Volvo 855 FWD 2.5T trimmning , lite planer, behöver åsikter från erfarna

-Henkie-
8 januari 2017 · 43 Inlägg

Hej! Läget ligger till såhär att jag fick tag i en Volvo 855 2.5 T FWD (Italienimport) för en billig peng.
Har nu planer på att trimma upp den lite (LÄS LITE) inte några 500 hk här inte.

Planerna går enligt följande.

-Chippa (inte BSR dock ) , har kontakt med en snubbe på blocket som förhoppningsvis kan fixa något smått och gott.

-Sen byta lite slitagedelar typ rotor, fördelarlock sen funderar jag på "avstörda" tändkablar, mest för att jag kan och det var inte mycket dyrare än orginal. 

-Sen en högeffekt tändspole ( NEJ jag tror inte att detta kommer ge 100hk) bara det att misstänker att min börjar ge upp och såg att biltema hade en billig jag tänkte testa mest for fun och vad jag förstår ska den bli lite mer responsiv.

-Sen i framtiden kan det bli så att jag smackar på ett 3" spjällhus samt ett "orginal" insug från en icke turbo sen borrar och gängar dom där luftnipplarna som saknas som turbon har.

Sitter just nu bara öppet filter samt ingen slutdämpare (tror det är 2.5" från catten och bak)

Vad jag förstår så laddar dessa 0.4 orginal och motor och låda bör hänga med till ca 300hk om det jag läst stämmer.
Hoppas dock jag kommer landa runt 230-250hk , önsketänk eller vad tror ni?

Bör jag byta turboaggregat med? Vet inte riktigt vad som sitter på nu (orginal)
Måste man mappa bilen efter det eller bör det fungera ändå?

Som sagt detta är en billig bil samt en snubbe som tänkte testa om bilintresset verkligen finns där, har pillat mycket med bilar men inte trimmat osv utan bara bytt bussningar, hjullager, renoverat bromsar osv.

Har räknat att med detta (utan mappning om det inte behövs, landa på ca 5000. Värt eller pengar i sjön? Sen är ju frågan hur mycket man vågar ladda? 1bar? Overkill? Byta spridare?

Edit: Glömde skriva att bilen i grundutförande enligt papper har 193 hkr

Mvh
en nyfiken amatör.

Senast redigerat av -Henkie- (8 januari 2017)

turbodeath
8 januari 2017 · 2 452 Inlägg

inte för att jag vet varför du skall ta ett insug från en icke turbo o göra merjobb då det inte stämmer riktigt....bättre o porta upp turbons för 3 tums spjället,...ang byta spridare det behövs inte då du inte skall plocka några 500 hk...byta aggregat det hade jag gjort utan o tveka till ett 16t,ett chip med så kommer den hamna nånstans på 1,1 bar ....byt till 3 tums med en racekat o bakom katten räcker 2,5 utan problem.

döden kommer tillbaka
-Henkie-
9 januari 2017 · 43 Inlägg

Okej vart en liten sväng på det hela, jag har tydligen ECU:n från en 2.3 T5 fast jag har 2.5 Turbo.. Fanns just naturligtvis chip till den med men säljaren var lite osäker på om  den klarade styra laddtrycksstyrningen på motorn..  Dumt att chansa kanske?

turbodeath
9 januari 2017 · 2 452 Inlägg

alltså när det gäller 2,5 t så har du elektroniskt styrt laddtryck på bilen,det är inte som 740/940 där man måste ha ställbar wastegate...sen låter det som säljaren inte vet vad han säljer riktigt....har du kollat i din box vad den heter...finns nämligen 2 sorters chip på dessa bilar antingen ett fyrkantigt eller ett rakt...kolla du boschnummret på din box(ecu)

döden kommer tillbaka
-Henkie-
9 januari 2017 · 43 Inlägg

turbodeath skrev:
alltså när det gäller 2,5 t så har du elektroniskt styrt laddtryck på bilen,det är inte som 740/940 där man måste ha ställbar wastegate...sen låter det som säljaren inte vet vad han säljer riktigt....har du kollat i din box vad den heter...finns nämligen 2 sorters chip på dessa bilar antingen ett fyrkantigt eller ett rakt...kolla du boschnummret på din box(ecu)

Jo att laddet styrs elektroniskt är jag med på.

Boxen hette:  0 261 203 926

Har googlat lite snabbt men hittade inte något bra register för vad alla boxar är till/heter.

Det SKA tydligen sitta en Motronic 4.4 men detta verkar vara en Motronic 4.3 ?

Edit: Vet inte om det kan att ha och göra med att bilen är en Italien import.

Mvh

Senast redigerat av -Henkie- (9 januari 2017)

turbodeath
9 januari 2017 · 2 452 Inlägg

hittade inget med din box att den heter 926 på slutet....tror nog du får öppna boxen o kolla om det är det lilla fyrkantiga i din box....dom kan ju ha bytt locket med...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang