Fråga angående impedans/inställning av slutsteg

Raqzh
28 december 2016 · 12 Inlägg

Tjenare!
Jag klickade nyss hem en JBL GT5-2402BR 2x12, och en GAS PRO 1000.1 som jag har tänkt att koppla in när de kommer. Jag är helt novis med baslådor och slutssteg, har enbart bytt ut min stereo och orginalhögtalarna som kom med min bil. Så jag undrar lite, kan man ändra på slutsteget hur många ohm den ska ha, hur mycket effekt den ska skicka ut etc? Kollar jag på brl:s hemsida så står det att baslådan ger 550W RMS, 1600W i max, och att impedansen är 2  Ohm. Jag har förstått det som att RMS är den effekt som lådan klarar av att ge ut under längre tid, medans max är något som man sällan kommer upp i, så det oroar jag mig inte så mycket för. Slutsteget ger ut 1000Wx1ohm, och 650Wx2ohm. Kan man/ska man ställa in slutsteget på 2 ohm? Är det det jag borde göra eller ska man sätta slutsteget på 1 ohm? (om man nu kan ändra på det för hand) Tack så mycket på förhand! Ber om ursäkt om det finns tidigare trådar om detta, jag sökte men hittade inte svar på min fråga/frågor :)
/ Marcus

Bassiehof
28 december 2016 · 1 777 Inlägg

Du kan inte "ställa in" impedansen på slutsteget. Med denna låda BELASTAR du slutsteget med 2 ohm eftersom det är 2 basar på 4 ohm var,som är parallelkopplade och då halveras impedansen till 2 ohm. Nej, du kan inte koppla om och lasta ner steget till 1 ohm.

Senast redigerat av Bassiehof (29 december 2016)

Raqzh
28 december 2016 · 12 Inlägg

aha okej smile ska åka och hämta mina saker och sen se om jag kan få det till att fungera haha smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang