Öppet eller stängt luftfilter vad är det bästa för motorn?

Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Hejsan! Som rubriken lyder.
Jag har funderingar på att köpa denna till v70n.
http://vparts.se/se/sportluftfilter-cci … -xc70.html

Jag har försökt googla endel och försökt läsa mig till det själv men jag hittar inget praktiskt i stort sett.
Det jag vet är nackdelarna med öppet sportluftfilter:
-Kan förstöra din luftmassemätare (LMM)
-Sämre filtreringsförmåga.
-Risk för att motorn suger varmluft


Men finns det några nackdelar med e.x ett stängt luftfilter? är det bättre motormässigt?
Skriv gärna om det finns några bra fördelar också


Bilen i fråga är en v70 T5 -00a (gen2) 

Sen har jag en liten fråga vid sidan av.
Vi säger att jag köper det stängda luftfiltret och installerar den i min v70 vad säger besiktningsmännen om det? går den igenom besiktningen utan problem?
Jag bytte luftfiltret i min 740 till ett öppet och jag fick en tvåa på besiktningen bara för att värderna blev för höga. Jag bytte tillbaka till orginal filtret och värderna blev normala.
påverkar ett stängt filter värderna på en bil?

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
rcy
10 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Så länge din bil får den luft den behöver finns det ingen anledning att byta till öppet filter.
Den yngre generationen brukar gilla öppna filter för att dom ger mer insugsljud eller på turbobilar mer dumpljud, men i praktiken förlorar dom troligtvis effekt på det även om dom tror att det går fortare eftersom det låter mer.

Öppet eller stängt filter bör inte påverka avgasvärdena såvida du inte orsakar ett luftläckage eller ger motorn extremt varm luft genom dålig placering av filtret.

På min 9-3 kan jag genom OpenSID se exakt hur mycket luft min bil vill ha och exakt hur mycket den får, och den har inga problem alls att få den luft den vill ha trots över 300 häst och originalfilter.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

jaha okej enda anledningen till att jag vill byta är för att jag snart ska göra en service på bilen för att det inte är någon gjord sen typ 2012 och istället för att köpa ett nytt luftfilter till orginal boxen, inte så sugen på att skaffa ny luft filter låda vill jag istället byta mot cci boxen. Jag bryr mig inte om "ljuds förändringarna" osv. istället för att lägga pengar på det gamla så är det mer värd att lägga på nya grejer. Kan tillägga att orginal filter boxen + filtret har sett sina bättre dagar. Så undrar om det kan "skada" motorn på samma sätt som ett öppet filter för exempel. Har för mig att om det gamla luftfiltret är "dåligt" så kan det påverka motorn att den inte får tillräckligt med luft vilket kan leda till att bilen "hackar" och bensin förbrukningen kan öka. Hur jag vet det är för att på min 740 så hade jag samma problem. Drog jag full gas så hackade den och sen dog den på exempelvis mitt på vägarna. Jag rengjorde luft filtret väldigt noga och efter det så försvann hackningarna och bilen dog inte. Jag har bara ägt v70n i drygt 2 månader ungefär så jag vet inte riktigt vad dem har gjort med bilen så jag vill ersätta det mesta mot nya grejer. I protokollet står den senaste servicen 2012. Bilen i förövrigt är i väldigt bra skick och jag är beredd att satsa lite pengar på att göra den i toppskick. Jag vet också att servar man motorn och är noga med det så håller den i åratal utan problem.
Om CCI boxen ger mer effekt, jämnare gång och minskar bensin förbrukningen så tycker jag det är värt att köpa den.

Senast redigerat av Anden96 (10 januari 2017)

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
Nordicawd
10 januari 2017 · 46 Inlägg

Köp ett sportfilter istället för och köra på öppet . Har du tur ger de någon extra hk på en orörd motor

Knugcab
10 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Om man säger som så, enda sätten att påverka luftflödet via luftfiltret är med antingen en större filterarea (vilket man sällan har stora möjligheter till) eller att släppa genom mer skit. wink

Oftast så är luftfiltret mer än väl dimensionerat för behoven på en standardmotor.

Köper alltid original, eller kvalitetspirat typ Bosch, Mann etc. av originaltyp......och jag har ändå alltid kommit fram i tid dit jag varit på väg. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Nordicawd
10 januari 2017 · 46 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Om man säger som så, enda sätten att påverka luftflödet via luftfiltret är med antingen en större filterarea (vilket man sällan har stora möjligheter till) eller att släppa genom mer skit. wink

Oftast så är luftfiltret mer än väl dimensionerat för behoven på en standardmotor.

Köper alltid original, eller kvalitetspirat typ Bosch, Mann etc. av originaltyp......och jag har ändå alltid kommit fram i tid dit jag varit på väg. wink

Jag har ett jr filter jag gav 800 spänn för i min v70 och den får ytterst lite mer luft än original thats it

rcy
10 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Nordicawd skrev:
Jag har ett jr filter jag gav 800 spänn för i min v70 och den får ytterst lite mer luft än original thats it

Om din bil får mer luft med ett öppet filter än med originalfilter så innebär det att bilen är feldesignad från början, motorn är alltså programmerad att behöva mer luft än vad hårdvaran klarar att leverera.
Oerhört klantigt av Volvo att göra en sådan miss, borde vara snudd på straffbart.

Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Men jag har läst endel nackdelar med öppet och sportluftfilter och av min egna erfarenhet så var det inte bra på min 740 iaf men sen vet jag inte hur v70n skulle reagera. Är det någon som har en CCi box carbon som tycker att den är bra?  Jag är inte intresserad av hur ljudet ändras eller om det ger typ nån mer hk i motorn. Bilen låter rätt gött ändå så det räcker för mig och vill jag ha mer hk så fixar jag det.
Jag är mest intresserad om den ger lite mer effekt och minskar bränsleförbrukningen etc. Som jag skrev tidigare inte så intresserad av att lägga ner pengar på "orginal" filter å grejer.
Läste även att en bil med 250 hk går det hur fint som helst att köra med cci box. Har man mer hästkrafter kan dock CCI boxen ge en annan effekt och bilen kan bli slöare. Vet inte om det stämmer men.

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
Knugcab
10 januari 2017 · 5 111 Inlägg

"Jag är inte intresserad av om det ger typ någon hk mer i motorn"
"Jag är mest intresserad om den ger lite mer effekt"

Hur ska du ha det? tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
"Jag är inte intresserad av om det ger typ någon hk mer i motorn"
"Jag är mest intresserad om den ger lite mer effekt"

Hur ska du ha det? tongue

Med mer effekt så menar jag typ om det ger bättre luftflöde, om den är bättre för motorn osv. Bryr mig inte så mycket om nån mera hk. smile

Med andra ord.
Kan cci boxen ge mer effekt, lägre bensinförbrukning? osv. smile

Senast redigerat av Anden96 (10 januari 2017)

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
rcy
10 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Anden96 skrev:
Kan cci boxen ge mer effekt, lägre bensinförbrukning? osv. smile

Jag har aldrig provat just cci, men jag skulle bli oerhört förvånad om den gör någon mätbar skillnad överhuvudtaget, och ännu mer förvånad om den skillnaden var en förbättring och inte en försämring.

Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

rcy skrev:

Anden96 skrev:
Kan cci boxen ge mer effekt, lägre bensinförbrukning? osv. smile

Jag har aldrig provat just cci, men jag skulle bli oerhört förvånad om den gör någon mätbar skillnad överhuvudtaget, och ännu mer förvånad om den skillnaden var en förbättring och inte en försämring.

Jaha okej spelar inte så stor roll om den inte gör nånskillnad sen innan huvudsaken är att den fungerar bättre än orginal filtret etc. smile men ville bara kolla upp om ni visste om typ värdarna blir normala och att cci boxen inte påverkar motorn som ett öppet/sportluftfilter gör smile
Får väll annars testa och se om det blir nån skillnad och får försöka ta reda på hur värdarna förändras. Ökar värderna endel då kan det skada luftmassemätaren m.m har jag för mig. Blir det normala värden sen innan ungefär då borde det inte påverka motorn smile

Senast redigerat av Anden96 (10 januari 2017)

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Två fördelar borde ju vara att luften cirkuleras bättre och att det är smidigt att tvätta rent cci boxen. smile

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
rcy
10 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Anden96 skrev:
Två fördelar borde ju vara att luften cirkuleras bättre och att det är smidigt att tvätta rent cci boxen. smile

Varför ska du cirkulera luften? Luften ska enbart passera genom filtret, det finns ingen anledning att hålla på och cirkulera den.

Jag har nog aldrig behövt tvätta rent i en luftfilterbox, men ja, har man det som ett problem så är nog cci smidigare.

Ett luftfilters enda uppgift är att förhindra att damm och skräp sugs in i motorn.
Om du tror att cci är bättre på detta än vad ett originalfilter är så varsågod, köp cci och prova.

Senast redigerat av rcy (10 januari 2017)

mb_pucken
10 januari 2017 · 5 083 Inlägg

En annan nackdel med öppna filter är att om man har otur så kan luftens väg förbi llm ändras och på så sätt göra motorn går sämre.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
10 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håll inte på och trassla med sportluftfilter/öppet filter då det inte ger någon fördel alls på en bil i originalskick,utan köp ett vanligt pappersluftfilter på Biltema. Kostar ju inte mer än någon hundralapp.

Nordicawd
10 januari 2017 · 46 Inlägg

Nu ska ja låta viktig men du har en Italien import . Hade de varit 2.5l skulle du säkert få ner förbrukning med chip men däremot ej få extra hk med endast filter

Du har väl 211 hk ? Jag har med 2.3l på 250 hk original smile visserligen R .

Du har annan turbo , spridare samt mindre volym . Har du tur så går den som en vanlig t5 efter du chippat men bara ett filter gör ingenting ....

Senast redigerat av Nordicawd (10 januari 2017)

Anden96
10 januari 2017 · 11 Inlägg

Nordicawd skrev:
Du har väl 211 hk ? Jag har med 2.3l på 250 hk original smile visserligen R .

Inte direkt jag har 250hk orginal kolla regg nr smile men får ta och testa cci box så får jag se. Blir det inge vidare så kan jag sälja den igen och skaffa annat. Varför jag inte vill ha öppet/sportfilter är för att värderna kan bli för höga och det skadar motorn. Jag har haft det problemet på min 740 så vet. Men jag hade gärna kunnat köpa nytt orginal luftfilter men själva boxen den ligger i är lite dålig så bättre testa annat gör den ingen skillnad så gör den inte det men huvudsaken inte motorn tar skada för det smile och inte nog med det motorrummet blir ju mycket snyggare iaf wink

Volvo V70 (II) T-5 2.3 TURBO "Italien import" (2000)
Djo
10 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Köp ny luftfilter lådda på en skrot och fortsätt med orginal luftfilter biligare och enklare smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rcy
11 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Djo skrev:
Köp ny luftfilter lådda på en skrot och fortsätt med orginal luftfilter biligare och enklare smile

Och troligtvis bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang