Köpa första bil med krav!?

Evildan
10 januari 2017 ·

Nordicawd skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga: Varför bakhjulsdrivet? -För att sladda??

Kolla namnet smile han kollat på fast and the furius för många ggr :p eller polarna som kör Volvo som måste tanka ofta

Han?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 januari 2017 · 14 047 Inlägg

Nordicawd skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga: Varför bakhjulsdrivet? -För att sladda??

Kolla namnet smile han kollat på fast and the furius för många ggr :p eller polarna som kör Volvo som måste tanka ofta

TS är nog en tjej!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
10 januari 2017 ·

Nordicawd skrev:

Volvo544special65 skrev:
112 hk och 13 sek till 100 är väl ganska normalt för en standardbil?

Under 90 talet möjligtvis . Idag har en standardbil 150 -200 och min v70 från 98 gör 0-100 på lite över 6 sekunder och sambons v70n 04 gör de på 8 sekunder

En bil ska hänga med i rytmen på vägarna självklart . Då ts vill ha en bil med lågförbrukning dvs 1.6l motor ungefär o vips åker ut på motorväg o ligger i 120 så kommer bilen plågas med hög brukning och höga varv och en liten bil = hög ljudnivå vilket man inte uppskattar i längden smile

Tror folk skiter mest i vilket idag. Möter många bilar som ligger i spannet 60-120 hästar.
Min är en 90 hk diesel och hänger med i all rytmen, om rytmen går snabbare än vettigt så får den sakta ner om den ska ligga bak mig wink

Och den är helt ok i 110 med så de räcker och blir över.

IceEyes Varningar: För många..
10 januari 2017 · 2 552 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nordicawd skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga: Varför bakhjulsdrivet? -För att sladda??

Kolla namnet smile han kollat på fast and the furius för många ggr :p eller polarna som kör Volvo som måste tanka ofta

TS är nog en tjej!

/Benny

Eller kanske en hen? big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Knugcab
10 januari 2017 · 5 111 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nordicawd skrev:

Volvo544special65 skrev:
112 hk och 13 sek till 100 är väl ganska normalt för en standardbil?

Under 90 talet möjligtvis . Idag har en standardbil 150 -200 och min v70 från 98 gör 0-100 på lite över 6 sekunder och sambons v70n 04 gör de på 8 sekunder

En bil ska hänga med i rytmen på vägarna självklart . Då ts vill ha en bil med lågförbrukning dvs 1.6l motor ungefär o vips åker ut på motorväg o ligger i 120 så kommer bilen plågas med hög brukning och höga varv och en liten bil = hög ljudnivå vilket man inte uppskattar i längden smile

Tror folk skiter mest i vilket idag. Möter många bilar som ligger i spannet 60-120 hästar.
Min är en 90 hk diesel och hänger med i all rytmen, om rytmen går snabbare än vettigt så får den sakta ner om den ska ligga bak mig wink

Och den är helt ok i 110 med så de räcker och blir över.

Hastighetsgränserna är i stort sett desamma idag som på 90-talet och att hänga med i 110 med en bil med denna prestanda är absolut ingen omöjlighet. BMW har uppenbarligen lyckats sälja sina bilar i den fria fartens land, så......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Jokabsson
10 januari 2017 · 1 176 Inlägg

Det är upp till TS om hon tycker att 318i är tillräckligt snabb. En 320i skulle jag däremot inte satsa på om hon inte absolut vill ha en 6cyl. Drar mer soppa och prestandaskillnaden är försumbar (om vi tittar på 150hk varianten). Det kommer inte gå att "drifta" på asfalt med någon av dem. Däremot funkar även 316i att glida sidledes med i snö och annat löst underlag.

Till TS: Var på din vakt angående skruvade mätare, dålig service,  kapade fjädrar, "året-runt-däck" etc. Allt som tyder på dum-snåla tattarlösningar indikerar att ägaren misskött bilen och det kan då vara läge att pruta eller gå därifrån.


En annan rekommendation:
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 21&w=3
Ser lite roligare ut än en gammal sleten BMW. Enda nackdelen är att den driver fram (fattar inte hur Toyota tänkte där).

Senast redigerat av Cracksoup (10 januari 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
viccoA
10 januari 2017 · 3 109 Inlägg

Ska man ha en bakhjulsdriven rolig japan till rimlig peng är Nissan 200sx en helt okej upplevelse, men den går inte på 0.6 liter per mil direkt. Tyvärr börjar priserna gå upp på dem men kan man nöja sig med en som är lite småpill med och kanske lite rost går det att pressa in i budgeten om det är ett avstannat projekt och man ska skruva i ett halvår för att få ihop den. På plussidan blir den kanske värd närmare 50.000 när man fått ihop den tongue


Skämt åsido, om bakhjulsdrift är viktigare än de andra parametrarna hade jag hellre köpt något annat bakhjulsdrivet och ev försökt öka budgeten med någon tusenlapp typ;

Opel Omega B1 eller B2
BMW E39
Volvo 960

Senast redigerat av viccoA (10 januari 2017)

SkylineR34Lover
10 januari 2017 · 4 Inlägg

jag är en HON, det är jag som är på min profilbild. Jag tänker inte köpa någon bmw, då min polare fick lämna in sina 3 bmw på reperationer hela tiden för 20k..
volvo drar ju för mycket, över litern..?
Tacksam  för alla svar <3 älskar er:)

Nordicawd
10 januari 2017 · 46 Inlägg

SkylineR34Lover skrev:
jag är en HON, det är jag som är på min profilbild. Jag tänker inte köpa någon bmw, då min polare fick lämna in sina 3 bmw på reperationer hela tiden för 20k..
volvo drar ju för mycket, över litern..?
Tacksam  för alla svar <3 älskar er:)

Va bra då . Nej men helt seriöst

Bmw gör bra bilar men finns för mycket kassa ex ute de säger jag inget om men köp en subaru legacy då ?

SportPilot Ubåtsingenjör
11 januari 2017 · 7 229 Inlägg

Evildan skrev:
Annars finns modernare Hyundai i10 vilket i regel är en bra fungerande liten snål bil om du inte heter Kevin.
Något liknande denna.
https://m.blocket.se/stockholm/Hyundai_ … 12&w=3

det där skulle jag inte ens rekommendera till min värsta fiende....

Långsam, dicker för mycket,  komforten är inget att skryta med, rätt högljudd, det sägs att skiten ska hålla bra men min har endast strulat. Finns två saker som är bra och det är att den är billig att försäkra och skatta

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jesper328
12 januari 2017 · 2 371 Inlägg

Har man dina krav och budget så får man tyvärr allt som oftast bara skräp, tyvärr.
Merca W202 - Sköna bilar, acceptabel prestanda, busenkla att sladda med.
Alla billigare exemplar är oftast ruttna.
Bmw 316/318 - Bra grejer. Din vän har nog fått tag på ett måndagsexemplar.
Omega - Har ingen direkt erfarenhet av dem, men de flesta billigare på blocket är ju rätt så rostiga.

Up the RA
panda666
13 januari 2017 · 4 250 Inlägg

SkylineR34Lover skrev:
jag är en HON, det är jag som är på min profilbild. Jag tänker inte köpa någon bmw, då min polare fick lämna in sina 3 bmw på reperationer hela tiden för 20k..
volvo drar ju för mycket, över litern..?
Tacksam  för alla svar <3 älskar er:)

spelar ingen roll vad du köper för dom pengarna, förr eller senare kommer du vara tvungen att laga nått, det kommer att paja.

e36-e39-e46 för runt 20k borde du kolla på, helst e46-e39 skulle ja kolla på, så länge kylarna är friska så borde du klara dig, el fel/abs/massa små givare hit o dit kommer att jävlas me dig, men motor o låda borde klara sig så länge du inte sladdar/varvar till max dygnet runt på ikea parkering.

Lexus is 200 har ingen rekommenderat? får det för runt 20k om du har tur. drar väl litern och har 150hk men går att sladda iaf, den är rwd.

mercor finns det gått om också, tycker att 190 e sådär fina .

vart lutar du mest åt nu när du läst detta?

SkylineR34Lover
15 januari 2017 · 4 Inlägg

Lexus har jag god erfarenhet av, min kille har ägt 3 st eller äger. så det vill jag såklart ha smile

Knugcab
15 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Trodde inte att man fick en Lexus för de pengarna, klart det är ett intressant alternativ i så fall? :o

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
15 januari 2017 ·

Volvo544special65 skrev:
Trodde inte att man fick en Lexus för de pengarna, klart det är ett intressant alternativ i så fall? :o

Jodå

https://m.blocket.se/sodermanland/Lexus … 12&w=3

Men den är i skick som en 5000kronors E36.
En vettig Lexus kostar från 25000kr i regel, högt inköpspris tillika försäljningsvärde när ägaren ledsnat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang