Tips på kompetent verkstad i Skåne för lådbyte?

MrMcMuffinMan
17 januari 2017 · 18 Inlägg

Hej,

Ska byta växellåda i min bil från automat till manuell. Jag har läst runt en del och blir lite skrämd över hur kvalitén på jobb utförda av olika verkstäder verkar skifta från väldigt lågt till väldigt högt och efterlyser därför rekommendationer från er kunniga på kompetenta ställen att begära offert ifrån. Alltså där det inte är några konstigheter att hantera inte bara det mekaniska utan även det elektriska med styrenhet osv som ingår i ett sånt här jobb.

Delarna kommer jag lösa själv och tanken är att efter att ha fått lite indikation på priset för arbetet av mekaniker avgöra om jag ska våga ge mig på det själv eller spara ihop för att lämna in.

Väldigt tacksam för era tips!

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (18 januari 2017)

MrMcMuffinMan
18 januari 2017 · 18 Inlägg

Ingen som har erfarenhet av lite specialjobb på verkstad i Skåne?

Bwonka
18 januari 2017 · 236 Inlägg

Vad är det för bil?

beppizh
18 januari 2017 · 328 Inlägg

Om du nu har kan göra det själv så gör det, För om nu en verkstad ska göra det med dina saker så får du ju ingen garanti vilket betyder att du bara betalar för själva jobbet. Och om man då är osäker på en verkstad så hade jag ju inte lämnat in min bil för ett jobb som kanske inte blir bra och du har inget att säga till om det blir fel osv såvida du inte slänger upp mer pengar till firman dvs. En sådan här operation kan ju inte vara billig, är det inte billigare att köpa en likadan bil med autolåda?

Undrar som ovanstående vad det är för bil. smile

EDIT: Menade tvärtom, från autolåda till manuell, du fattar tongue

Senast redigerat av beppizh (18 januari 2017)

MrMcMuffinMan
19 januari 2017 · 18 Inlägg

Det är en e34 540i så nej, det lär inte bli billigare att köpa en manuell, om man ens hittar en som vill sälja sin! smile

Känner att tråden ska gå ut på tips om lämpliga verkstäder att kontakta och inte huruvida det är värt det eller ej då det är subjektivt.

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (19 januari 2017)

eastereverybodybay
19 januari 2017 · 360 Inlägg

Tyvärr känner jag inga verkstadsägare i Skåne, men det bästa är väl att plocka in offerter från så många som möjligt genom att ringa runt, det borde finnas mängder med duktiga mindre verkstäder i området.

Men går det ens att besikta (registreringsbesikta) bilen sen med utbytt låda?

Från tillverkningsdatum 1 januari 1993 och uppåt ska det väl egentligen inte vara möjligt att göra ett byte från automat till manuell p.g.a. avgascertifieringen??

MrMcMuffinMan
19 januari 2017 · 18 Inlägg

Att få den genom besiktningen har jag koll på, annars hade jag inte vågat mig på bytet.

Ja, jag har hört runt en del men många vill inte ta på sig jobb som inte är standard servicejobb eller reparationer då det är för bökigt. Därför försöker jag få lite tips på verkstäder som är lite specialinriktade, men genom google dyker inte mycket info upp öht.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang