BMW E36 328i Coupé 96a Elproblem

Hellsing
17 januari 2017 · 22 Inlägg

Tjenare!


Jag har en BMW E36 328i Coupé från 1996 som har gått 20xxx mil.  Jag har ett problem som är otroligt störande som jag har haft ett tag nu. All elektronik i bilen och utsidan av bilen blinkar konstant i sin egen takt och blinkar någon aning snabbare när man varvar lite mer. Detta innebär även att tändningen påverkas av detta och rycker vid samma takt när all belysning blinkar.

Dock blinkar ingen av belysningen när jag sätter på BARA tändningen. Kan det vara någon generatorfel? Jag ska mäta batteriet med multimätare senare men jag misstänker ändå någon dålig jord vid generatorn eller kolen som är slut. Bilen har inga svårigheter att starta bilen vilket tyder på att batteriet laddas trots även all dessa ojämna pulserande i all elektronik och tändning.

Jag håller på att bli galen på detta.... hjälp mig!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Troligtvis är det elektroniken i generatorn som felar och byter du generatorn så vet du..
Svårt att tänka sig att det skulle vara något annat.
Har du instrument så kan du kanske mäta om du har ev rippel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hellsing
17 januari 2017 · 22 Inlägg

Mina polare säger jämt och ständigt att dom tror på att det är jordfel då ibland så slutar den att pulsera och går normal en stund sen börjar den o bråka igen. Jag tror starkt på att det är något fel i generatorn. Jag har inga problem att köpa ett nytt generator men det är ganska surt o lägga ut 2 tusen spänn på något som kanske inte ens löser problemet...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Hellsing skrev:
Mina polare säger jämt och ständigt att dom tror på att det är jordfel då ibland så slutar den att pulsera och går normal en stund sen börjar den o bråka igen. Jag tror starkt på att det är något fel i generatorn. Jag har inga problem att köpa ett nytt generator men det är ganska surt o lägga ut 2 tusen spänn på något som kanske inte ens löser problemet...

Om vi tänker att jordning till generator är kass så kan den börja ladda och sedan slå ifrån och börja igen. Då får du problemet du upplever... Hade det på en Saab... Kolla jordningar och kolla om mätt spänning mellan hölje på generator och minuspol på batteriet ger några volt ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
17 januari 2017 · 2 371 Inlägg

Prova att sätta en startkabel mellan generatorns gods och en jordpunkt eller batteriets minuspol.

Up the RA
Hellsing
17 januari 2017 · 22 Inlägg

Alright, vi mäter allt i helgen och så får vi se vad det säger, det skall ligga mellan 13.6-14.8 volt på batteriet när bilen är igång  och generatorn laddar va?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Hellsing skrev:
Alright, vi mäter allt i helgen och så får vi se vad det säger, det skall ligga mellan 13.6-14.8 volt på batteriet när bilen är igång  och generatorn laddar va?

Den ska ladda rätt stabilt 13.8v-14.4v
Men Jesper328 hade en god felsökningsidé där. Prova den.

EDIT: Om detta nu är felet så kan generatorn ta skada. Om den inte "kan ladda mot batteri" så kan den faktiskt elda upp diodbryggan. Har provat den varianten och det gick inte bra... I dagens läge kanske bilens datorer inser att något är fel och den väljer att stänga ner funktionen. Men just saying.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (17 januari 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 januari 2017 · 4 917 Inlägg

JORDFEL i en kvalitetskärra. .?,
DET kan bara inte vara ett så simpelt fel..
Glöm inte rippeln bara..

Senast redigerat av tommen1 (17 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tiger68
18 januari 2017 · 96 Inlägg

Skulle absolut kunna vara kolen i generatorn, jordfel är möjligt, och har med jordkabel/fläta att göra, även på BMW, tommen1. De har samma kvalitet på kablarna som minst 90% av alla andra märken har.
Hade ett liknande problem på min gamla SAAB 900 1980, som då hade gått ca 35.000 mil och det var jordflätorna som var problemet. Bytte dem och problemet ar borta.
Det skulle även kunna vara en kabel som sitter dåligt dragen på generatorn.
Sitter det diodlampor någonstans på bilen? Det kan faktiskt orsaka just det problemet, Allt lyser helt ok på bara batteriet, men när motorn är igång så störs de av generatorn frekvens och då kan dr i sin tur störa hur mycket som helst i bilens elsystem. CANBUS systemet som ballar ur i det läget. Det verkar vara billiga diodlampor som orsakar det problemet, även lampkontrollen kan reagera på diodlampor. Det finns diodlampor som fungerar utan extra tillbehör som behövs då CANBUS störs
av andra diodlampor. Med billiga menar jag kvalitén på diodens märke. Det finns diodlampor som håller bra eller bättre kvalitet än många dyrare alternativ, men då handlar det om att hitta rätt i den djungeln.
Finns det diodlampor ryck dem direkt och sätt i vanliga päron.
Försvinner problemet då så är det bara o skaffa bättre grejor.
Byte av laddningsregulatorn och kol i generatorn skulle jag göra före ett byte av generator.
En annan generator som är ok borde gå att hitta på skroten betydligt billigare än 2kkr.
Och de har ju funktionsgaranti på sådant.

Hellsing
18 januari 2017 · 22 Inlägg

Ingen aning, det var inte jag som har satt dit eftermarknads belysning på hela bilen men jag kan säga att det är en eftermarknads fram o bak belysning samt LED (tror jag? det lyser blått iaf) regbelysning samt lampan inne i kupén men den har jag stängt av då jag trodde att det kunde vara den som orsakade problemet!

Men tack för tipset, ska även pröva med att byta lampor till vanliga halogen lampor om det visar sig att generatorn är frisk samt hittar inga fel på alla jordningspunkter.

Jesper328
18 januari 2017 · 2 371 Inlägg

Ett tips sen om det skulle vara generatorn som strular.
Kolla på Reservdelar24 / Autodoc efter en ny.
Tjackade en ny där för under tusingen och nu laddar den som aldrig förr.
Annars har jag en ny regulator som har gått i 30 sekunder om du vill prova med att byta den först, om det sitter en Valeo i din bil då.

Up the RA
Hellsing
19 januari 2017 · 22 Inlägg

Jag har märkt en ny grej efter man har pillat lite med regbelysningen, vi hittade en kabel som var skadad (gummidetaljen är helt borta och man ser kabeln att ligga emot plåten i bagageluckan) som kanske är anledningen till varför den beter sig så? När en elkabel som ligger emot plåten utan gummi grejen runt om kabeln finns så kan den väl leda bort ström och orsaka störningar? Ska fixa kabeln ikväll så får vi se hur det går till.

Hellsing
20 januari 2017 · 22 Inlägg

Har kontrollerat spänningen på generatorn och vi fick fram att den laddar väldigt ojämnt mellan 13.3-14.0 vilket ligger ju under gränsen ibland. Hörde att när den ligger under 13.4 så börjar all elektronik "slockna" lite utav det och under 12 volt så går inte motorn alls längre. Rätta mig om jag har hört fel! Men ska testa med att byta kolen i generatorn när jag har tid med det då jag måste också veta vilken typ av generator det är ;P

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Jag slänger in en hint om att det nog är en diod som släpper igenom lite kräm åt fel håll..
När du tar loss kolen så ser du nog svaret..
Är dom  inte utslitna så ligger nån diod illa till..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hellsing
26 januari 2017 · 22 Inlägg

Dåligt med uppdatering men när vi fifflade lite med reg belysningen vilket var diodlamper så gick en säkring och ena lampan gick sönder. Nu har den inte blinkat lika ofta eller rättare sagt, den blinkar typ inte längre efter ENA lampan har gått sönder och det andra är fortfarande kvar och lyser som den gjorde förut.

Vi mätte även laddningen på generatorn innan när lampan gick sönder så vandrade den mellan 13.2 volt till 13.7 volt ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang