AEM dryflow med skärmplåt + värme?

Industry Alfa Romeo 166
6 januari 2017 · 310 Inlägg

Hej har köpt mig ett AEM dryflow filter (öppet) med skärmplåt från BSR till min S60 2.5T. Vet att jag inte får ut någon effekt av det utan jag var endast ute efter ett lite goare ljud!
Nu till min fråga, när jag kört en stund och stannar till så har jag känt på filtret och det är ljummet nästan lite varmt, inte jätte varmt men man känner ju att det ligger en värme utanpå höljet. Detta kan väl inte vara bra för motorn att suga in? Hur kommer det sig att trots med avskärmning så blir filtret varmt?
Bör man montera tillbaka till original igen eller köra med ett insatsfilter istället? Eller är det "normalt" att man suger in lite varmluft trots att man har avskärmning. Någon som har koll?

Ford Focus (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2017 · 14 056 Inlägg

Consan skrev:
Hej har köpt mig ett AEM dryflow filter (öppet) med skärmplåt från BSR till min S60 2.5T. Vet att jag inte får ut någon effekt av det utan jag var endast ute efter ett lite goare ljud!
Nu till min fråga, när jag kört en stund och stannar till så har jag känt på filtret och det är ljummet nästan lite varmt, inte jätte varmt men man känner ju att det ligger en värme utanpå höljet. Detta kan väl inte vara bra för motorn att suga in? Hur kommer det sig att trots med avskärmning så blir filtret varmt?
Bör man montera tillbaka till original igen eller köra med ett insatsfilter istället? Eller är det "normalt" att man suger in lite varmluft trots att man har avskärmning. Någon som har koll?

Jag tror att man får räkna med lite värme eftersom filtret inte sitter utanför karossen. Jag tror nog att motorn får mer kalluft när du kör mot när du står still. När du kör blir det liksom ett flow på luften eftersom varvtalet är högre när du kör.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Industry Alfa Romeo 166
6 januari 2017 · 310 Inlägg

Ja men jag har ju ändå luftintaget sprutandes mot filtret ändå är det ju varmt  sad

Ser ut såhär: https://en.bsr.se/assets/images/products/big/339_big.jpg

Senast redigerat av Consan (6 januari 2017)

Ford Focus (2015)
Cupra_
6 januari 2017 ·

Du måste få en stadig fläkt av uteluft för att det inte ska bli varmt..
Du kan ju kolla hur de löst det på min bil, där tas luften DIREKT från grillen.
På din passerar ju luften förbi massa varma grejer först.
Med andra ord sitter det lite långt in i motorrummet för att få kallast möjliga luft och styrningen/avskärmningen  är dessutom helt öppen.
Luften tar ju den lättaste vägen.

Avskärmningen är väl dessutom i plåt så den blir ju uppvärmd.

För att få så korrekt känsla som möjligt så får du väl ut och åka lite fort, sedan kasta dig ut ur bilen (inte i farten) och känna på det direkt. Blir ju varmt på nån minut med stängd huv och varmkörd motor.

Senast redigerat av Deception (6 januari 2017)

Industry Alfa Romeo 166
6 januari 2017 · 310 Inlägg

Deception skrev:
Du måste få en stadig fläkt av uteluft för att det inte ska bli varmt..
Du kan ju kolla hur de löst det på min bil, där tas luften DIREKT från grillen.
På din passerar ju luften förbi massa varma grejer först.
Med andra ord sitter det lite långt in i motorrummet för att få kallast möjliga luft och styrningen/avskärmningen  är dessutom helt öppen.
Luften tar ju den lättaste vägen.

Avskärmningen är väl dessutom i plåt så den blir ju uppvärmd.

För att få så korrekt känsla som möjligt så får du väl ut och åka lite fort, sedan kasta dig ut ur bilen (inte i farten) och känna på det direkt. Blir ju varmt på nån minut med stängd huv och varmkörd motor.

Okej, ja din lösning såg riktigt trevlig ut. Vad är det för list som sitter i ovankant på din avskärmning? Som du säger så går ju mitt original luftrör från mitten av huven/grillen och transporteras i röret i säkert 50cm innan det når filtret. jag får testa åka på motorvägen och sen svänga av och känna på det direkt. om det skulle vara varmt även då, vad fan ska man göra då? ta bort och köra original eller vad anser du? Känner en smed som kanske kan tillverka ett "lock" som man ev kan sätta upptill så det i alla fall blir slutet om det nu skulle hjälpa något.

Senast redigerat av Consan (6 januari 2017)

Ford Focus (2015)
Tobzter
6 januari 2017 · 3 145 Inlägg

Är inget att bry sig om vid den effekten du är på nu.sedan är de luften som kommer när du kör som är intressant.har du en Elm till obd uttaget så kan du ladda ner appen torque och se insugs tempen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
6 januari 2017 ·

Consan skrev:

Deception skrev:
Du måste få en stadig fläkt av uteluft för att det inte ska bli varmt..
Du kan ju kolla hur de löst det på min bil, där tas luften DIREKT från grillen.
På din passerar ju luften förbi massa varma grejer först.
Med andra ord sitter det lite långt in i motorrummet för att få kallast möjliga luft och styrningen/avskärmningen  är dessutom helt öppen.
Luften tar ju den lättaste vägen.

Avskärmningen är väl dessutom i plåt så den blir ju uppvärmd.

För att få så korrekt känsla som möjligt så får du väl ut och åka lite fort, sedan kasta dig ut ur bilen (inte i farten) och känna på det direkt. Blir ju varmt på nån minut med stängd huv och varmkörd motor.

Okej, ja din lösning såg riktigt trevlig ut. Vad är det för list som sitter i ovankant på din avskärmning? Som du säger så går ju mitt original luftrör från mitten av huven/grillen och transporteras i röret i säkert 50cm innan det når filtret. jag får testa åka på motorvägen och sen svänga av och känna på det direkt. om det skulle vara varmt även då, vad fan ska man göra då? ta bort och köra original eller vad anser du? Känner en smed som kanske kan tillverka ett "lock" som man ev kan sätta upptill så det i alla fall blir slutet om det nu skulle hjälpa något.

Listerna på min ligger an mot huven så det bildar en någorlunda tät låda.. Vet inte var man får tag på sån då det ingick.

Även min skärmning blir ljummen, trots att det blåser rakt in i den. Om man däremot kollar insugstemp under belastning så fick jag en klart kallare luft än med original. Så det är fortfarande en "vinst".
Är du bara ute efter ljud så spelar det ju egentligen ingen större roll om det blir lite ljummet.

Man kan ju köra med någon form av egen slang eller rör direkt mot filtret, istället för original. Du får ju mer luft på filtret så, men även mer insekter och smuts.

En helt sluten låda borde funkat bäst så länge man har rejält flöde av uteluft in.

Cupra_
6 januari 2017 ·

Tobzter skrev:
Är inget att bry sig om vid den effekten du är på nu.sedan är de luften som kommer när du kör som är intressant.har du en Elm till obd uttaget så kan du ladda ner appen torque och se insugs tempen

Du hann före tongue

Industry Alfa Romeo 166
6 januari 2017 · 310 Inlägg

ok tack för era svar. Jag testade och ladda ned den där torque appen när jag kopplade in obd 2 men den verkar ju super seg. När jag gasade till tog de runt 10 sek innan man ens såg att varvtalet ökade i appen tongue
Någon insugstemp såg jag aldrig hmm
Men att den suger lite varmluft är ändå inget som skadar eller drar ned min effekt?

Ford Focus (2015)
Tobzter
6 januari 2017 · 3 145 Inlägg

Skumt min uppdaterar grymt bra.
Du får inte mer effekt förmodligen mindre. Men de är nog inte märkbart.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Industry Alfa Romeo 166
7 januari 2017 · 310 Inlägg

Tobzter skrev:
Skumt min uppdaterar grymt bra.
Du får inte mer effekt förmodligen mindre. Men de är nog inte märkbart.

Vad skumt att det var så segt för mig. Men vart hittar man luftflöde tempen i appen?

Ford Focus (2015)
Big Al Dr. Turbo
7 januari 2017 · 459 Inlägg

IAT = lufttemp

Senast redigerat av Big Al (7 januari 2017)

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang