B230FK knackar som aldrig förr. "Strandad" i Tjeckien

Djo
29 december 2016 · 10 157 Inlägg

Får man fråga vart i Dalarna ?

och verkar ju gå bra för dig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
29 december 2016 · 88 Inlägg

Djo skrev:
Får man fråga vart i Dalarna ?

och verkar ju gå bra för dig smile

Ludvika smile

Nu är jag framme i hamnen iallafall. Har väl kanske 300 meter kvar sen står jag på båten.

50 mil har jag åkt och motorn går bättre/likadant som när jag började.

Väl i Sverige har jag 70 mil att åka och det kommer den klara utan problem.



Är hemskt nyfiken att få veta vad felet är...
Får lyfta toppen på lördag och lämna rapport till er wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2016 · 14 007 Inlägg

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Får man fråga vart i Dalarna ?

och verkar ju gå bra för dig smile

Ludvika smile

Nu är jag framme i hamnen iallafall. Har väl kanske 300 meter kvar sen står jag på båten.

50 mil har jag åkt och motorn går bättre/likadant som när jag började.

Väl i Sverige har jag 70 mil att åka och det kommer den klara utan problem.



Är hemskt nyfiken att få veta vad felet är...
Får lyfta toppen på lördag och lämna rapport till er wink

Va bra att du kommit så långt för väl i Sverige brukar det vara lättare med allt. Lycka till på vidare färd hemmåt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
dumfrog
29 december 2016 · 88 Inlägg

Vettemannen skrev:

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Får man fråga vart i Dalarna ?

och verkar ju gå bra för dig smile

Ludvika smile

Nu är jag framme i hamnen iallafall. Har väl kanske 300 meter kvar sen står jag på båten.

50 mil har jag åkt och motorn går bättre/likadant som när jag började.

Väl i Sverige har jag 70 mil att åka och det kommer den klara utan problem.



Är hemskt nyfiken att få veta vad felet är...
Får lyfta toppen på lördag och lämna rapport till er wink

Va bra att du kommit så långt för väl i Sverige brukar det vara lättare med allt. Lycka till på vidare färd hemmåt!!

/Benny

Ja absolut. Jag ska bara köra på färjan och sen rulla av den sen är man ju på det gröna.

Händer något i Sverige så har jag ju assistansförsäkring etc.

Tanken var väl kanske att hyra en biltrailer på OK och en bil som får dra denne och frakta upp 940in till Dalarna på det viset, men jag tror verkligen inte att set ska behövas.

Gick ut och lyssnade nu och tick ljudet har försvunnit helt. Jag undrar vad det kan vara/varit. När jag åkte imorse hade jag nästan helt tom tank, och nästan det första jag gjorde när jag rullade över den polska gränsen var att tanka full tank med deras 98 oktan. Tänk, kan det vara så att tjeckerna sålde fulbensin ändå...

Men inte skulle väl taskig soppa orsaka sånt där ljud? Hur då? Motorn tappade ju ingen kraft och spikade inte (vad jag märkte iallafall)

Djo
29 december 2016 · 10 157 Inlägg

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Får man fråga vart i Dalarna ?

och verkar ju gå bra för dig smile

Ludvika smile

Nu är jag framme i hamnen iallafall. Har väl kanske 300 meter kvar sen står jag på båten.

50 mil har jag åkt och motorn går bättre/likadant som när jag började.

Väl i Sverige har jag 70 mil att åka och det kommer den klara utan problem.



Är hemskt nyfiken att få veta vad felet är...
Får lyfta toppen på lördag och lämna rapport till er wink

Ja du ser får önska dig lycka på färden till Ludvika då smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Laejv0
29 december 2016 · 51 Inlägg

Det där ljudet är ju alla gånger grenrörsläckage, bytte Grenrörspackningar på min Ltt nu i höst och den lät exakt likadant smile

Volvo 740 16v Turbo "Blixxxternöjd nr 2" (1990)
Buick electra 225 convertible "scarecrow" (1966)
Tyfors Svetsare
29 december 2016 · 1 145 Inlägg

Låter exakt som på min opel, gör nu men mitt extraktorör är löst =/ 2 bultar som vibrerat loss

Senast redigerat av Tyfors (29 december 2016)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Tysken35
29 december 2016 · 238 Inlägg

ta båten ifrån gdansk till  nynäshamn  lycka till

dumfrog
29 december 2016 · 88 Inlägg

Jahapp. Trelleborg. Hamnade mitt emellan en polsk barnfamilj som inte höll käft en sekund på 7 timmar och ett gäng norska grabbar som söp och levde fan, sova gick inte. Taxfree var det ingen idé att utforska då jag har en månad kvar tills jag blir 20. Inte najs.

Blåste som fan gjorde det också. Sjösjukan var ett faktum.

Inte har ni fått någon snö så man kan sladda av sig lite heller.

Bilen går bra iallafall.

Nu ska jag köra bil i 9 timmar, och det kommer såklart gå väldigt bra.

När jag bytte topp senast använde jag mig av Elring toppackning och den har ju tålt mycket stryk, men ja, det verkar som att mina grenrörspackningar läcker. Biltemas.

Vart hittar jag lite bättre packning till grenröret?

Senast redigerat av dumfrog (29 december 2016)

dumfrog
30 december 2016 · 88 Inlägg

Nu krånglar det.

Jag stannade i Jönköping för att ta en bensträckare och en kopp kaffe, och när jag skulle köra vidare så startade inte bilen!

Hör inte bränslepumpen.

Jag började med att tjuvkoppla förbi relät då jag till min förtret upptäckte att jag inte hade packat ner ett nytt, och då hörde jag att det klickade bakifrån men den surrade inte. Kopplade emellan 30 och 87/1 87/2

Vet inte om pumpen inte går för att jag fortfarande har tryck i systemet eller om den har dött.

Tagit av pluspolen på batteriet  nu i förhoppning av att något återställs och att bilen startar, håller på att felsöka vidare. Kollat lite kontakter i motorrummet, bla till svänghjulsgivaren(?)

Den som sitter högst upp på sprängkåpan.

Efter lite googling verkar många haft problem med ett spridarrelä som ska sitta vid expansionskärlet, men något sådant hittar jag inte på min.

Mätte emellan stiften på säkring 11 som ska vara till Lambda och Fuel Pump men ingen ström där.

Tips välkomnas.

Edit:

Nu la jag på strömmen och försökte starta. Surrade inte. Startade inte.

Noterade att tankmätaren fick flipp.

Visade full tank och svajade lite fram och tillbaka.

Det är något med tankarmaturen va?

Senast redigerat av dumfrog (30 december 2016)

Hilmer
30 december 2016 · 1 776 Inlägg

När du kopplade förbi bränslerelät, hur kopplade du då?
Vill minnas att det måste till ström ut på båda utgångarna för att allt ska funka, dvs på både 87/1 & 87/2.

Om du med säkerhet har ström bak till pumpen och den ändå inte vill starta så kan man ju misstänka just pumpen, i det läget du är i så hade jag på ett eller annat sätt försökt få till en bra stöt mot tank/pump, dvs banka/sparka på tanken så det ruskar om pumpen, det kanske räcker för att få den att starta igen. Det skadar ju knappast att prova! wink

dumfrog
30 december 2016 · 88 Inlägg

Hilmer skrev:
När du kopplade förbi bränslerelät, hur kopplade du då?
Vill minnas att det måste till ström ut på båda utgångarna för att allt ska funka, dvs på både 87/1 & 87/2.

Om du med säkerhet har ström bak till pumpen och den ändå inte vill starta så kan man ju misstänka just pumpen, i det läget du är i så hade jag på ett eller annat sätt försökt få till en bra stöt mot tank/pump, dvs banka/sparka på tanken så det ruskar om pumpen, det kanske räcker för att få den att starta igen. Det skadar ju knappast att prova! wink

Jag vet inte med säkerhet om jag har ström eller inte. Hur kan jag mäta det?

Läs i lägget ovan ditt där står det hur jag kopplade. Tack för svar

dumfrog
30 december 2016 · 88 Inlägg

Hilmer skrev:
När du kopplade förbi bränslerelät, hur kopplade du då?
Vill minnas att det måste till ström ut på båda utgångarna för att allt ska funka, dvs på både 87/1 & 87/2.

Om du med säkerhet har ström bak till pumpen och den ändå inte vill starta så kan man ju misstänka just pumpen, i det läget du är i så hade jag på ett eller annat sätt försökt få till en bra stöt mot tank/pump, dvs banka/sparka på tanken så det ruskar om pumpen, det kanske räcker för att få den att starta igen. Det skadar ju knappast att prova! wink

Hilmer en eloge till dig.

Jag funderade på min situation.Övervägde mina alternativ. La mig under bilen, svor på massa fräna tjeckiska svordomar jag lärt mig under den här helvetesresan och sparkade allt vad mina arma ben kunde förmå på bensintanken. Sen satt jag mig i bilen och vred om nyckel och den startade.


Nu är jag osäker på om jag törs ut på vägarna. Tänk om den dör mitt på motorvägen.  Äsch, då får jag sparka en gång till.

Hilmer
30 december 2016 · 1 776 Inlägg

dumfrog skrev:

Hilmer skrev:
När du kopplade förbi bränslerelät, hur kopplade du då?
Vill minnas att det måste till ström ut på båda utgångarna för att allt ska funka, dvs på både 87/1 & 87/2.

Om du med säkerhet har ström bak till pumpen och den ändå inte vill starta så kan man ju misstänka just pumpen, i det läget du är i så hade jag på ett eller annat sätt försökt få till en bra stöt mot tank/pump, dvs banka/sparka på tanken så det ruskar om pumpen, det kanske räcker för att få den att starta igen. Det skadar ju knappast att prova! wink

Jag vet inte med säkerhet om jag har ström eller inte. Hur kan jag mäta det?

Läs i lägget ovan ditt där står det hur jag kopplade. Tack för svar

Det stod inte utförligt om du kopplat ihop 30 och 87/1 och 87/2 samtidigt eller om du endast testat att koppla ström på vardera utgång. Därav mitt svar!

Om du bryggat reläsockeln fram mellan 30+87/1+87/2 så vet du iaf att du har ström därifrån.
För att veta exakt om det finns ström vid pumpen måste man ju så klart mäta vid pumpen/bagaget vilket kanske är lite klurigt i ditt läge.
Mitt förslag handlade mer om att se till att du har ström bak till pumpen och sparka liv i pumpen igen, den har ju bevisligen fungerat tills du stannade bilen (pumpen) och kanske orkar den inte starta igen "utan lite hjälp"!?

Eller så handlar det om något helt annat fel, lite svårt för oss andra att veta!

Hilmer
30 december 2016 · 1 776 Inlägg

dumfrog skrev:

Hilmer skrev:
När du kopplade förbi bränslerelät, hur kopplade du då?
Vill minnas att det måste till ström ut på båda utgångarna för att allt ska funka, dvs på både 87/1 & 87/2.

Om du med säkerhet har ström bak till pumpen och den ändå inte vill starta så kan man ju misstänka just pumpen, i det läget du är i så hade jag på ett eller annat sätt försökt få till en bra stöt mot tank/pump, dvs banka/sparka på tanken så det ruskar om pumpen, det kanske räcker för att få den att starta igen. Det skadar ju knappast att prova! wink

Hilmer en eloge till dig.

Jag funderade på min situation.Övervägde mina alternativ. La mig under bilen, svor på massa fräna tjeckiska svordomar jag lärt mig under den här helvetesresan och sparkade allt vad mina arma ben kunde förmå på bensintanken. Sen satt jag mig i bilen och vred om nyckel och den startade.


Nu är jag osäker på om jag törs ut på vägarna. Tänk om den dör mitt på motorvägen.  Äsch, då får jag sparka en gång till.

Jaha se där! smile
Häll en burk 2-takts olja i tanken, den lär smörja pumpen och du förhoppningsvis kan ta dig hem.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2016 · 14 007 Inlägg

Klockan är strax före åtta nu, hur långt har du kommit och går bilen fortfarande?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dumfrog
30 december 2016 · 88 Inlägg

Går inte så bra. Relät är glappt. Fått stopp igen.

Kom 14 mil iallafall

Henkix
30 december 2016 · 6 737 Inlägg

dumfrog skrev:
Går inte så bra. Relät är glappt. Fått stopp igen.

Kom 14 mil iallafall

Ingen skrot/ biltema i närheten du kan gå in på o köpa ett nytt relä?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
dumfrog
30 december 2016 · 88 Inlägg

Henkix skrev:

dumfrog skrev:
Går inte så bra. Relät är glappt. Fått stopp igen.

Kom 14 mil iallafall

Ingen skrot/ biltema i närheten du kan gå in på o köpa ett nytt relä?

Jag drog kablar istället för relät och tog mig till Biltema i Örebro. Där köpte jag nytt relä och körde hela vägen hem.

Nu blir det storservice. Tickandet försvann ju, men de sista milen kom det tillbaka med full kraft. Bankar och smäller värre än någonsin. Jag undrar om det inte är shimsen till ventilerna som går sönder en efter en.

Mattias_92
30 december 2016 · 33 Inlägg

Du kom alltså hela vägen hem till slut! Bra jobbat, och grattis! big_smile Ska bli intressant och höra vad du kommer fram till att felet var!

Volvo 940 "LTT" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang