VW Golf iv 1.6 - airbagfel - byta krocksensor?

Epa-Goran
7 januari 2017 · 9 Inlägg

Hejhej, besiktningsperioden för min "golf 4 1.6 -99" börjar lida mot sitt slut och jag börjar få lite smått panik då min airbaglampa lyser..

har kollat felkoderna på den med vag-com med resultatet: "felkod 01222" (krockensor sidoairbag passagerarsida, kortsluten till jord, permanent.

Efter lite googlande förstår jag att detta är ett ganska vanligt problem på dessa bilar och en stor faktor brukar vara att det är fuktigt under golvmattorna där krocksensorn sitter (under passagerarstolen fram) vilket kan skapa kortslutning eller liknande i sensorn/kablaget? så jag rev ut stolen och mattan och mycket riktigt så var det väldigt fuktigt där. så jag tog loss sensorn och lät golvet och matta torka under natten mha en värmefläkt. sprutade sedan i lite WD-40 i kontakterna och satte i krocksensorn igen, åkte iväg till verkstad och felsökte med vag-com men felkoden kvarstår.

Som jag förstått det kan det alltså vara själva sensorn som är kass och behöver bytas ut, det jag undrar då är om man kan göra detta på egen hand. och kan man plocka en beg. sådan från en annan bil av samma modell? krävs det även massa programmering och sådant för att det ska funka då?
ELLER kan det finnas en annan lösning på detta problem?

vad säger proffsen om detta? mvh smile

Epa-Goran
7 januari 2017 · 9 Inlägg

en till sak jag undrar är om det finns någon billig OBD enhet som fungerar till dessa gamla modeller, som man kan använda till att läsa felkoder och släcka lampor? jag har provat med en "ELM 327 wifi" men den får ingen kontakt med min bil..
någon som vet ett bra verktyg till ändamålet för under 1000 lappen? smile

Epa-Goran
3 februari 2017 · 9 Inlägg

bump

CC72
3 februari 2017 · 1 661 Inlägg

Hade samma fel på min passat. Jag monterade in en ny (begagnad) krocksensor från samma bilmodell och raderade felkoden med ett riktigt diagnos-instrument.
Siffrorna på själva sensorn var inte samma men det fungerade ändå. ELM kan funka men det är skillnad på Wifi-modellen och det andra. Till en iphone ska du ha en wifi om jag minns rätt.

Senast redigerat av CC72 (3 februari 2017)

Epa-Goran
3 februari 2017 · 9 Inlägg

CC72 skrev:
Hade samma fel på min passat. Jag monterade in en ny (begagnad) krocksensor från samma bilmodell och raderade felkoden med ett riktigt diagnos-instrument.
Siffrorna på själva sensorn var inte samma men det fungerade ändå. ELM kan funka men det är skillnad på Wifi-modellen och det andra. Till en iphone ska du ha en wifi om jag minns rätt.

Okej, tack så mycket för svar! får försöka fixa en beg. och prova då! smile

Epa-Goran
28 mars 2017 · 9 Inlägg

Tänkte göra en liten uppdate om hur det gick, om det finns någon som har liknande problem och vill veta!

Jag åkte till en lokal bildemontering och lyckades hitta en krocksensor (den som sitter under passagerarstolen) från en golf ute på självplocket, det var inte samma modell som min, tror det var en gti och min är en 1.6. men jag fick köpa den för en billig peng, åkte hem och kopplade i den. vidare till verkstaden och släckte lampan vilket fungerade! smile

spillolja
28 mars 2017 · 4 020 Inlägg

Billig läsare som klarar lite äldre vag-bilar  sök efter U281 på ebay.com

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
28 mars 2017 ·

spillolja skrev:
Billig läsare som klarar lite äldre vag-bilar  sök efter U281 på ebay.com

U137 gör det grund-ligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang