Fyrhjulsdrift Nissan king cab

Kevvaa
7 januari 2017 · 6 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig med min fyrhjulsdrift? Den fungerar alltid men driver inte på alla hjul.. det varierar hela tiden, ibland 1 bak och 1 fram, ibland 2 bak å 1 fram och ibland alla.. blir tokig.
Någon som har något knep att få den att driva på alla konstant när fyrhjulsdriften är i?

Bilen är en king cab -91 diesel

Senast redigerat av Kevvaa (7 januari 2017)

Bwonka
7 januari 2017 · 236 Inlägg

När du säger att bilen driver på visst hjul så menar du att hjulet spinner? 

Förmodligen har du inte spärrbara differentialer på bilen och då blir det så tyvärr. Även om du har konstant fyrhjulsdrift så söker sig den drivande kraften mot det/de hjul som har minst väggrepp när du kör på mer extrema väglag/terränger.

Kör du uppför en brant backe med bar asfalt så kommer drivkraften fördelas jämnt på alla fyra hjulen. Råkar det då vara några isfläckar på backen så kommer hjulen på isfläckarna spinna hopplöst medan hjulen på bar asfalt har "förlorat" all drivande kraft.

Bilen är alltid fyrhjulsdriven i teorin, men i praktiken, vid besvärliga situationer så är bilen snarare 3-, 2- eller till och med 1 hjulsdriven så som du beskriver. Detta är normalt för de flesta fyrhjulsdrivna bilarna. Bara de mer extrema fyrhjulsdrivna bilarna har spärrbara differentialer runt om som då garanterar 100% drivning på alla fyra hjulen.

Finns många bra filmer på youtube som beskriver dessa fenomen.

Kevvaa
7 januari 2017 · 6 Inlägg

Bwonka skrev:
När du säger att bilen driver på visst hjul så menar du att hjulet spinner? 

Förmodligen har du inte spärrbara differentialer på bilen och då blir det så tyvärr. Även om du har konstant fyrhjulsdrift så söker sig den drivande kraften mot det/de hjul som har minst väggrepp när du kör på mer extrema väglag/terränger.

Kör du uppför en brant backe med bar asfalt så kommer drivkraften fördelas jämnt på alla fyra hjulen. Råkar det då vara några isfläckar på backen så kommer hjulen på isfläckarna spinna hopplöst medan hjulen på bar asfalt har "förlorat" all drivande kraft.

Bilen är alltid fyrhjulsdriven i teorin, men i praktiken, vid besvärliga situationer så är bilen snarare 3-, 2- eller till och med 1 hjulsdriven så som du beskriver. Detta är normalt för de flesta fyrhjulsdrivna bilarna. Bara de mer extrema fyrhjulsdrivna bilarna har spärrbara differentialer runt om som då garanterar 100% drivning på alla fyra hjulen.

Finns många bra filmer på youtube som beskriver dessa fenomen.

Bor uppe i Kiruna så det är konstant mycket snö att köra i.. borde väl finnas något sätt att låsa den så de driver konstant på alla fyra? Svetsdiff om det nu ens går låter inte så intressant, har ingen koll på vilka slags diffar som ens sitter i den..

Bwonka
7 januari 2017 · 236 Inlägg

Kevvaa skrev:

Bwonka skrev:
När du säger att bilen driver på visst hjul så menar du att hjulet spinner? 

Förmodligen har du inte spärrbara differentialer på bilen och då blir det så tyvärr. Även om du har konstant fyrhjulsdrift så söker sig den drivande kraften mot det/de hjul som har minst väggrepp när du kör på mer extrema väglag/terränger.

Kör du uppför en brant backe med bar asfalt så kommer drivkraften fördelas jämnt på alla fyra hjulen. Råkar det då vara några isfläckar på backen så kommer hjulen på isfläckarna spinna hopplöst medan hjulen på bar asfalt har "förlorat" all drivande kraft.

Bilen är alltid fyrhjulsdriven i teorin, men i praktiken, vid besvärliga situationer så är bilen snarare 3-, 2- eller till och med 1 hjulsdriven så som du beskriver. Detta är normalt för de flesta fyrhjulsdrivna bilarna. Bara de mer extrema fyrhjulsdrivna bilarna har spärrbara differentialer runt om som då garanterar 100% drivning på alla fyra hjulen.

Finns många bra filmer på youtube som beskriver dessa fenomen.

Bor uppe i Kiruna så det är konstant mycket snö att köra i.. borde väl finnas något sätt att låsa den så de driver konstant på alla fyra? Svetsdiff om det nu ens går låter inte så intressant, har ingen koll på vilka slags diffar som ens sitter i den..

Om du har drivning på framaxeln och på bakaxeln är det inget fel på din fyrhjulsdrift. Troligen sitter det öppna differentialer i din bil och det gör det i nästan alla fram-, bak-, och fyrhjulsdrivna bilar, förutom sportbilar och riktiga terrängbilar som kan ha bromsade/spärrbara differentialer.

Svetsdiff är inget vidare alternativ. Finns egentligen inga bra modifikationer att göra som inte kostar massa pengar eller är tidsödande.

Kommer du inte fram med din fyrhjulsdrift? smile

Kevvaa
8 januari 2017 · 6 Inlägg

Bwonka skrev:

Kevvaa skrev:

Bwonka skrev:
När du säger att bilen driver på visst hjul så menar du att hjulet spinner? 

Förmodligen har du inte spärrbara differentialer på bilen och då blir det så tyvärr. Även om du har konstant fyrhjulsdrift så söker sig den drivande kraften mot det/de hjul som har minst väggrepp när du kör på mer extrema väglag/terränger.

Kör du uppför en brant backe med bar asfalt så kommer drivkraften fördelas jämnt på alla fyra hjulen. Råkar det då vara några isfläckar på backen så kommer hjulen på isfläckarna spinna hopplöst medan hjulen på bar asfalt har "förlorat" all drivande kraft.

Bilen är alltid fyrhjulsdriven i teorin, men i praktiken, vid besvärliga situationer så är bilen snarare 3-, 2- eller till och med 1 hjulsdriven så som du beskriver. Detta är normalt för de flesta fyrhjulsdrivna bilarna. Bara de mer extrema fyrhjulsdrivna bilarna har spärrbara differentialer runt om som då garanterar 100% drivning på alla fyra hjulen.

Finns många bra filmer på youtube som beskriver dessa fenomen.

Bor uppe i Kiruna så det är konstant mycket snö att köra i.. borde väl finnas något sätt att låsa den så de driver konstant på alla fyra? Svetsdiff om det nu ens går låter inte så intressant, har ingen koll på vilka slags diffar som ens sitter i den..

Om du har drivning på framaxeln och på bakaxeln är det inget fel på din fyrhjulsdrift. Troligen sitter det öppna differentialer i din bil och det gör det i nästan alla fram-, bak-, och fyrhjulsdrivna bilar, förutom sportbilar och riktiga terrängbilar som kan ha bromsade/spärrbara differentialer.

Svetsdiff är inget vidare alternativ. Finns egentligen inga bra modifikationer att göra som inte kostar massa pengar eller är tidsödande.

Kommer du inte fram med din fyrhjulsdrift? smile

Haha går ganska segt att ta sig fram efter skoterleder och grejer, och typ 20-30cm snö 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang