zemet
9 januari 2017
· 4 030 Inlägg
Nissan Navara D40 2,5L TD
Årsmod 2008
21500 mil
Original utförande på bil, inga chipp mm
Bilen har ingen kraft över vissa varvtal, varvtalet har varrierat beroende på vilken växel man ligger på. Det är 6 växlad manuell låda.
Inga felkoder eller varningslampor har tänts.
Den klarade inte hålla 110 km/h i uppförsbackar på motorvägen igår.
Problemet har blivit gradvis värre och värre. Märkte först av felet i början på förra tanken diesel, ca 60 mil sedan.
Då hade jag nästan kört bilen tom på diesel, hade typ 6 km kvar till tom tank enligt färddatorn.
Sedan dess har problemet som sagt blivit gradvis värre och värre, tidigare visade sig problemet runt 3,500 - 4000 rpm men nu runt 2200 rpm.
Står man på tomgång en stund vid tex ett rödljus så går den fint sen igenom hela registret på typ de 2 första växlarn för att sedan dö/bluddra på 3ans växel.
Den börjar bluddra och hacka beroende på hur mycket man trycker ner gaspedalen, tryckar man ner den mer än ca 20% så börjar den blöddra ifall man inte tidigare stått på tomgång vid rödljus tex.
Jag har inte skruvat alls med dieselbilar innan men jag misstänker bränslefiltret.
Igenkloggad DPF skulle kunna ge liknande symptom men då borde jag fått någon varningslampa eller felkod på tryckfall över DPF eller liknande misstänker jag?
Det borde också förklarar varför bilen inte går när man gasar för mycket då den helt enklet får fel syre/bränslebalndning då.
Samt förklarar varför bilen går som den skall en kort stund efter tomgångskörning. Då borde filtret hinna fyllas med bränsle och klara av fullgaspådrag en kort stund innan det blir tomt igen.
Jag köpte bilen begagnad av en bilhandlare för ca 1 månad sedan så hoppas kunna lämna in den för felsökning och reparation där.
Någon som har koll på om såna här fel normalt täcks av någon garanti elller är det bara betala/hoppas på goodwill?
Något annat man bör undersöka/byta när filtret byts?
Senast redigerat av zemet (9 januari 2017)