Ford Focus - Fjärren öppnar inga dörrar. [LÖST]

white-k
2 januari 2017 · 91 Inlägg

Ford Focus 2002
17000 mil.

Jag köpte en begagnad Ford Focus för ungefär två veckor sedan.
Fjärrkontrollen funkade inte och förra ägaren "gissade" att det bara var att byta batteri.

Följande har jag prövat hittils:

- Bytt batteri i fjärren två gånger.
- Öppnat fjärren för at inspektera kretsarna.
- Försökt "programmera" nyckeln genom att vrida tändningen till II 4 gånger (första signalen för bilen hörs men ingen andra signal när jag trycker på fjärren).
- Jag har kontrollerat den fruktade säkring 63 och sett till att den är hel (med mätinstrument).

Fjärren tycks alltså vara "död" så jag har beställt en ny från en låssmed.
Men innan jag hämtar upp nya fjärren och säger till dem att den inte funkar så vore det bra om jag ser till att det inte är något annat som är fel.
Om det inte är själva fjärren, vad skulle det då kunna vara?

Jag läste i den här tråden:
http://www.diynot.com/diy/threads/ford- … 797/page-2
...att de rekommenderar att dra ut och sätta i sladdarna i en låda som det står 'Siemens' på, men jag vet inte riktigt var man hittar den?. Jag såg den inte i utrymmet under ratten där säkringarna sitter.

Vad föreslår ni att jag prövar för att få saker att fungera?

Senast redigerat av Hybridsmurfen (4 januari 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2017 · 14 046 Inlägg

Du skrev ju detta inlägg 23/12, räcker inte det?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317516

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
white-k
2 januari 2017 · 91 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du skrev ju detta inlägg 23/12, räcker inte det?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317516

/Benny

Det inlägget handlar huvudsakligen om de fysiska nycklarna dörrlåsen.
Det här handlar specifikt om fjärren så jag tycker det är lämpligt med en ny tråd.

Senast redigerat av white-k (2 januari 2017)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 januari 2017 · 835 Inlägg

white-k skrev:
Ford Focus 2002
17000 mil.

Jag köpte en begagnad Ford Focus för ungefär två veckor sedan.
Fjärrkontrollen funkade inte och förra ägaren "gissade" att det bara var att byta batteri.

Följande har jag prövat hittils:

- Bytt batteri i fjärren två gånger.
- Öppnat fjärren för at inspektera kretsarna.
- Försökt "programmera" nyckeln genom att vrida tändningen till II 4 gånger (första signalen för bilen hörs men ingen andra signal när jag trycker på fjärren).
- Jag har kontrollerat den fruktade säkring 63 och sett till att den är hel (med mätinstrument).

Fjärren tycks alltså vara "död" så jag har beställt en ny från en låssmed.
Men innan jag hämtar upp nya fjärren och säger till dem att den inte funkar så vore det bra om jag ser till att det inte är något annat som är fel.
Om det inte är själva fjärren, vad skulle det då kunna vara?

Jag läste i den här tråden:
http://www.diynot.com/diy/threads/ford- … 797/page-2
...att de rekommenderar att dra ut och sätta i sladdarna i en låda som det står 'Siemens' på, men jag vet inte riktigt var man hittar den?. Jag såg den inte i utrymmet under ratten där säkringarna sitter.


Vad föreslår ni att jag prövar för att få saker att fungera?

Du behöver kolla på andra sidan bilen, trådarna du läser efter googlingarna är oftast från England där kör de på andra sidan och deras förarsida är ju då också till höger.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
NIzmO Ollikkala Racing
3 januari 2017 · 1 724 Inlägg

Länge sen jag höll på med dom bilarna nu men vill minnas att det inte var helt ovanligt att man bytte ut förardörrens låskista när c-låset inte fungera som det skulle, ang. fjärren så har Ford verkstäderna en liten dosa som tänder en diod om fjärren ger signal.

Finns ofta pengar att spara om man åker till dom med "rätt verktyg" direkt och inte far till småverkstäder eller chansar med att byta saker för att man tror det är trasigt.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Helt rätt att byta låskista om man inte kan eller inte bryr sig,  men varför inte först prova att reparera?
Om man skulle lyckas så är det NÄSTAN kostnadsfritt jämfört med att lämna in..
Ibland kan det vara simpelt..

Senast redigerat av tommen1 (3 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
white-k
4 januari 2017 · 91 Inlägg

Jag hämtade fjärren hos låssmeden igår och den funkade fint efter att ha programmerat den genom att vrida tändningen till läge II fyra gånger snabbt och sedan trycka på en av knapparna.

När jag bytte den gamla fjärrdelen med den nya på nyckeln så funkade det dock inte att starta bilen.

Jag skar då ut en liten del från den gamla nyckeln som ser ut som en pytteliten glas-stav (nåt sorts identifierings-"chip") och flyttade över till den nya fjärren där det fanns en tom plats för den.

Tack för alla tips!

Nu funkar både tändning och fjärr bra! Hurra :-D
500:- spänn hos låssmeden istället för 3000 hos Ford :-D

Senast redigerat av white-k (4 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2017 · 17 473 Inlägg

white-k skrev:
Jag hämtade fjärren hos låssmeden igår och den funkade fint efter att ha programmerat den genom att vrida tändningen till läge II fyra gånger snabbt och sedan trycka på en av knapparna.

När jag bytte den gamla fjärrdelen med den nya på nyckeln så funkade det dock inte att starta bilen.

Jag skar då ut en liten del från den gamla nyckeln som ser ut som en pytteliten glas-stav (nåt sorts identifierings-"chip") och flyttade över till den nya fjärren där det fanns en tom plats för den.

Tack för alla tips!

Nu funkar både tändning och fjärr bra! Hurra :-D
500:- spänn hos låssmeden istället för 3000 hos Ford :-D

Mycket trevlig läsning. DET DÄR ska jag lägga på minnet big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang