Stereo funkar inte

Tull-n
10 januari 2017 · 4 Inlägg

min stereo vill inte starta när man startar bilen. De konstiga är att den börja lysa när man håller in reset knappen på stereon men så fort man släpper den så får den inge ström så allt slår ifrån

Ford Mondeo "The Black Snake" (2008)
kiiient
6 februari 2017 · 106 Inlägg

låter som den bara får "memory" ström. och inte ström från tändningen.

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
beppizh
6 februari 2017 · 328 Inlägg

Som #2 skriver, testa dra ut stereon och mät dig fram om du kan eller har en kompis som kan. smile

Tull-n
7 mars 2017 · 4 Inlägg

anade de men de blev helt plötsligt utan att jag vart där och rört något dock så blev den helt ström lös ett tag efter jag laddat den så funka inte stereon som jag beskrivit

Ford Mondeo "The Black Snake" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2017 · 26 133 Inlägg

Tull-n skrev:
anade de men de blev helt plötsligt utan att jag vart där och rört något dock så blev den helt ström lös ett tag efter jag laddat den så funka inte stereon som jag beskrivit

Laddat stereon..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
uhlin
7 mars 2017 · 2 834 Inlägg

Kolla säkringar. Antagligen det problemet.

Tull-n
10 mars 2017 · 4 Inlägg

Mack skrev:

Tull-n skrev:
anade de men de blev helt plötsligt utan att jag vart där och rört något dock så blev den helt ström lös ett tag efter jag laddat den så funka inte stereon som jag beskrivit

Laddat stereon..?

Alltså laddat bilen för den blev strömlös sen när batteriet va fullt så funka inte stereon

Ford Mondeo "The Black Snake" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 26 133 Inlägg

Vad är det för en stereo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bassiehof
10 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Som jag skrev förut:  om du hade batteriet i bilen när du laddade det kan överspänning ha gjort en Lemmy. Killed by death. Samma sak kan hända vid starthjälp.

Tull-n
11 mars 2017 · 4 Inlägg

Bassiehof skrev:
Som jag skrev förut:  om du hade batteriet i bilen när du laddade det kan överspänning ha gjort en Lemmy. Killed by death. Samma sak kan hända vid starthjälp.

och då är de säkringar som gått eller är de nå värre är ju en hyfsat ny bil så känns surt att behöva gå igenom all el

Ford Mondeo "The Black Snake" (2008)
Bassiehof
12 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Tull-n skrev:

Bassiehof skrev:
Som jag skrev förut:  om du hade batteriet i bilen när du laddade det kan överspänning ha gjort en Lemmy. Killed by death. Samma sak kan hända vid starthjälp.

och då är de säkringar som gått eller är de nå värre är ju en hyfsat ny bil så känns surt att behöva gå igenom all el

Du kan kolla säkringar men vilken säkring har gått i så fall? Om det är stereons säkring hade den inte fungerat alls. Om bilens säkring har gått , hur får då stereon ström nu så den lyser när du trycker på en knapp? En säkring löser ut när för mycket ström (A) används. Spänning = V.

Överspänning beror till stor del av miniatyriseringen som har medfört att isolationsavstånden krympt till 1000-delar av en millimeter. T.o.m. låga överspänningar på några tiotals volt kan åstadkomma skador på de känsliga elektroniska komponenterna med haveri som resultat. Haveri som också först kan uppträda flera månader efter det att skadan egentligen inträffade bl.a. därför att isolationen skadats och forcerar åldringsprocessen i komponenten.

Så det behöver inte vara ett elektriskt problem, t ex nätdelen, det kan också vara ett elektroniskt problem, t ex en mikroprocessor.

Senast redigerat av Bassiehof (12 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang