Nissan Navara D40 2,5L TD

zemet
9 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Nissan Navara D40 2,5L TD
Årsmod 2008
21500 mil

Original utförande på bil, inga chipp mm

Bilen har ingen kraft över vissa varvtal, varvtalet har varrierat beroende på vilken växel man ligger på. Det är 6 växlad manuell låda.

Inga felkoder eller varningslampor har tänts.

Den klarade inte hålla 110 km/h i uppförsbackar på motorvägen igår.

Problemet har blivit gradvis värre och värre.  Märkte först av felet i början på förra tanken diesel, ca 60 mil sedan.

Då hade jag nästan kört bilen tom på diesel, hade typ 6 km kvar till tom tank enligt färddatorn.
Sedan dess har problemet som sagt blivit gradvis värre och värre, tidigare visade sig problemet runt 3,500 - 4000 rpm men nu runt 2200 rpm.

Står man på tomgång en stund vid tex ett rödljus så går den fint sen igenom hela registret på typ de 2 första växlarn för att sedan dö/bluddra på 3ans växel.

Den börjar bluddra och hacka beroende på hur mycket man trycker ner gaspedalen, tryckar man ner den  mer än ca 20% så börjar den blöddra ifall man inte tidigare stått på tomgång vid rödljus tex.

Jag har inte skruvat alls med dieselbilar innan men jag misstänker bränslefiltret.
Igenkloggad DPF skulle kunna ge liknande symptom men då borde jag fått någon varningslampa eller felkod på tryckfall över DPF eller liknande misstänker jag?

Det borde också förklarar varför bilen inte går när man gasar för mycket då den helt enklet får fel syre/bränslebalndning då.
Samt förklarar varför bilen går som den skall en kort stund efter tomgångskörning. Då borde filtret hinna fyllas med bränsle och klara av fullgaspådrag en kort stund innan det blir tomt igen.


Jag köpte bilen begagnad av en bilhandlare för ca 1 månad sedan så hoppas kunna lämna in den för felsökning och reparation där.

Någon som har koll på om såna här fel normalt täcks av någon garanti elller är det bara betala/hoppas på goodwill?

Något annat man bör undersöka/byta när filtret byts?

Senast redigerat av zemet (9 januari 2017)

Tyfors Svetsare
9 januari 2017 · 1 145 Inlägg

Gamla chefen hade samma problem på sin å de va en magnetventil som spöka han lämna in te nån firma men biln stod där ett antal månader å han lessna så han bytte in den mot en ny navara.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
zemet
9 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Tyfors skrev:
Gamla chefen hade samma problem på sin å de va en magnetventil som spöka han lämna in te nån firma men biln stod där ett antal månader å han lessna så han bytte in den mot en ny navara.

Okej, får hoppas att det är ett enklare fel än magnetventil då. Du vet inte möjligen vilken magnetventil eller vad den styrde?

Tyfors Svetsare
9 januari 2017 · 1 145 Inlägg

zemet skrev:

Tyfors skrev:
Gamla chefen hade samma problem på sin å de va en magnetventil som spöka han lämna in te nån firma men biln stod där ett antal månader å han lessna så han bytte in den mot en ny navara.

Okej, får hoppas att det är ett enklare fel än magnetventil då. Du vet inte möjligen vilken magnetventil eller vad den styrde?

Ja har för mig att de va nå me turbon

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
viccoA
9 januari 2017 · 3 109 Inlägg

Hade kollat;

Soppafilter
Magnetventil
Dieselpump
DPF
Kallstartsventiler (låter inte troligt i det här fallet, man brukar tappa effekt men inte så mycket som du beskriver)

Lämnar bilen inga felkoder alls?

mb_pucken
9 januari 2017 · 5 083 Inlägg

Börja med att byta bränslefilter.
Har stött på ett par med dålig magnetventil med. Kör konstant vakum på westgaten och provkör. Går den som den ska då är magnetventilen kass.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zemet
9 januari 2017 · 4 030 Inlägg

viccoA skrev:
Hade kollat;

Soppafilter
Magnetventil
Dieselpump
DPF
Kallstartsventiler (låter inte troligt i det här fallet, man brukar tappa effekt men inte så mycket som du beskriver)

Lämnar bilen inga felkoder alls?

Inga varningslampor eller liknande iallafall, har ej haft möjlighet att läsa om den lämnar ODB felkoder.

Curse
9 januari 2017 · 686 Inlägg

Sku säga bränslefiltret iom att du körde nästan soppa torsk med. Kan hända att den sugit slam som klätat igen filtret.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Rille0
9 januari 2017 · 2 021 Inlägg

Din beskrivning av felet stämmer klockrent in på när neutrallägessensorn på växellådan pajjar på D22 bilarna, är dock tveksam till att d40 har denna sensorn samt om eventuellt fel yttrar sig likadant.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
zemet
10 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Curse skrev:
Sku säga bränslefiltret iom att du körde nästan soppa torsk med. Kan hända att den sugit slam som klätat igen filtret.

Jo detta är vad jag misstänker också och där jag tänkt börja felsökningen.

zemet
10 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Rille0 skrev:
Din beskrivning av felet stämmer klockrent in på när neutrallägessensorn på växellådan pajjar på D22 bilarna, är dock tveksam till att d40 har denna sensorn samt om eventuellt fel yttrar sig likadant.

Finns denna sensorn även på manuella bilar?

Rille0
11 januari 2017 · 2 021 Inlägg

zemet skrev:

Rille0 skrev:
Din beskrivning av felet stämmer klockrent in på när neutrallägessensorn på växellådan pajjar på D22 bilarna, är dock tveksam till att d40 har denna sensorn samt om eventuellt fel yttrar sig likadant.

Finns denna sensorn även på manuella bilar?

Ja det är på just Manuella bilar, har bytt flera stycken genom åren,men endast på D22 med yd25 motorn med insprutningspump, D40 har ju Commonrail och har aldrig bytt eller hört talats om att den felat på dessa bilar så det låter osannolikt.

har du tillgång till ett diagnosintrument som kan mäta bränsletryck?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
zemet
12 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Rille0 skrev:

zemet skrev:

Rille0 skrev:
Din beskrivning av felet stämmer klockrent in på när neutrallägessensorn på växellådan pajjar på D22 bilarna, är dock tveksam till att d40 har denna sensorn samt om eventuellt fel yttrar sig likadant.

Finns denna sensorn även på manuella bilar?

Ja det är på just Manuella bilar, har bytt flera stycken genom åren,men endast på D22 med yd25 motorn med insprutningspump, D40 har ju Commonrail och har aldrig bytt eller hört talats om att den felat på dessa bilar så det låter osannolikt.

har du tillgång till ett diagnosintrument som kan mäta bränsletryck?

Får i helgen tillgång till ett ODB diagnosverktyg, om man kan se bränsleträck där har jag dock ingen aning om.

Det lät på säljaren som att dom skulle ta det på goodwill eller iaf göra en gratis felsökning imorgon så får se hur det utveckar sig då.

Håller er uppdaterade när jag vet mer:)

zemet
16 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Då var problemet löst.
Det var sim misstänkt bränslefiltret som var boven i dramat, det var också fullt av vatten i bränslefiltret.

Det finns en liten plugg i botten på filtret man kan skruva ut för attt tömma det på vatten, ett tips ifall någon skulle hitta denna tråden och ha liknande symptom.

Curse
16 januari 2017 · 686 Inlägg

Skönt att det var ett simpelt fel. Ibland är det även dom som man tappar stor del av håret på :p

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang