VW Passat Variant 2000 Turbo - Vad är är det för slang i motorutrymmet ? Samt lite annat...

Morgroda
15 januari 2017 · 1 Inlägg

Har 4 problem, vet inte om de hänger ihop alls. Jag kan inte skriva eller söka eftersom jag inte vet vad jag skall söka efter. Är helt bilkunskapsokunnig men annars lite händig så kanske kan försöka fixa ngt själv.  Bilen är gammal så vill inte lägga så mycket pengar på den.

1. Bilen startade inte igår, batteriet har kräm men det händer inget mera. Tändstiften bytta för en vecka sedan. Kan ngt gått fel då ? Den startade i förrgår utan problem. Samma sak hände för ca 1 månad sedan. Men då startade den sedan helt plötsligt igen. jag åkte sedan runt i bilen i ett par veckor med en "starthjälp" men den behövdes aldrig...

2. Jag var precis ute vid bilen och ser att en slang har "ruttnat" sönder. Är den av betydelse ? Kan den påverka detta ? Eller har det ingen koppling alls. Får köpa ny slang och byta, ngn som vet vad det är för slang ? Se bifogad bild vart den går ut ifrån. Behöver hjälp med vad den gör för ngt och vad det är för slang.

3. Jag får mycket vatten på golvet i baksätet. Hände samma sak för 1-2 år sedan, då hittade jag att det var igenklibbat ett dräningshål vid batteriet. Då fick jag bort klibbet och problemet minskade. För ett tag sedan började problemet igen. Jag trodde det var samma sak men såg inget vatten den gången. Men i förrgår vad det en badbalja igen. Då råkade jag trycka ut "gummiploppen" ett lite större än en 1 krona ( lite långsmalt ) och den föll såklart rätt ner i en brunn wink Men hur som helst där forsade massa vatten ut. Så jag hoppas problemet avtar igen. Men behöver jag ha "gummiploppen" ? Jag ser att det ännu är lite vatten under hmmm... filtret. Den stora svarta lådan närmre rutan. Finns det dräneringshål under filtret med kanske ? Vet tyvärr inte vad det filtret heter ngt med kupefilter eller ngt sådant kanske ?

4. Bilen går bra, ( när den går då såklart ) men det senaste har den tappat kraft när man trycker ner gasen lite kraftigare. Alltså precis som att turbon har ngt problem. Men det är ju ett mindre problem i sig eftersom kör jag bränslesnålt så finns inte problemet. Men kan det ha ngn koppling till slangen eller att bilen inte startar nu ?

Många frågor.... Ngn VW vän eller hatare där ute som vill hjälpa mig att få klarhet i min okunniga värld ? Tack på förhand smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222131/222131-de9a70a3206da73908f736e91bd17649.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang