Pontiac Trans Am TPI-felsökning

TurbOla Reservdansk
14 januari 2017 · 6 271 Inlägg

Sökte på forumet, men hittade inget matnyttigt, så kör en ny tråd.
Köpte min Pontiac i somras, och har kört ett par hundra mil med den.

Förra ägaren köpte den efter att den nästan stått i många år, och bytte lite servicedelar, olja, filter, tändstift, bränslefilter, fördelare och termostat.

Nu när jag kört lite, så finns det en del smågrejer jag stör mig på.

Värst är nog tomgången, den är ganska låg, ligger nog bara på 300-400 varv i minuten.
Om jag ens har någon tomgång.
Oftast inte, men när jag har tomgång är det när bilen är genomvarm.
Blev mycket vänsterbromsande i somras, för att hålla tomgångsvarvet med högerfoten.

Kallstartsfunktionen är där, då jag körde med bilen ända fram till Oktober så märkte jag av den förhöjda tomgången, och då gick bilen hur bra som helst, tills kallstarten slog ifrån när temperaturen nått inställt värde.

Dessutom kan den vara ganska trött att dra igång (kirra på starten i flera sekunder, ibland en 5-8 sekunder), men det är alltid vid kallstart.

Har bilen alldeles nyligen varit igång så startar den lätt.
Känns som om det skulle kunna vara lågt bränsletryck (läckage?).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Någon som har någon gissning på vad det kan vara som bråkar med mig, alternativt vet någon duktig verkstad i Skåne som kan TPI?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 050 Inlägg

Tomgångsmotorn som kärvar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
14 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Finns det månne en procedur för att justera tomgångsmotorn? Testa att googla resetting stepper motor Pontiac osv så bör det dyka upp om det går. På min halvgamla insprutare är det t ex en kombination av gaspedalsnedtryckningar och tändningsläge på och av, brukar göra susen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 050 Inlägg

Du kan testa om TPS-givaren står rätt. TPS=Throttle Position Sensor. Den sitter på spjällhuset. Man testar med en multimeter. Sätt på tändningen (INTE STARTA MOTORN) och då ska det över 2 av stiften visa c:a 0,57 volt på tomgång, vrid spjällen till full gas och då ska det visa 4,50 volt. Annars får man lossa skruvarna och justera tills man får rätt värden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
M123
14 januari 2017 · 962 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du kan testa om TPS-givaren står rätt. TPS=Throttle Position Sensor. Den sitter på spjällhuset. Man testar med en multimeter. Sätt på tändningen (INTE STARTA MOTORN) och då ska det över 2 av stiften visa c:a 0,57 volt på tomgång, vrid spjällen till full gas och då ska det visa 4,50 volt. Annars får man lossa skruvarna och justera tills man får rätt värden.

/Benny

Tror du hade mer rätt om IAC:n istället.
TPS borde ge problem kontinuerligt och inte vid ett speciellt tillfälle.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 050 Inlägg

M123 skrev:

Vettemannen skrev:
Du kan testa om TPS-givaren står rätt. TPS=Throttle Position Sensor. Den sitter på spjällhuset. Man testar med en multimeter. Sätt på tändningen (INTE STARTA MOTORN) och då ska det över 2 av stiften visa c:a 0,57 volt på tomgång, vrid spjällen till full gas och då ska det visa 4,50 volt. Annars får man lossa skruvarna och justera tills man får rätt värden.

/Benny

Tror du hade mer rätt om IAC:n istället.
TPS borde ge problem kontinuerligt och inte vid ett speciellt tillfälle.

Det är värt att prova så kan man utesluta detta i så fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Arly165 Bakhjulsdriven
14 januari 2017 · 335 Inlägg

Kolla så att din EGR ventil inte står öppen den kan orsaka dålig tomgång vid varm motor

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2017 · 6 271 Inlägg

Tack för tipsen!

Nu är det så att bilen är installad över vintern, så jag lär inte ta fram henne igen förrän i April troligen. smile

Tomgångsmotorn hade förra ägaren bytt till en ny, eftersom han trodde det var fel på den gamla.
Men han smorde upp den gamla och tyckte tomgången faktiskt var lite högre på den gamla, så jag bytte tillbaka till den gamla igen.

Känner dock ingen skillnad mellan den nya och gamla, personligen.

Får ta och mäta TPS-givaren sen till våren.
Vart sitter EGR-ventilen?

Senast redigerat av TurbOla (14 januari 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2017 · 14 050 Inlägg

TurbOla skrev:
Tack för tipsen!

Nu är det så att bilen är installad över vintern, så jag lär inte ta fram henne igen förrän i April troligen. smile

Tomgångsmotorn hade förra ägaren bytt till en ny, eftersom han trodde det var fel på den gamla.
Men han smorde upp den gamla, och tyckte tomgången faktiskt var lite högre, så jag bytte tillbaka till den gamla igen.

Känner dock ingen skillnad mellan den nya och gamla, personligen.

Får ta och mäta TPS-givaren sen till våren.
Vart sitter EGR-ventilen?

Har för mig att den sitter jävligt till. Tror att den sitter på insuget under plenumröret om jag inte minns helt fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
14 januari 2017 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Har för mig att den sitter jävligt till. Tror att den sitter på insuget under plenumröret om jag inte minns helt fel.

/Benny

Det var ju ett dumt ställe att ha den på. tongue

Min kollega har en Corvette C4 -88a tror jag, som han har lämnat till en kille utanför Helsingborg för felsökning och reparation, tror jag ska lämna min där också till våren, så han får koppla upp den till en dator och läsa felkoderna också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 januari 2017 · 14 050 Inlägg

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Har för mig att den sitter jävligt till. Tror att den sitter på insuget under plenumröret om jag inte minns helt fel.

/Benny

Det var ju ett dumt ställe att ha den på. tongue

Min kollega har en Corvette C4 -88a tror jag, som han har lämnat till en kille utanför Helsingborg för felsökning och reparation, tror jag ska lämna min där också till våren, så han får koppla upp den till en dator och läsa felkoderna också.

Ja, det är väl OBD1 på din liksom min. Hoppas han har det bara. Har din kompis fått sin uppkopplad borde han ju ha OBD1.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
M123
15 januari 2017 · 962 Inlägg

Kan varmt rekommendera att man köper en egen kabel.
Är enormt matnyttigt att kunna läsa värdena i realtid eller spela in en färd.
En felkod säger inte allt.
OBD2 om jag inte missminner mig helt fel kom 95 och 94-95 fanns det OBD 1.5 på vissa bilar dvs OBD2 i ett OBD1 uttag.
Nu är jag inte säker om det just var 94-95 så ta det med en nypa salt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TurbOla Reservdansk
15 januari 2017 · 6 271 Inlägg

https://www.blocket.se/vasternorrland/1 … 10&w=3

Här är en länk till en sådan kabel jag behöver isåfall.
Däremot vet jag inte något om vilka program som är bra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
M123
15 januari 2017 · 962 Inlägg

TurbOla skrev:
https://www.blocket.se/vasternorrland/12_pin_USB_ALDL_OBD1_Interfacekabel_18104979.htm?ca=23_10&w=3

Här är en länk till en sådan kabel jag behöver isåfall.
Däremot vet jag inte något om vilka program som är bra.

Finns eldsjälar av dom där föreslagna som gjort program och sen släppt dom gratis. Man kan donera om man vill.

Om du googlar lite ser du vad som passar och inte.
Finns även flera som säljer kablar i Sverige och där finns det information med ang insprutning och hur dom fungerar.

Där kan man även köpa ecu med olika program för olika ändamål, bränsle osv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang