Lite glapp i styrled, fixa nu eller sen?

snillet1992
12 januari 2017 · 4 Inlägg

Idag var jag och besiktigade bilen och besiktiningsmannen sa att det var lite glapp i styrleden men att det inte var någon fara just nu men att den kommer att behöva bytas så det inte inte blir mer glapp. Han sa: "Byt den innan det blir mer glapp"

Men min fråga då som rubriken säger: Om det bara är lite glapp, vad är bäst då rent ekonomiskt? Är det någon risk att glapp i styrleden leder till att något annat slits på eller kan jag vänta till den är mer sliten.

Jag är inte så jättekunnig om bilar, men är en glad "hemmameckare"!

Tack på förhand! big_smile

zleepy Trucker
12 januari 2017 · 1 391 Inlägg

passa på att byta den snarast, allt annat slits snabbare, typ länkarm, spindelled, osv osv smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
snillet1992
12 januari 2017 · 4 Inlägg

zleepy skrev:
passa på att byta den snarast, allt annat slits snabbare, typ länkarm, spindelled, osv osv smile

Tack som tusan! Är det något jag kan göra själv i en hall med hiss, och i så fall hur många timmar bör jag räkna med? Eller bör jag lämna in den?

Har en Nissan Primera P12 -04

zemet
12 januari 2017 · 4 038 Inlägg

snillet1992 skrev:

zleepy skrev:
passa på att byta den snarast, allt annat slits snabbare, typ länkarm, spindelled, osv osv smile

Tack som tusan! Är det något jag kan göra själv i en hall med hiss, och i så fall hur många timmar bör jag räkna med? Eller bör jag lämna in den?

Har en Nissan Primera P12 -04

Jag hade inte gjort det själv i en hall, saker som sitter i området runt bromsarna har en tendens att sätta sig jävligt hårt. Risken är stor att du blir stående med bilen i GDS hallen.
Lift är nog inte nödvändigt för det jobbet heller skulle jag tro.

Du har ju inte panik att byta den så vänta till du kan göra det i garaget hos en kompis som har lite verktyg eller liknande.

Jag skall dock säga att jag har 0 erfarenhet av att meka med Primera och ingen aning om hur bra konstruktionen på styrleden är på den bilen. Så se mitt inlägg lite mer som en tumregel:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
snillet1992
12 januari 2017 · 4 Inlägg

zemet skrev:

snillet1992 skrev:

zleepy skrev:
passa på att byta den snarast, allt annat slits snabbare, typ länkarm, spindelled, osv osv smile

Tack som tusan! Är det något jag kan göra själv i en hall med hiss, och i så fall hur många timmar bör jag räkna med? Eller bör jag lämna in den?

Har en Nissan Primera P12 -04

Jag hade inte gjort det själv i en hall, saker som sitter i området runt bromsarna har en tendens att sätta sig jävligt hårt. Risken är stor att du blir stående med bilen i GDS hallen.
Lift är nog inte nödvändigt för det jobbet heller skulle jag tro.

Du har ju inte panik att byta den så vänta till du kan göra det i garaget hos en kompis som har lite verktyg eller liknande.

Jag skall dock säga att jag har 0 erfarenhet av att meka med Primera och ingen aning om hur bra konstruktionen på styrleden är på den bilen. Så se mitt inlägg lite mer som en tumregel:)

Tack!

zleepy Trucker
12 januari 2017 · 1 391 Inlägg

snillet1992 skrev:

zleepy skrev:
passa på att byta den snarast, allt annat slits snabbare, typ länkarm, spindelled, osv osv smile

Tack som tusan! Är det något jag kan göra själv i en hall med hiss, och i så fall hur många timmar bör jag räkna med? Eller bör jag lämna in den?

Har en Nissan Primera P12 -04

Allt går att göra, beror bara på hur lyckat det blir, i en gds hall är det tråkigt om man blir ståendes, blir lätt dyrt fort... samt när du väl skruvar av den gamla styrleden så håll koll på hur många varv den sitter snurrad så du inte får fel på inställningen så det börjar slita däck eller liknande...

Är inte överdrivet dyrt att få typ mekonomen att byta, kan vara värt den lilla slanten för att slippa böka med något som är fastrostat osv smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang