade igång en sväng, men inget mera..
Alla säkringar är hela och fina!

Jag provade rulla igång den utan något resultat..

Så det jag undrar är  - Hur kopplar jag ur startspärren på bilen om det nu finns någon sådan? Eller finns det något annat sätt jag kan få igång bilen?

Bara jag får bilfan att börja gå igen så blir jag väldigt väldigt nöjd! smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 december 2016 · 4 917 Inlägg

Kortslut startmotorn.
Det gnistrar lite när man gör det på dom tjocka anslutningarna.
Troligtvis så saknas det kraft i batteriet men det märker du när du gör enligt ovan.
En sån gamma häck har väl ingen startspärr?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
superhjalte
24 december 2016 · 9 Inlägg

tommen1 skrev:
Kortslut startmotorn.
Det gnistrar lite när man gör det på dom tjocka anslutningarna.
Troligtvis så saknas det kraft i batteriet men det märker du när du gör enligt ovan.
En sån gamma häck har väl ingen startspärr?

Jag har ett sprillans nytt batteri i helvetesmaskinen !

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 december 2016 · 4 917 Inlägg

Måhända du har ett nytt batteri, men är det fulladdat?
Man ska inte ta något för givet idagens samhälle..
Prova att kortsluta startmotorn först somsagt,  sen vet vi..
Men ha den i friläge med handbromsen åtdragen!

Senast redigerat av tommen1 (24 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
25 december 2016 · 5 833 Inlägg

Om den inte gick att rulla igång heller är det nog inget med startmotorn. Tändningslås eller startrelä? Jag tvivlar på att det är startspärr på 460 om det inte är eftermonterat larm i bilen

Utmarks-Loke
25 december 2016 · 5 833 Inlägg

Eller inte startrelä, jag menar det relä som många bilar har som ger ström när man vrider på nyckeln till sista läget innan startläget

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2016 · 17 470 Inlägg

Defekt startspärr yttrar sig som att bilen startar och går perfekt i 2 sekunder och sen stängs den av och det lyser en lampa i form av en nyckel eller liknande i panelen. Inte troligt det är denna.

Att den inte går att rulla igång kan vara tändningslås/bränsletillförsel eller för låg spänning på batteriet. Även om det är nytt kan den sluta ladda... Men det ser man ju.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
superhjalte
25 december 2016 · 9 Inlägg

En liten update -

Efter många nyckelvridningar så hoppar den igång efter ett tag, när jag får igång den så går den perfekt..
Men när jag stänger av den så är det samma visa igen, man får sitta och vrida på nyckeln fram och tillbaka ca 50 gånger! Men nu verkar den ha gett upp hoppet helt på "nyckelvridningar också, vred runt nyckeln 500 gånger nu sist utan att den hoppade igång...

Så är det tändningslåset som strular då? Och hur gör jag för att koppla förbi så jag kan använda bilen?
för något nytt tändningslås köper jag inte till fanskapet, besiktade bilen för en vecka sen så jag ska bara ha den 1 år sen ska den skrotas! smile

Utmarks-Loke
25 december 2016 · 5 833 Inlägg

Du behöver inte byta hela tändningslåset, det räcker med kontaktstycket på baksidan. Jag vet inte vad volvo tar för ett sådant men några hundralappar kan det väl vara värt om du skall ha bilen ett helt år till. Annars får du plocka isär det och se om det går att laga.

superhjalte
25 december 2016 · 9 Inlägg

Tänkte om det gick att bara installera en startknapp istället för att ha tändningslås på den, för det verkar ju inte vara så avancerat "kollade bara på hur mycket kablar som var där under"

Men nu när jag har dragit i kablar och slagit på saker så hoppar den igång som vanligt igen.. Men skulle ju vara kul att veta vart felet ligger!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2016 · 17 470 Inlägg

superhjalte skrev:
Tänkte om det gick att bara installera en startknapp istället för att ha tändningslås på den, för det verkar ju inte vara så avancerat "kollade bara på hur mycket kablar som var där under"

Men nu när jag har dragit i kablar och slagit på saker så hoppar den igång som vanligt igen.. Men skulle ju vara kul att veta vart felet ligger!

Går fint. Kolla upp vilken färg kabeln har som går från startmotorn. Den ska bara ha +. Själv gjort på en gammal 740 en gång.

Kabeln kan vara lite olika färger. Blå + något?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang