Plocka ur glödstiftet. Anslut var och en med startkablar till batteriet.
Anslut startkablar till batteriet först och sist till glödstiften. Allt för att inte riskera att gaserna från batteriet exploderar.
Stor risk för personskada!
Är stiften hela, så glöder de så fint.
Om de glöder... så sker spänningsmatningen från batteriet via ett glödstiftsrelä och en säkring.
Glödreläet får styrspänning så snart "spiralen" glöder i instrumentpanelen.
Om inte stiften får spänning, så kan det vara fel på spänningsmatningen till reläet, fel på reläet (spole - reläkontakter- kabelskor o s v) eller säkring, kontakter till säkringshållare
e t c. Går fint att spänningsmatningen fram felet. Efter reläet, bara då spiralen lyser i panelen. Före reläet, hela tiden.
En resistansmätning vid så låga ohmtal går inte att göra med tillräckig säkerhet med billiga multimetrar.
Testa att bara kortsluta mätsladdarna, så förstår du kanske vad jag menar.
Dessutom kan det var kortslutning i stiften, strax ovanför själva glödkroppen.
Så bästa sättet att testa är enligt ovan!
Senast redigerat av Meaganeowner (14 januari 2017)