Montera Usa blinkers hur får man det lagligt!?

Raiiantaiian
4 januari 2017 · 11 Inlägg

Hejsan!

Imorgon ska jag montera Usa-blinkers på min 940.
Jag hade tänkt att följa guiden på:http://www.volvo940turbo.dk/usa/

Till min fråga, nu behöver jag dessa "lamphållare" som är trepoliga, vart får jag tag i dem?
Hur får jag det att gå igenom besiktningen, har sökt mycket men har inte fått dem svaren jag har varit ute efter.

Tänkte använda dessa lampor:http://vparts.se/se/blinkers-positionsljuslampor-21-5w-orange.html
(Som jag har fattat ska gå igenom besiktning.

Passar dessa lamphållare på min 940?(940 ltt -96)
Länk:http://vparts.se/se/lamphallare-till-usa-blinkers-till-volvo-740-90-92.html

Fick även ett tips av min kompis att byta plats på fästena på mina nuvarande blinkers till USA.
Då skulle det gå igenom 100%
Men i min mening skulle det se väldigt fel ut.

Tack för ni tog er tid och läste detta, tänkte uppdatera tråden senare hur det går efter besiktningen.
(Som är i februari)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Raiiantaiian skrev:
Hejsan!

Imorgon ska jag montera Usa-blinkers på min 940.
Jag hade tänkt att följa guiden på:http://www.volvo940turbo.dk/usa/

Till min fråga, nu behöver jag dessa "lamphållare" som är trepoliga, vart får jag tag i dem?
Hur får jag det att gå igenom besiktningen, har sökt mycket men har inte fått dem svaren jag har varit ute efter.

Tänkte använda dessa lampor:http://vparts.se/se/blinkers-positionsljuslampor-21-5w-orange.html
(Som jag har fattat ska gå igenom besiktning.

Passar dessa lamphållare på min 940?(940 ltt -96)
Länk:http://vparts.se/se/lamphallare-till-usa-blinkers-till-volvo-740-90-92.html

Fick även ett tips av min kompis att byta plats på fästena på mina nuvarande blinkers till USA.
Då skulle det gå igenom 100%
Men i min mening skulle det se väldigt fel ut.

Tack för ni tog er tid och läste detta, tänkte uppdatera tråden senare hur det går efter besiktningen.
(Som är i februari)

Japp, du behöver 3-poligt för att köra med 5w/21w. De används i bl.a. Volvo 240/740 där positionsljusen lyser med olika styrka beroende på om halvljus är påslaget eller inte. De använder för övrigt just 5/21w fast då klarglas. Hade man prutat bort detta på 940?

Nej, den kommer aldrig att gå igenom besiktning med det. Oavsett vad din kompis säger. Blir det en flygande så åker då på en besiktning dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2017 · 14 056 Inlägg

Raiiantaiian skrev:
Hejsan!

Imorgon ska jag montera Usa-blinkers på min 940.
Jag hade tänkt att följa guiden på: http://www.volvo940turbo.dk/usa/

Till min fråga, nu behöver jag dessa "lamphållare" som är trepoliga, vart får jag tag i dem?
Hur får jag det att gå igenom besiktningen, har sökt mycket men har inte fått dem svaren jag har varit ute efter.

Tänkte använda dessa lampor: http://vparts.se/se/blinkers-positionsl … range.html
(Som jag har fattat ska gå igenom besiktning.

Passar dessa lamphållare på min 940?(940 ltt -96)
Länk: http://vparts.se/se/lamphallare-till-us … 90-92.html

Fick även ett tips av min kompis att byta plats på fästena på mina nuvarande blinkers till USA.
Då skulle det gå igenom 100%
Men i min mening skulle det se väldigt fel ut.

Tack för ni tog er tid och läste detta, tänkte uppdatera tråden senare hur det går efter besiktningen.
(Som är i februari)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Raiiantaiian
5 januari 2017 · 11 Inlägg

Hej igen,

Märkligt då det även står så "E-märkta och godkända.(med vitt sken)"
Då ska väl det bara vara och koppla in en vit lampa innan besiktning.
Eller som jag skrev tidigare, att man bryter bort plasten på usa blinkerserna och dem vanliga,
sedan byter plats på dem.

Förstår inte vad som blir olagligt?
Men eftersom det är orange på sidorna på "usa blinkers" så borde väl det vara lagligt med en lampa med vitt sken ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Raiiantaiian skrev:
Hej igen,

Märkligt då det även står så "E-märkta och godkända.(med vitt sken)"
Då ska väl det bara vara och koppla in en vit lampa innan besiktning.
Eller som jag skrev tidigare, att man bryter bort plasten på usa blinkerserna och dem vanliga,
sedan byter plats på dem.

Förstår inte vad som blir olagligt?
Men eftersom det är orange på sidorna på "usa blinkers" så borde väl det vara lagligt med en lampa med vitt sken ?

Ja tar du vitt sken så blir jag osäker faktiskt. Det "känns" som att det inte är ok. Men det hjälper ju ingen. Vi får se vad övriga tycker. Hoppas it-mutt svarar, kunnig jävel det där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
5 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Kan det bli omvänt moment 22? Dvs bilen blir laglig men går inte igenom besiktningen? Det är ju precis på så sätt besiktigade och godkända bilar får nedslag av polisen. Ingen aning, bara raljerar, men jag tror att om man bygger om inom lagens ramar så ska man ha på fötterna, kanske förannonsera sitt besök på bilprovningsstationen då man hänvisar till dokument etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

caromania skrev:
Kan det bli omvänt moment 22? Dvs bilen blir laglig men går inte igenom besiktningen? Det är ju precis på så sätt besiktigade och godkända bilar får nedslag av polisen. Ingen aning, bara raljerar, men jag tror att om man bygger om inom lagens ramar så ska man ha på fötterna, kanske förannonsera sitt besök på bilprovningsstationen då man hänvisar till dokument etc?

Kom och tänka på en sak: Om det blinkar med vitt sken framåt så blir det underkänt. Man får ju ombes på om blinkers är blekt... Har fått det men löste med en orange lampa istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
5 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:
Kan det bli omvänt moment 22? Dvs bilen blir laglig men går inte igenom besiktningen? Det är ju precis på så sätt besiktigade och godkända bilar får nedslag av polisen. Ingen aning, bara raljerar, men jag tror att om man bygger om inom lagens ramar så ska man ha på fötterna, kanske förannonsera sitt besök på bilprovningsstationen då man hänvisar till dokument etc?

Kom och tänka på en sak: Om det blinkar med vitt sken framåt så blir det underkänt. Man får ju ombes på om blinkers är blekt... Har fått det men löste med en orange lampa istället.

Ja det måste blinka orange. Vill man inte ha "stekta ägg", dvs en gul fläck mitt i den vita lampan så finns orangea lampor med kromad glob. Det går även att köpa orangea LED-lampor med BAY15d sockel men då behöver man montera ett annat relä eller ett motstånd.

Senast redigerat av caromania (5 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:
Kan det bli omvänt moment 22? Dvs bilen blir laglig men går inte igenom besiktningen? Det är ju precis på så sätt besiktigade och godkända bilar får nedslag av polisen. Ingen aning, bara raljerar, men jag tror att om man bygger om inom lagens ramar så ska man ha på fötterna, kanske förannonsera sitt besök på bilprovningsstationen då man hänvisar till dokument etc?

Kom och tänka på en sak: Om det blinkar med vitt sken framåt så blir det underkänt. Man får ju ombes på om blinkers är blekt... Har fått det men löste med en orange lampa istället.

Ja det måste blinka orange. Vill man inte ha "stekta ägg", dvs en gul fläck mitt i den vita lampan så finns orangea lampor med kromad glob. Det går även att köpa orangea LED-lampor med BAY15d sockel men då behöver man montera ett annat relä eller ett motstånd.

Caromania: Gå in på TS länk i #1
Verkar som han vill ha US-spec blinkersglas men bibehållen funktion... Då ser jag inget hinder om det kopplas korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
5 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Ja ni har väl redan varit inne på svaret (skulle jag anse).

Gällande vad som får lysa framåt är lagen tydlig;
Trafikförordning (1998:1276)

3kap.

76 § Under färd på väg får från ett fordon

1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
...

Där faller det då alltså på att ha en orange lampa som lyser konstant.

Körriktningsvisaren ska då, precis som Hybridsmurfen skriver vara just orange(/orangegult enligt lagen)

Man skulle vidare kanske kunna tänka sig någon "kombinerad" lykta, låt säga som har två separata lampor, där en lyser framåt (vitt) och en åt sidan/något framåt. Det är möjligt att det skulle gå att konstruera rent praktiskt, men sett till lagen, kommer då nästa problem;

TSFS 2013:63

90 §  Körriktningsvisares geometriska synbarhet ska vara 15° uppåt och 15° nedåt för samtliga kategorier. För kategori 1 och 2 ska den geometriska synbarheten dessutom vara 45° inåt och 80° utåt och för kategori 5, 60° utåt förutom de första 5° .

Fram är kategori 1, bak är kategori 2. Med en lykta i stil med den som länkas i TS första inlägg, skulle det antagligen bli väldigt svårt att få till de där "45° inåt" då detta dessutom är sett från att 0° är rakt framåt. Man ska alltså kunna se höger sidas framblinkers från vänster sida (more or less).


Eller för en (kanske) tydligare förklaringsbild;

Färdriktningen är 0° (kl.12 om vi så vill). 90° åt höger är alltså rakt åt höger (kl 3). 45° åt vänster - därifrån ska höger sidas framblinkers vara synlig- innebär alltså att man ska se den vid 10:30...typ. Och det går nog inte, hur gärna man än vill, ens med en modifierad lykta av typen TS länkar till.

Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
5 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Kom och tänka på en sak: Om det blinkar med vitt sken framåt så blir det underkänt. Man får ju ombes på om blinkers är blekt... Har fått det men löste med en orange lampa istället.

Ja det måste blinka orange. Vill man inte ha "stekta ägg", dvs en gul fläck mitt i den vita lampan så finns orangea lampor med kromad glob. Det går även att köpa orangea LED-lampor med BAY15d sockel men då behöver man montera ett annat relä eller ett motstånd.

Caromania: Gå in på TS länk i #1
Verkar som han vill ha US-spec blinkersglas men bibehållen funktion... Då ser jag inget hinder om det kopplas korrekt.

Inte den blekaste vad man får och inte får vad gäller de där, menar mest att bilprovningen kan göra fel även åt andra hållet. Nåja, ska inte kladda mer i tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

Ja det måste blinka orange. Vill man inte ha "stekta ägg", dvs en gul fläck mitt i den vita lampan så finns orangea lampor med kromad glob. Det går även att köpa orangea LED-lampor med BAY15d sockel men då behöver man montera ett annat relä eller ett motstånd.

Caromania: Gå in på TS länk i #1
Verkar som han vill ha US-spec blinkersglas men bibehållen funktion... Då ser jag inget hinder om det kopplas korrekt.

Inte den blekaste vad man får och inte får vad gäller de där, menar mest att bilprovningen kan göra fel även åt andra hållet. Nåja, ska inte kladda mer i tråden.

Tja, de släppte igenom min bil med blankt papper utan varningstriangel i tisdags. De kan göra fel. Även medvetet. "Du får köpa en sådan"... Nu har jag kladdat ner tråden med. En mod...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2017 · 14 056 Inlägg

Jag undrar om det inte är så att det bara är vi som har USA-bilar där funktionen redan finns som får ha det under förutsättning att det är fråga om egen import/flyttgods.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Raiiantaiian
5 januari 2017 · 11 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag ska ta bort själva kåpan på mina blinkers med en värmepistol.
Sedan byter jag ut dem, mot "orginal blinkers fästerna"
Går det igenom besiktningen så ser jag till att ta bilder hur jag gjorde osv.

Annars får jag hitta på en annan lösning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Raiiantaiian skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska ta bort själva kåpan på mina blinkers med en värmepistol.
Sedan byter jag ut dem, mot "orginal blinkers fästerna"
Går det igenom besiktningen så ser jag till att ta bilder hur jag gjorde osv.

Annars får jag hitta på en annan lösning.

Ehh? Du begrep att den inte går igenom bes? Men kör hårt! Spännande och se vad besiktning säger sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
5 januari 2017 · 1 392 Inlägg

Själva begreppet med just "USA blinkers" är inte något lamphus, utan det är att det lyser fast sken i lamphuset, därav "usa blinkers" för i USA är det standar, medans här i sverige är det inte godkänt om inte det är från fabrik och det var det inte på dom äldre bilarna...

Ska man få till "usa blinkers" på en V70 så köper man sockeln med tre stift (svenska har 2st) och bara byter, kontakten har redan tre anslutningar (tredje är fast pos ström på 5w på 21/5w tråden) men godkänt är det inte, man får byta tillbaka inför besiktning, har kört så på alla mina volvosar senaste 10åren utan problem smile

Samt dessa dubbelpoliga lampor är billigare att köpa på Volvo än Vparts.. just so you know smile
Volvo säljer säkert socklarna du behöver med, då dessa finns i USA version smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cupra_
5 januari 2017 ·

Vettemannen skrev:
Jag undrar om det inte är så att det bara är vi som har USA-bilar där funktionen redan finns som får ha det under förutsättning att det är fråga om egen import/flyttgods.

/Benny

Mig veterligen är det så.
I annat fall åker du på "Felaktig funktion" eller "Otillåten ändring".
Den är liksom inte reggad med det (vad vi vet).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 478 Inlägg

zleepy skrev:
Själva begreppet med just "USA blinkers" är inte något lamphus, utan det är att det lyser fast sken i lamphuset, därav "usa blinkers" för i USA är det standar, medans här i sverige är det inte godkänt om inte det är från fabrik och det var det inte på dom äldre bilarna...

Ska man få till "usa blinkers" på en V70 så köper man sockeln med tre stift (svenska har 2st) och bara byter, kontakten har redan tre anslutningar (tredje är fast pos ström på 5w på 21/5w tråden) men godkänt är det inte, man får byta tillbaka inför besiktning, har kört så på alla mina volvosar senaste 10åren utan problem smile

Samt dessa dubbelpoliga lampor är billigare att köpa på Volvo än Vparts.. just so you know smile
Volvo säljer säkert socklarna du behöver med, då dessa finns i USA version smile

Det där var bra att du påpekade.
För att röra ordenligt i grytan så kan TS fixa bussblinkers på sidoskärmarna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Aronson
5 januari 2017 · 914 Inlägg

Borra ett håll i reflektorn och sätt dit en liten lamphållare med vit 5w glassockel till p-ljus

M123
5 januari 2017 · 962 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zleepy skrev:
Själva begreppet med just "USA blinkers" är inte något lamphus, utan det är att det lyser fast sken i lamphuset, därav "usa blinkers" för i USA är det standar, medans här i sverige är det inte godkänt om inte det är från fabrik och det var det inte på dom äldre bilarna...

Ska man få till "usa blinkers" på en V70 så köper man sockeln med tre stift (svenska har 2st) och bara byter, kontakten har redan tre anslutningar (tredje är fast pos ström på 5w på 21/5w tråden) men godkänt är det inte, man får byta tillbaka inför besiktning, har kört så på alla mina volvosar senaste 10åren utan problem smile

Samt dessa dubbelpoliga lampor är billigare att köpa på Volvo än Vparts.. just so you know smile
Volvo säljer säkert socklarna du behöver med, då dessa finns i USA version smile

Det där var bra att du påpekade.
För att röra ordenligt i grytan så kan TS fixa bussblinkers på sidoskärmarna...

Så kopplade jag på en caprice, hade conerlightsen på konstant sen brytande med slag på var annan i skärmen. Vackert som fan. big_smile

Annars har jag inte så mycket att ge tråden mer än att jag verkligen gillar jänkarnas koppling och ljussättning. Helst med DRL och conerlights sen positionslyse som tänder vid blinkers. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang