Volvo V70 d3 -11 automat. Brummande ljud och vibrationer

Davidsv70
11 januari 2017 · 2 Inlägg

Hej.
Inledningsvis så vill jag klargöra att jag har noll koll på bilar. Nästan så dålig koll att mitt körkort möjligtvis kan återkallas.

Men nu till problemet.
Den senaste veckan när jag kört min V70 som har gått 21000mil, så har det dykt upp ett brummande i bilen. Känns som det kommer ifrån framvagnen.
Det är inte ihållande och låter hela tiden utan det kommer emellanåt och så låter det under några mil, därefter försvinner det.
När det är som värst känns det som att det vibrerar i bilen.
När jag bromsar under brummandet så blir det värre och det nästan hackar i bilen under inbromsningen.
Vad kan detta vara? Tacksam för förslag.

Skaffade nya bakdäck för en vecka sedan om det kan ha någonting med saken att göra. Ytterligare en vecka innan det tvättade jag av däcken på smuts då det vibrerade i bilen då med. Dock var det en annan sorts vibrationer då jämfört med nu.
Pendlar 9mil enkel resa till jobbet så blir lite nojig när bilen inte går som den ska.

Senast redigerat av Davidsv70 (11 januari 2017)

jockethilen
11 januari 2017 · 56 Inlägg

Du behöver ge lite mer info.

Kommer brummandet oberoende av hastighet?
Uppstår det alltid efter lika lång tid när du kör?
Kommer det efter att du gasat eller bromsat eller svängt eller dyker det bara upp när du ligger och kör utan konstigheter?

Kommer brummandet mer från ena eller andra sidan fram eller bak?

Davidsv70
11 januari 2017 · 2 Inlägg

Det kommer när jag kör oavsett om jag har bromsat eller om jag har gasat. Kör oftast med farthållaren på men det kommer även när jag kör utan.
Jag upplever det som att det uppstår när jag har kört ett tag. Oftast mellan 3-4 mil men ibland tidigare, sedan låter det i några mil och sen försvinner det. Har provat att stanna bilen och stänga av den, bromsa bort det och gasa bort det. Har det väl börjat så låter det alltså mer eller mindre oavsett hastighet men det låter ju värre vid högre hastigheter.

Jag upplever det som att ljudet kommer framifrån, jag har bara hört det när jag kör själv och då låter det som att det kommer från vänster framdel. Men det kan ju bero på att det är där jag sitter. Men frugan har hört det när hon suttit på passagerarplats. Hon beskriver ljudet som "att man kör en gammal bil".

jockethilen
13 januari 2017 · 56 Inlägg

Om du har besiktning snart så kommer de nog hitta eventuellt glapp någonstans i styrning, drivning. men annars är det svårt. och det är klart det aldrig är lockande att lämna in på verkstaden men kan vara ett sätt också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang