Volvo 760 med BMW 2.5TD Vilka grejer behövs ?

Lommen
12 januari 2017 · 273 Inlägg

Håller på funderar lite på vårens projekt, jag har en Volvo 760 från 1989 som jag tänkt sänka ner en vettig dieselmotor i som inte kräver så omfattande ombyggnad, har ingen lust att bygga om tråg och sånna grejer.

Funderar på BMW M51D25 från BMW 525TDS och funderar över följande saker...

1;  Behöver jag tråg från E36 eller går E34 tråget ner eftersom jag har 760 krängningshämmare ?

2; Borde man inte kunna bygga en distans mellan låda och kardan (förutom hardyn) som gör att motorn inte kommer så långt bak så man slipper bygga om torpedvägg, och för att slippa förlägna kardanröret ?

3; Pumpen på TDS motorn är ju elektronisk, jag behöver en mekanisk eftersom jag inte vill trassla med massa el, det är nämligen hårdvaluta, nån som vet var man får tag på en sån pump och passar den rakt på ?

4;  I brist på både TD pumpar och E34 och E36 med TD motor så kanske jag borde lägga ner allt ovanstående och satsa på en Mercedes OM603 motor med mekanisk pump istället.. även om tråget måste byggas om och kardanen byggas om för att passa till Volvo ?

Alla tips är värdefulla..

Tack på förhand...

Lommen
28 januari 2017 · 273 Inlägg

Det är trist att ett sånt bra forum håller på dö ut, det har gått nån vecka sen jag la in detta inlägget och tittar man på hur mycket som tillkommit eller skrivits i andra trådar så skulle man tro att hela forumet gått på semester, det var bättre förr, då fick man svar på direkten av massa kunniga människor. Det enda positiva med att det vekar vara rätt dött här nu för tiden är ju att man kan hoppas att dom gör andra saker istället för att hänga på nätet, nyttigare saker alltså..  big_smile

Mina frågor kan jag nog ta reda på annat håll, tänkte dock att detta kunde vara en bra början..

Utmarks-Loke
28 januari 2017 · 5 836 Inlägg

Samma motor satt ju även i opel omega i en nertrimmad version. Kanske den hade mekanisk pump?

simlar
28 januari 2017 · 5 525 Inlägg

1 kan jag tyvärr ej svara på, inte så vanligt att slänga i en M51 heller så tror ej det finns så mycket infomation om ett sådant motorbyte i en 700-serie heller.

2 bör funka med risk för vibrationer pga obalans i kardandistansen. Men samma risk finns ju vid förlängning av kardan.

3 Tyvärr är dom pumparna svindyra pga bristande utbud men stor efterfrågan. En otrimmad mekpump begärs ofta runt 5k för och dom verkar även säljas för pengar därikring hmm
Dyker upp ibland på facebook-sidor och på ebay, men som sagt så begärs det sjuka pengar för dom.

Det är M21D24-pumpen som är "bolt-on" mekpump. Sett när man kollat runt på diverse M51-projekt med mekpump att det kräver diverse modifikationer på saker runtomkring pumpen för att få plats.
Har även sett ett projekt där nån snubbe hade moddat dit en mercedes radpump på en M51.

Personligen hade jag satsat på Merca-diesel med mekpump då utbudet är avsevärt mycket bättre och därmed även priserna.
Dock börjar gamla merca-dieselmotorer bli dyra nuförtiden eftersom dom är eftertraktade till diverse projekt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
28 januari 2017 · 5 525 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Samma motor satt ju även i opel omega i en nertrimmad version. Kanske den hade mekanisk pump?

Nepp exakt samma pump som i BMW,  strypt genom modifierad "torque limiter"-mapp i ECUn.

Senast redigerat av simlar (28 januari 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
29 januari 2017 · 273 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Samma motor satt ju även i opel omega i en nertrimmad version. Kanske den hade mekanisk pump?

Ja precis, men det är samma TDS pump.. jag hade en sån för inte så länge sen nämligen.. och där satt det elektronisk pump åxå...

Lommen
29 januari 2017 · 273 Inlägg

simlar skrev:
Personligen hade jag satsat på Merca-diesel med mekpump då utbudet är avsevärt mycket bättre och därmed även priserna.
Dock börjar gamla merca-dieselmotorer bli dyra nuförtiden eftersom dom är eftertraktade till diverse projekt.

Först av allt, tack för ett fint svar.. jag har funderat lite på detta och sannolikt att hitta en 524TD eller 525TD komplett bil med fungerande motor och låda anser jag vara relativt liten, på 90 talet hade jag flera sånna här bilar ståendes, tillgången var avsevärt bättre än nu. Slutsatsen jag kommit fram till borde dock vara att satsa på Mercedes istället, OM603 gillar jag verkligen och än finns det en och annan gammal 300D för relativt överkomliga pengar, dessvärre är det inte helt enkelt att få i en sån i en 7 serie, måste bygga om oljetråg och mycket annat, inte för att det skrämmer mig speciellt men för att det tar tid och kostar pengar att leja bort. Jag hade inte tänkt dra på mig nått projekt som tar allt för lång tid att slutföra heller.

Varför Volvo ? jo för att jag är barnsligt förtjust i Volvo, troligen kan jag säkert få tag på en Mercedes W201 och en utrostad Mercedes W124 med OM603 motor och slänga över till den förstnämnda, det mesta är ganska bolt on så att få ner motorn bör inte vara några problem, då får man en rätt ovanlig bil med rätt mycket pulver under huven och liten kaross med fina vägegenskaper.

Funderar på lite olika nämligen.. Min Volvo 760 var dock tänkt att användas till nått roligt projekt som går att besikta.. helst diesel, i värsta fall bensin typ vit femma eller vit sexa, där finns grejer i överflöd och åter överflöd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang