Svårstartad VW Caddy 1.9D

MoparMick
14 januari 2017 · 2 Inlägg

Bilmodell: VW Caddy pickup 1.9D -98
Miltal: 8000

Bilen är svårstartad när det är kallt ute. Vid 0 gr C märks en liten fördröjning. Vid -10 gr C krävs det att man trampar gaspedalen i botten och låter startmotorn jobba länge, kanske 10-15 sek. När den väl har startat går den bra.

Felet uppträder bara med kall motor. Batteriet verkar friskt eftersom det orkar med flera långa misslyckade startförsök innan bilen slutligen startar.

Jag har mätt resistansen över vart och ett av glödstiften, mellan mutterns gänga och sexkanten.
R över multimeterns kablar 0.6 ohm
R över ett nyinköpt löst glödstift 1.1 ohm
R över vart och ett av stiften i bilen ca 1.0-1.5 ohm med stiften och kabeln mellan dem på plats i motorn.

Är det någon som kan tipsa om hur man går vidare med felsökningen?

Meaganeowner
14 januari 2017 · 2 250 Inlägg

Plocka ur glödstiftet. Anslut var och en med startkablar till batteriet.

Anslut startkablar till batteriet först och sist till glödstiften.  Allt för att inte riskera att gaserna från batteriet exploderar.
Stor risk för personskada!

Är stiften hela, så glöder de så fint.

Om de glöder... så sker spänningsmatningen från batteriet via ett glödstiftsrelä och en säkring.
Glödreläet får styrspänning så snart "spiralen" glöder i instrumentpanelen.
Om inte stiften får spänning, så kan det vara fel på spänningsmatningen till reläet, fel på reläet (spole - reläkontakter- kabelskor o s v) eller säkring, kontakter till säkringshållare
e t c. Går fint att spänningsmatningen fram felet. Efter reläet, bara då spiralen lyser i panelen. Före reläet, hela tiden.

En resistansmätning vid så låga ohmtal går inte att göra med tillräckig säkerhet med billiga multimetrar.

Testa att bara kortsluta mätsladdarna, så förstår du kanske vad jag menar.

Dessutom kan det var kortslutning i stiften, strax ovanför själva glödkroppen.
Så bästa sättet att testa är enligt ovan!

Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2017)

MoparMick
15 januari 2017 · 2 Inlägg

Plocka ur glödstiftet. Anslut var och en med startkablar till batteriet.

Det är väldigt trångt kring 3 av de 4 glödstiften. Insprutningsrören är i vägen. Jag började med att mäta spänningen till glödstiften vid glödning, 10.6 V. Verkar ok.
Ska ev. låna eller köpa en tångamperemeter så jag kan mäta strömmen vid glödning. Nästa steg får bli demontering av glödstiften.

Tack för tipsen.

Meaganeowner
15 januari 2017 · 2 250 Inlägg

Ja... Inte blir man säker med att mäta strömmen. Är det kortis i stift så blir det stor ström.

Så det enda är att lossa stiften, o göra som jag skrev ovan.

Då är du säker...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang