Dieselbilsförbud i Stockholm?

M123
18 januari 2017 · 962 Inlägg

Nu är ni naiva.
Alla åker inte diesel, alla kommer inte åka inom dessa zoner.

Sen kommer resurser tas från andra berörda myndigheter då vägar korsas.

Från förslag till motion till lagförandet av dom som inte följer lag kommer andra berörda delar belastning tas.

När idag inte ens budget håller och man lånar från pensionspengar till jänvägen ska man då hålla på med ickeproblem på denna nivå?

Det handlar inte om att inte underhålla landet det gäller att hålla det flytande och inte sänka det som en sten med oväsentligt som, ja berör en liten procent.

Tänk nu till lite. smile

Senast redigerat av M123 (18 januari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Muttley
18 januari 2017 ·

M123 skrev:
Nu är ni naiva.
Alla åker inte diesel, alla kommer inte åka inom dessa zoner.

Sen kommer resurser tas från andra berörda myndigheter då vägar korsas.

Från förslag till motion till lagförandet av dom som inte följer lag kommer andra berörda delar belastning tas.

När idag inte ens budget håller och man lånar från pensionspengar till jänvägen ska man då hålla på med ickeproblem på denna nivå?

Det handlar inte om att inte underhålla landet det gäller att hålla det flytande och inte sänka det som en sten med oväsentligt som, ja berör en liten procent.

Tänk nu till lite. smile

Nu ska vi se.
Låt oss säga att de gör detta som ett experiment och de visar sig bli hundra gånger bättre att vistas i området, då kan de ju praktisera de i fler städer så att fler människor mår bättre.
För att börja praktisera de överallt direkt är ju ett onödigt ont om de visar sig inte ha så stor effekt.

Om vi ta hela stockholm så är de 20% av sveriges befolkning ?   

I min kommun så skall de stänga av helt för biltrafik vid torg och ha enkelriktat vid stationen, folk skriker och tycker de är uselt.  Men de är en fantastisk ide faktiskt smile    De kunde lika gärna stänga halva centrum för biltrafik för min del och ha vissa delar öppna för parkering så man kan gå in.

caromania Forummoderator
18 januari 2017 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
Nu är ni naiva.
Alla åker inte diesel, alla kommer inte åka inom dessa zoner.

Sen kommer resurser tas från andra berörda myndigheter då vägar korsas.

Från förslag till motion till lagförandet av dom som inte följer lag kommer andra berörda delar belastning tas.

När idag inte ens budget håller och man lånar från pensionspengar till jänvägen ska man då hålla på med ickeproblem på denna nivå?

Det handlar inte om att inte underhålla landet det gäller att hålla det flytande och inte sänka det som en sten med oväsentligt som, ja berör en liten procent.

Tänk nu till lite. smile

Jahaaaa, så du syftade på de som äger dieselbilar och som eventuellt kör in till stan och då inte får åka in..?
Ja men då förstår jag hur du menade. Med det sagt så är kanske det där med "naiv" lite missriktat just nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
19 januari 2017 · 1 705 Inlägg

tkd_rille skrev:
I min kommun så skall de stänga av helt för biltrafik vid torg och ha enkelriktat vid stationen, folk skriker och tycker de är uselt.  Men de är en fantastisk ide faktiskt smile    De kunde lika gärna stänga halva centrum för biltrafik för min del och ha vissa delar öppna för parkering så man kan gå in.

Den iden provade dom här, och det fungerade ungefär lika bra som förväntat.
Alla butiker i centrum fick markant minskad omsättning, utelivet dog helt, alla åkte ut till köpcentrum flera mil utanför staden istället så antalet bilar i trafiken ökade markant, alla mindre "kvartersbutiker" höll på att dö ut direkt.
Försöket avbröts rätt omgående när politikerna plötsligt insåg att alla inte bor i centrum och har gångavstånd till allting.

Har man två barn och ska storhandla så har man ingen lust att parkera en bit ifrån och sedan "gå in" med allt vad det innebär, funkar det inte att komma fram till butikerna i staden så åker man med lätthet 5 mil extra ut till ett köpcentrum istället bara man kan parkera i närheten av affärerna.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
torsen
19 januari 2017 · 7 234 Inlägg

Pratade med en kompis, som har en bror som kör/äger en något äldre lastbil.
Kompisen berättade att hans bror inte får köra med den i vissa delar av Stockholm.
Exakt var han får och inte får köra är oklart.
Men definitivt inte på Hornsgatan så att miljöparasiterna störs.
Deras taxibilar hindras.
Miljöparasiterna är ju grovt överrepresenterade vad gäller taxiresor i Stockholm.
Undrar om de prioriterar "icke diesel-taxin"?

Brådhis * Voff voff *
19 januari 2017 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Pratade med en kompis, som har en bror som kör/äger en något äldre lastbil.
Kompisen berättade att hans bror inte får köra med den i vissa delar av Stockholm.
Exakt var han får och inte får köra är oklart.
Men definitivt inte på Hornsgatan så att miljöparasiterna störs.
Deras taxibilar hindras.
Miljöparasiterna är ju grovt överrepresenterade vad gäller taxiresor i Stockholm.
Undrar om de prioriterar "icke diesel-taxin"?

Det är faktiskt inte det minsta oklart egentligen. Kika t.ex. här och klicka på "Karta över miljözonen" så ser du (han) exakt var han får köra och inte köra. Förbudet gäller generellt innanför den röda linjen med undantag för dom grönmarkerade gatorna.

http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/MIljozon1/

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muttley
19 januari 2017 ·

rcy skrev:

tkd_rille skrev:
I min kommun så skall de stänga av helt för biltrafik vid torg och ha enkelriktat vid stationen, folk skriker och tycker de är uselt.  Men de är en fantastisk ide faktiskt smile    De kunde lika gärna stänga halva centrum för biltrafik för min del och ha vissa delar öppna för parkering så man kan gå in.

Den iden provade dom här, och det fungerade ungefär lika bra som förväntat.
Alla butiker i centrum fick markant minskad omsättning, utelivet dog helt, alla åkte ut till köpcentrum flera mil utanför staden istället så antalet bilar i trafiken ökade markant, alla mindre "kvartersbutiker" höll på att dö ut direkt.
Försöket avbröts rätt omgående när politikerna plötsligt insåg att alla inte bor i centrum och har gångavstånd till allting.

Har man två barn och ska storhandla så har man ingen lust att parkera en bit ifrån och sedan "gå in" med allt vad det innebär, funkar det inte att komma fram till butikerna i staden så åker man med lätthet 5 mil extra ut till ett köpcentrum istället bara man kan parkera i närheten av affärerna.

De funkar om man ser till att parkeringarna finnes på rätt plats.
Här lär de nog funka perfekt då man faktiskt inte ens har behovet att köra vid de lilla centrum som finns.  Folk gnällde om parkeringar vid stationen, men då fanns ju baksidan som går utmärkt att komma åt stationen med :p

Även om de skulle funnits bra med parkeringar så tror jag majoriteten ändå väljer köpcentrum för att slippa åka runt överallt och faktiskt kommer åt allt de behöver om allt är i samma byggnad.

Men folk får lära sig gå helt enkelt smile

rcy
19 januari 2017 · 1 705 Inlägg

tkd_rille skrev:
Men folk får lära sig gå helt enkelt smile

Jag tror dom flesta kan gå, det har inte med det att göra.
Som jag sa, är du stressad, har några gnälliga småbarn, ont om tid och ska storhandla för en vecka framåt, då går du inte gärna längre än nödvändigt.
För många kanske det inte ens är ett alternativ, dom klarar helt enkelt inte att släppa på 4-5 stora matkassar plus hålla koll på 2 ungar genom stan.

Jag är fullt frisk och inte särskilt gammal, men även för mig är det klart ansträngande bara att hålla styr på en 7-åring mitt i folkvimlet. Ska jag dessutom släpa på flera tunga kassar så är det definitivt inget jag gör om jag slipper.

Alla jag någonsin stött på som förespråkat bilförbud i städer har varit i en sådan situation att dom själva klarar sig bra utan bil och vill därför ha staden för sig själv genom att stänga ute alla andra. Oftast unga, inga barn, bor centralt, storhandlar aldrig och har all tid i världen.
Att allas liv inte ser ut som deras verkar aldrig ha slagit dom, och det brukar vara närmast en aha-upplevelse för dom när dom inser att dom inte är normen som alla andra försöker efterlikna.

Muttley
19 januari 2017 ·

rcy skrev:

tkd_rille skrev:
Men folk får lära sig gå helt enkelt smile

Jag tror dom flesta kan gå, det har inte med det att göra.
Som jag sa, är du stressad, har några gnälliga småbarn, ont om tid och ska storhandla för en vecka framåt, då går du inte gärna längre än nödvändigt.
För många kanske det inte ens är ett alternativ, dom klarar helt enkelt inte att släppa på 4-5 stora matkassar plus hålla koll på 2 ungar genom stan.

Jag är fullt frisk och inte särskilt gammal, men även för mig är det klart ansträngande bara att hålla styr på en 7-åring mitt i folkvimlet. Ska jag dessutom släpa på flera tunga kassar så är det definitivt inget jag gör om jag slipper.

Alla jag någonsin stött på som förespråkat bilförbud i städer har varit i en sådan situation att dom själva klarar sig bra utan bil och vill därför ha staden för sig själv genom att stänga ute alla andra. Oftast unga, inga barn, bor centralt, storhandlar aldrig och har all tid i världen.
Att allas liv inte ser ut som deras verkar aldrig ha slagit dom, och det brukar vara närmast en aha-upplevelse för dom när dom inser att dom inte är normen som alla andra försöker efterlikna.

Nu ser ju de flesta matbutiker ut på de viset här nere att de ligger utanför centrum.  Vi har inte ens matbutik i kärnan så de är ju inget problem. Om de inte är för jobbigt att gå från butiken till parkeringen.

Jag förespråkar mer än gärna förbud inne i stadskärnan likväl smile
Man måste vara optimist och lösa problemen.   

De behöver inte vara så vansinnigt med trafik överallt hela tiden.

rcy
20 januari 2017 · 1 705 Inlägg

tkd_rille skrev:
Om de inte är för jobbigt att gå från butiken till parkeringen.

Den kommentaren visar med all tydlighet att du inte ens är i närheten av att förstå vari problematiken ligger så jag lägger ner diskussionen, den är ändå offtopic för tråden. smile

hardrox
20 januari 2017 · 731 Inlägg

Jag valde att gå över till bensin i bruksbilen efter 6år med diesel just av anledningen att dom börjar bli väldigt smutskastade i media, bensinarna drar så lite nu också. Skiljer bara 0,2-0,3dl mellan min GTD och nuvarande R

Audi RS3 (2018)
dasboot
21 januari 2017 · 441 Inlägg

hardrox skrev:
Jag valde att gå över till bensin i bruksbilen efter 6år med diesel just av anledningen att dom börjar bli väldigt smutskastade i media, bensinarna drar så lite nu också. Skiljer bara 0,2-0,3dl mellan min GTD och nuvarande R

En gtd ligger väll på 0.47/L mil med dsg
En R ligger väll på 0.69/L mil med dsg

Jämför vi manuella så är det:

Gtd 0.42/L mil
R 0.71/L mil

Så är 2.2 respektive 2.9dl som skiljer mellan dem. Inte 0.2-0.3dl

CarpeDiem German Engineering
23 januari 2017 · 9 081 Inlägg

Den där Daniel Helldén är inte direkt omtyckt av motorentusiaster.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
caromania Forummoderator
23 januari 2017 · 9 296 Inlägg

dasboot skrev:

hardrox skrev:
Jag valde att gå över till bensin i bruksbilen efter 6år med diesel just av anledningen att dom börjar bli väldigt smutskastade i media, bensinarna drar så lite nu också. Skiljer bara 0,2-0,3dl mellan min GTD och nuvarande R

En gtd ligger väll på 0.47/L mil med dsg
En R ligger väll på 0.69/L mil med dsg

Jämför vi manuella så är det:

Gtd 0.42/L mil
R 0.71/L mil

Så är 2.2 respektive 2.9dl som skiljer mellan dem. Inte 0.2-0.3dl

Han kanske menar per kilometer?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hardrox
23 januari 2017 · 731 Inlägg

dasboot skrev:

hardrox skrev:
Jag valde att gå över till bensin i bruksbilen efter 6år med diesel just av anledningen att dom börjar bli väldigt smutskastade i media, bensinarna drar så lite nu också. Skiljer bara 0,2-0,3dl mellan min GTD och nuvarande R

En gtd ligger väll på 0.47/L mil med dsg
En R ligger väll på 0.69/L mil med dsg

Jämför vi manuella så är det:

Gtd 0.42/L mil
R 0.71/L mil

Så är 2.2 respektive 2.9dl som skiljer mellan dem. Inte 0.2-0.3dl

Skrev fel såklart big_smile Menade precis som du skrev. GTD i min ägo drog aldrig under 0,6 jag låg nog runt 0,65, vilket är bra oavsett då de är rask takt på motorväg och en hel del stadstrafik i stockholm.. R drar under samma förutsättningar ca 0,9-1.0

Siffror från VW är nog svåra att uppnå, speciellt i R som har 19" hjul.. Kom inte ens ner i närheten av 0,69 när jag var på gotland där de knappt finns sluttningar på vägarna hehe..

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang