Besikta en bil med annan front. Tex 960 front

dumfrog
3 januari 2017 · 88 Inlägg

Hej!

Ponera att jag har en volvo 740 eller en 940 och vill montera en 960 front. Det är ju inte så svårt, men, får man besikta med det? Man har ju radikalt ändrat på optiken.

Är ju väldigt många som kör volvo och byter front.

Gamla 240 får nyare front, 740 får 940 eller 960 front, 940 får 960 front.

Marlboroman
3 januari 2017 · 8 229 Inlägg

Det är inga bekymmer - det är bara att åka igenom besiktningen som vanligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nyman_
10 januari 2017 · 602 Inlägg

Yes första gången jag kom in med min nybyggda front var den inte lackad ännu, trodde dom skulle säga något men nej, dom hjälpte mig att ställa in ljuset :-D
Sedan dess inget, reggad med t5an o inte då heller sa dom något om fronten

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Knugcab
11 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Besiktningen bryr sig inte om hur din bil ser ut, de bryr sig om trafiksäkerheten. De lampor som är godkända på en 960 är självklart även godkända på en 740, och med att byta ytterplåt till sådan som bara bultar på så ändrar du ju inget på balkar osv. som påverkar hur bilen uppför sig i en krock. Så det är lugnt.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dumfrog
12 januari 2017 · 88 Inlägg

Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Evildan
12 januari 2017 ·

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

För att ändrad kulör på lyktorna medför?

it_mutt Avstängd
12 januari 2017 · 10 388 Inlägg

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Vilken färg tycker du (eller någon myndighet) att blinkers ska ha menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
12 januari 2017 ·

it_mutt skrev:

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Vilken färg tycker du (eller någon myndighet) att blinkers ska ha menar du?

Som myndig och het person anser jag att gröna blinkers skulle vara snyggt.

granadadr
12 januari 2017 · 7 287 Inlägg

it_mutt skrev:

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Vilken färg tycker du (eller någon myndighet) att blinkers ska ha menar du?

han menar nog strålkastarna wink för sist jag kollade måste man ha orangea blinkers på bilar som är nyare än 75 wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
it_mutt Avstängd
12 januari 2017 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Vilken färg tycker du (eller någon myndighet) att blinkers ska ha menar du?

han menar nog strålkastarna wink för sist jag kollade måste man ha orangea blinkers på bilar som är nyare än 75 wink

Tycker väl det är rätt enkelt att skilja dessa åt. Möjligt att TS alternativt tänker på varselljuset på Volvo...

Annars får jag nog helt enkelt ta och knåpa ihop en proposition gällande lagändring, då Evildans förslag nog kan bli populärt wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
12 januari 2017 · 5 111 Inlägg

dumfrog skrev:
Så man får besikta med ett frontparti från en helt annan bil, men man från inte ha orangefärgade blinkers eller tonat halvljus sad

Orange är ju förvisso den färg blinkers SKA ha (förutom på bilar av 75 års modell och äldre där den även FÅR vara vit fram och röd bak), gissar att du menar parkeringsljuset då detta ibland sitter i samma lykta (som t.ex. Volvo 740 där du har två färger på glaset och en skiljevägg mellan och alltså inte kan tona den vita färgen på P-ljuset orange då färgen blir fel).

Och vad är problemet? Varför har vi bilprovning? För att kontrollera bilarnas trafiksäkerhet. Visserligen kan man diskutera i oändlighet om orange P-ljus är bra eller dåligt (det funkar ju uppenbarligen i USA), men nu är det så att vitt eller gult är enda färgerna det får ha i Sverige och då får bilprovningen rätta sig efter det.

Men, olika färger på lyktor har vi av säkerhetsskäl (jag höll själv på att fronta med en snorunge på Vespa som hade tonat framlyset rött och körde mot enkelriktat en gång), alltså underkänns fel färger där. Tonat halvljus, ja det gör ju att det lyser sämre (och kanske även i fel färg) och påverkar definitivt trafiksäkerheten.

Att montera andra skärmar och typgodkända strålkastare med ett annat utseende påverkar inte trafiksäkerheten, i synnerhet inte när det är sådant man bara bultar på från en i stort sett likadan bil som troligen ändå är krockprovad med båda alternativen, utan bara estetiken, så varför skulle bilprovningen bry sig om det? Det är ju som om de skulle säga att du aldrig får lackera om din röda bil till grön även om du tycker det är snyggare.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang