Kapitän P2.6 - 1960 - 6 volt, finns 12 volt startmotor & generator som passar bolt on?

RobbanGBG
1 januari 2017 · 294 Inlägg

Har hört att det skall finnas 12 volts startmotor & generator som passar bolt-on på en 6 volt Kapitän,  antingen från nyare 12V Kapitän eller liknade (Commodore/Admiral) modeller men vet ej om detta är sanning eller ej.

Har googlat på saken och endast hittat infon att folk konverterat sina 6V Kapitäner till 12V men inte några detaljer om vilka komponenter de använt.

Finns det någon därute som vet vad som kan passa?

Någon av dessa kanske?

Startmotor från en kapitän anno 1965

Startmotor till Opel Commodore A och Rekord C

caromania Forummoderator
1 januari 2017 · 9 296 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Har hört att det skall finnas 12 volts startmotor & generator som passar bolt-on på en 6 volt Kapitän,  antingen från nyare 12V Kapitän eller liknade (Commodore/Admiral) modeller men vet ej om detta är sanning eller ej.

Har googlat på saken och endast hittat infon att folk konverterat sina 6V Kapitäner till 12V men inte några detaljer om vilka komponenter de använt.

Finns det någon därute som vet vad som kan passa?

Någon av dessa kanske?

Startmotor från en kapitän anno 1965

Startmotor till Opel Commodore A och Rekord C

Att konvertera till 12v kan vara enklare än så. Startmotorn t ex snurrar bara snabbare men klarar sig ypperligt bra. Däremot generatorn (dynamon?) behöver du forska lite kring. Förmodligen klarar även den jobbet utan problem, men du kommer behöva ett nytt laddrelä. Enklast är att se på det relä du har och leta efter ett med samma märkning på de olika kontakterna. Det skiljer lite mellan tillverkarna och även om säkert alla funkar så blir det enklare "bolt on" med samma kopplingar.

Jag har konverterat min ena Austin till 12v men det lutar åt att även den andra tyvärr blir konverterad av enkelhet. Det enda som behöver bytas är i det fallet tändspole, lampor, torkarmotor och semaforerna (pilarna). De mår inte så bra av 12v.  (Kanske har jag glömt någon komponent)

Detta ska du nu såklart ta med en nypa salt då det gäller min dynamoförsedda 30talare, men principen är densamma.

Senast redigerat av caromania (1 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RobbanGBG
1 januari 2017 · 294 Inlägg

Jo att både startmotor och likströmsmotor går att skrämma upp i 12V ett tag vet jag. Har hänt mer än en gång att jag måst köra på med startkablar till ett 12V batteri för att dra igång bilen smile Kan säkert hålla ett bra tag också men finns det tillgängliga 12V komponenter för några hundralappar så kör jag hellre på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang