Trimma smog v8, bästa sättet?

bosabengt
31 december 2016 · 2 035 Inlägg

Niklas1987 skrev:

bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Grattis till en fantastisk motor! Och du är säker på att det är en 350 och inte en 307?

Har du kollat vad topparna heter?

Hitta en liten film med tips
https://www.powerblocktv.com/episode/HP … GbjRdIrI1I


Id av block (ej toppar)
http://www.v8volvo.se/mekartips/identif … block.html

Ja det är en 350 DOCK har jag inte köpt den än för säljaren har inte gjort färdigt den. Servopump som behövde bytas.

Har inte sett vad topparna heter men via den sidan du länkat till är det 79 cc toppar.

Biljudsveteran sen 1984!
Evildan
31 december 2016 ·

bosabengt skrev:
Oldsmobile 350 -76.

Fattar det med vinkeln på insuget vid planing och ja då blir det ju genast mer att göra. Plana insug borde ju gå men då blir det ju kortare insug osv osv...

Jag tänkte att cheva 350 o olds 350 var typ samma motor men nej så var inte fallet. Iaf vad hansen sa.

En renovering av topparna borde ju få tillbaks några av de 170 hästarna in i stallet igen iaf.

Kanske går det att hitta andra toppar från olds tidigare motorer.

Vilken modell av 350?
Fyrport?
Tvåport?
Effektangivelse? 150-176hk eller dyl?

Smackar du på några äldre cylinderhuvuden på en smogsnurra kan vevlagrena vara underdimensionerade för den högre kompressionen och kraftigare förbränningen.
Mitt tips är att lyfta ur den snurran och skaffa en Cheva med fyrbultad underdel, truckmotor.
2-bultat funkar upp till 300-350hk så ska du bara fistrimma funkar det ju ändå med den botten.
Ett smidigt och billigt vis är att snygga till packningarna förgasare -> insug samt insug->cylinderhuvud då dom ofta överlappar lite och du får oönskade virvlar och lägre effekt.
Äldre block har en större bultindelning på vevaxeln och tål mer effekt än dom nyare vevarna.

bosabengt
31 december 2016 · 2 035 Inlägg

350 fyrports rock orkester. 170hk.  Ja en motor med fyra bultar per överfall är ju bättre. Men jag vill bara ha tillbaka 170 hk o kanske sikta på 250 hk sen efter det.

Att match porta o få bort skägg osv som jag förmodar du pratar om är ju en bra början.

Biljudsveteran sen 1984!
Pavva
31 december 2016 · 1 215 Inlägg

Detta kanske är lite i överkant när det gäller budget men dem experimenterar ju med olika mods på jänk v8. kanske du lär dig någonting av att titta?'

https://www.youtube.com/watch?v=-XjDq2D … HutSOu7srE

Kolla på all deras videor smile

Senast redigerat av Pavva (31 december 2016)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
M123
31 december 2016 · 962 Inlägg

Jag kan varmt rekommendera denna man.
Han vet vad han pratar om och håller på med mycket av olika sorters.

Intressant.
https://www.youtube.com/playlist?list=U … YKEMtUqUbQ

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
31 december 2016 ·

bosabengt skrev:
350 fyrports rock orkester. 170hk.  Ja en motor med fyra bultar per överfall är ju bättre. Men jag vill bara ha tillbaka 170 hk o kanske sikta på 250 hk sen efter det.

Att match porta o få bort skägg osv som jag förmodar du pratar om är ju en bra början.

Rochestern är en bra förgasare om den är korrekt inställd och inte glappar i spjällaxlarna för mycket.
Börja med en översyn och service samt montera extraktorgrenrör (headers på raggarspråk) många påstår att det inte gör någon skillnad effektmässigt på en i övrigt orörd sb men jag har mätt upp på rullande landsväg och några trötta kusar till hittade hem i den gamla Buicken.

Jo jag menar att matcha packningarna och om andan ligger på kan du även fila gjutskägg som det ofta finns generösa mängder av.

Fan ta dig, nu suger det lite i bludderholktarmen igen. Har inte åkt pråm på 7år.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2016 · 14 056 Inlägg

Evildan skrev:

bosabengt skrev:
350 fyrports rock orkester. 170hk.  Ja en motor med fyra bultar per överfall är ju bättre. Men jag vill bara ha tillbaka 170 hk o kanske sikta på 250 hk sen efter det.

Att match porta o få bort skägg osv som jag förmodar du pratar om är ju en bra början.

Rochestern är en bra förgasare om den är korrekt inställd och inte glappar i spjällaxlarna för mycket.
Börja med en översyn och service samt montera extraktorgrenrör (headers på raggarspråk) många påstår att det inte gör någon skillnad effektmässigt på en i övrigt orörd sb men jag har mätt upp på rullande landsväg och några trötta kusar till hittade hem i den gamla Buicken.

Jo jag menar att matcha packningarna och om andan ligger på kan du även fila gjutskägg som det ofta finns generösa mängder av.

Fan ta dig, nu suger det lite i bludderholktarmen igen. Har inte åkt pråm på 7år.

Haha!! Köp dig en rolig bil (GM V8:a) till sommaren!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
31 december 2016 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

bosabengt skrev:
350 fyrports rock orkester. 170hk.  Ja en motor med fyra bultar per överfall är ju bättre. Men jag vill bara ha tillbaka 170 hk o kanske sikta på 250 hk sen efter det.

Att match porta o få bort skägg osv som jag förmodar du pratar om är ju en bra början.

Rochestern är en bra förgasare om den är korrekt inställd och inte glappar i spjällaxlarna för mycket.
Börja med en översyn och service samt montera extraktorgrenrör (headers på raggarspråk) många påstår att det inte gör någon skillnad effektmässigt på en i övrigt orörd sb men jag har mätt upp på rullande landsväg och några trötta kusar till hittade hem i den gamla Buicken.

Jo jag menar att matcha packningarna och om andan ligger på kan du även fila gjutskägg som det ofta finns generösa mängder av.

Fan ta dig, nu suger det lite i bludderholktarmen igen. Har inte åkt pråm på 7år.

Haha!! Köp dig en rolig bil (GM V8:a) till sommaren!!!!!

/Benny

Näe ingen GM det finns gränser liksssm.
Men en sådan här lockar. https://m.blocket.se/goteborg/Chrysler_ … 12&w=3
Har åkt 60/70/80/90/00 usabilar, behövs ngt annorlunda för att intressera.
Sorry TS för oftopic.

bosabengt
31 december 2016 · 2 035 Inlägg

M123 skrev:
Jag kan varmt rekommendera denna man.
Han vet vad han pratar om och håller på med mycket av olika sorters.

Intressant.
https://www.youtube.com/playlist?list=U … YKEMtUqUbQ

Precis han lärde mig att undvika cheva 350 75-80 motorer.


Ska kolla igenom videos och det är väldigt bra att kolla även om det inte bara gäller olds.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
31 december 2016 · 2 035 Inlägg

Evildan skrev:

bosabengt skrev:
350 fyrports rock orkester. 170hk.  Ja en motor med fyra bultar per överfall är ju bättre. Men jag vill bara ha tillbaka 170 hk o kanske sikta på 250 hk sen efter det.

Att match porta o få bort skägg osv som jag förmodar du pratar om är ju en bra början.

Rochestern är en bra förgasare om den är korrekt inställd och inte glappar i spjällaxlarna för mycket.
Börja med en översyn och service samt montera extraktorgrenrör (headers på raggarspråk) många påstår att det inte gör någon skillnad effektmässigt på en i övrigt orörd sb men jag har mätt upp på rullande landsväg och några trötta kusar till hittade hem i den gamla Buicken.

Jo jag menar att matcha packningarna och om andan ligger på kan du även fila gjutskägg som det ofta finns generösa mängder av.

Fan ta dig, nu suger det lite i bludderholktarmen igen. Har inte åkt pråm på 7år.

Ja jag har hört några som sagt att man ska slänga rock orkester åt helvete men det tror jag inte. En rätt inställd rock orkester är det inget fel på alls.   

Spjällaxlarna? Vilka och vad byter man då?


Ja headers är ju lockande för ljudet vill jag åt MEN nuvarande ägaren har byggt nytt eget enkel system som är surt att slänga bort.

Om du blir så sugen kan jag skicka en topp till dig hehe.  ;-)

Biljudsveteran sen 1984!
Evildan
31 december 2016 ·

http://ww2.justanswer.com/uploads/online007/2012-04-12_160430_q6.gif

Så här ser en quadrajet ut i bitar.
Axeln längst ned blir ofta glapp med tiden. Rucka lite i den radiellt, ngt får den röra sig men inte mycket alls. Har inte någon måttangivelse utan gör det lite på känn.

bosabengt
31 december 2016 · 2 035 Inlägg

Och axeln är gasen lr?

Var hittade du bilden?

Har varit inne på en sida som sålde delar till rock orkester men hittade inte sprängskiss.

Biljudsveteran sen 1984!
Evildan
31 december 2016 ·

bosabengt skrev:
Och axeln är gasen lr?

Var hittade du bilden?

Har varit inne på en sida som sålde delar till rock orkester men hittade inte sprängskiss.

http://ww2.justanswer.com/uploads/onlin … 430_q6.gif

Där är den.


http://www.google.se/search?q=rochester … mp;bih=512

Senast redigerat av Evildan (31 december 2016)

MatsA_
31 december 2016 · 4 Inlägg

För att få fart på en smog V8 behöver du byta det mesta i motorn utom själva blocket då ett 2 bultat lätt klarar rätt höga effekter, jag har själv åkt med en 383a 2 bultat med gas som gav närmare 500 hk, hade bara bytt till ARP bultar på ramlagerna, gick utan problem efter ett 50 tal repor strip / streetrace inga problem med hållbarhet.
I dag så skulle jag inte rekommendera någon att bygga på gammalt junk gå på en LS motor i stället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang