Växellåda är knepig/Får ej i växlar/Kopplingsfel (VOLVO 744-882 GL/T-PKT)

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Hej. Märkte när jag skulle försöka backa ut ur garaget att backen inte ville i utan den bara tugga och lät likt en mutterdragare eller att bila i betong medans växelspaken vibrerade som om hela jorden skakade medans 1-2-3-4 inte vill i överhuvudtaget. Några idéer eller spekulationer kring vad problemet kan vara? Sökt utan att hitta vettiga eller snarlika situationer så vänder mig hit, igen. Alla svar är guld just nu.  Må väl! Mvh en frustrerad 19åring.
Lådan är M46. Och den har stått ca 1år mer eller mindre fram tills igår. Fick tips om att lägga i backen eller 1an sen starta den med kopplingen nere utifall det "klibbat" fast sig, kan det vara så?

Edit: vet ej vart denna ska ligga såom den ligger fel får mod skicka vidare.

Senast redigerat av Spitzlix (5 januari 2017)

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2017 · 14 039 Inlägg

Spitzlix skrev:
Hur det låter: https://m.youtube.com/watch?v=nIbJx1OLM-U

Låter som dåliga synkringar eller kopplingen som inte kopplar ur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Vettemannen skrev:

Spitzlix skrev:
Hur det låter: https://m.youtube.com/watch?v=nIbJx1OLM-U

Låter som dåliga synkringar eller kopplingen som inte kopplar ur.

/Benny

Hur åtgärdar jag det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2017 · 14 039 Inlägg

Spitzlix skrev:

Vettemannen skrev:

Spitzlix skrev:
Hur det låter: https://m.youtube.com/watch?v=nIbJx1OLM-U

Låter som dåliga synkringar eller kopplingen som inte kopplar ur.

/Benny

Hur åtgärdar jag det?

Om det nu är som jag skriver så får du först kolla kopplingen, är det inte den så är det bara att byta växellåda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Vettemannen skrev:

Spitzlix skrev:

Vettemannen skrev:

Låter som dåliga synkringar eller kopplingen som inte kopplar ur.

/Benny

Hur åtgärdar jag det?

Om det nu är som jag skriver så får du först kolla kopplingen, är det inte den så är det bara att byta växellåda.

/Benny

Okej. Ska gå att byta själv eller?

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg
Jesper328
5 januari 2017 · 2 366 Inlägg

Hur känns pedalen, fjädrar den som den ska?

Kolla så att slavcylindern rör på sig som den ska före du tjackar ny kopplingssats.
Har noll koll på om det är utvändig eller invändig slav dock, är det invändig så byter du ju kopplingen medans du ändå är där! (Om det inte finns någon lucka man kan ta bort för att kunna spana runt där inne). smile

Up the RA
Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur känns pedalen, fjädrar den som den ska?

Kolla så att slavcylindern rör på sig som den ska före du tjackar ny kopplingssats.
Har noll koll på om det är utvändig eller invändig slav dock, är det invändig så byter du ju kopplingen medans du ändå är där! (Om det inte finns någon lucka man kan ta bort för att kunna spana runt där inne). smile

Pedalen går upp och ner som den ska, något långsamt dock så kanske vajern som är ospänd? Får kika på det imorgon, lufta skiten med i samma veva smile

Arly165 Bakhjulsdriven
5 januari 2017 · 334 Inlägg

M46 har utvändig slavcylinder, där finns heller ingen vajer. Jag misstänker starkt dålig slavcylinder.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Arly165 skrev:
M46 har utvändig slavcylinder, där finns heller ingen vajer. Jag misstänker starkt dålig slavcylinder.

Tar kopplingen dåligt då?

Aronson
5 januari 2017 · 914 Inlägg

om bilen har stått i 1 år kan lamellen fastnat på svänghjulet.Då kopplar den ej ur när du trycker ner pedalen.Har själv varit med om detta.visserligen på en amazon men principen är den samma.

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Aronson skrev:
om bilen har stått i 1 år kan lamellen fastnat på svänghjulet.Då kopplar den ej ur när du trycker ner pedalen.Har själv varit med om detta.visserligen på en amazon men principen är den samma.

Hur fixar jag det då? Därför den låter som en mutterdragare eller som om man bilar i betong?

Senast redigerat av Spitzlix (5 januari 2017)

Jesper328
5 januari 2017 · 2 366 Inlägg

Spitzlix skrev:

Arly165 skrev:
M46 har utvändig slavcylinder, där finns heller ingen vajer. Jag misstänker starkt dålig slavcylinder.

Tar kopplingen dåligt då?

Japp, slavcylindern står för rörelsen i urkopplingen.
Är den kass så får man ju ingen vidare rörelse och därmed så frigörs inte lamellen.

Har du provat att lägga i en växel med motorn avstängd och sedan provat att starta med kopplingspedalen i bott?

Up the RA
Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:

Spitzlix skrev:

Arly165 skrev:
M46 har utvändig slavcylinder, där finns heller ingen vajer. Jag misstänker starkt dålig slavcylinder.

Tar kopplingen dåligt då?

Japp, slavcylindern står för rörelsen i urkopplingen.
Är den kass så får man ju ingen vidare rörelse och därmed så frigörs inte lamellen.

Har du provat att lägga i en växel med motorn avstängd och sedan provat att starta med kopplingspedalen i bott?

Yes testat med både 1an och backen och den kryper bara fram, och det är när pedalen är uppe helt och kan ligga på 5000 varv och den bara kryper fram, dock när jag kröp fram och svängde lite gick det något snabbare, iallafall 1,5cm per 5e sekund haha.. När den är på och backen ska i låter den som i videon men ingen växel går i när den är på däremot när den är av går dom i med våld..

Aronson
5 januari 2017 · 914 Inlägg

OM det är så att lamellen fastnat ,så antingen ta ner lådan och bryta loss den,...eller.....När den fastnade på amazonen så placerade jag bilen på grusunderlag ,startade motorn på tomgång tryckte ned kopplingspedalen och sedan vänligt men bestämt sopa i backen,på 3:de försöket så släppte lamellen.
MEN detta var B18 med M40 (sprängsäkra grejor.)
Men kontrollera så att slavcylindern jobbar som den ska och trycker på kopplingsgaffeln/armen korrekt.

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Aronson skrev:
OM det är så att lamellen fastnat ,så antingen ta ner lådan och bryta loss den,...eller.....När den fastnade på amazonen så placerade jag bilen på grusunderlag ,startade motorn på tomgång tryckte ned kopplingspedalen och sedan vänligt men bestämt sopa i backen,på 3:de försöket så släppte lamellen.
MEN detta var B18 med M40 (sprängsäkra grejor.)
Men kontrollera så att slavcylindern jobbar som den ska och trycker på kopplingsgaffeln/armen korrekt.

Kan verkligen lamellen ha fastnat? För den kryper ju långsamt framåt eller bakåt men kan ändå ligga på 5000 i var utan att det går snabbare sen när jag trycker på kopplingen så går den som en koppling ska alltså att den " stannar " eller vad jag ska kalla det hittar inget lämpligt ord. Bilen kryper inte iväg förrns 3-4000 i varvtal heller, vågar inte slänga i backen när motorn är på heller pga ljudet som uppstår, låter som om den ska sprängas eller rasa när som i mina öron. Har dock sopat i backen några gånger med motorn på men det gör mig orolig att det kommer rasa eller något hmm
Hur kontrollerar jag angående slavcylinder osv?

Senast redigerat av Spitzlix (5 januari 2017)

Aronson
5 januari 2017 · 914 Inlägg

Nää det låter inte som om lamellen fastnat

Spitzlix
5 januari 2017 · 19 Inlägg

Aronson skrev:
Nää det låter inte som om lamellen fastnat

Låter väl mer som kopplingen om jag inte har helt fel?

Jesper328
5 januari 2017 · 2 366 Inlägg

Du kontrollerar slaven genom att lossa den och kontrollera hur mycket den rör sig och hur seg den är att dra ut och in.
Ska givetvis vara motstånd i grejerna.

Låter ju lite som att den har fastnat i och med att du får bilen att rulla när du varvar.
Finns säkerligen repsatser till dom, annars kostar dom väl inte många pengar nya.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang