Volvo 360 GL -88 helt död

reimertz
18 januari 2017 · 10 Inlägg

Bilen har stått i några år och börjat rosta. Verkar ha ett helt dött batteri.

Vi har provat att starta med startkablar, inget händer.

Vad är det första jag borde kolla på, säkringar, elkablar från batteri till bilen?

Är en helt noob när det gäller bilar och har ca. 5 timmar på mig innan bilen skickas till skroten för demolering. Hade varit kul att få igång den.

Senast redigerat av reimertz (18 januari 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Köp startgas och byt batteri eller/alternativt gå förbi batteriet helt med startkablarna, men var försiktig.
Antagligen är batteriet såpass dåligt att startkablar inte hjälper.

Senast redigerat av tommen1 (18 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
reimertz
18 januari 2017 · 10 Inlägg

Fick igång det! Någon jävla kabel som givetvis klappade! Okej, stackarn laddas med bateriladdare, sen besiktning.

Går den igenom utan anmärkning så rullar den ett år till. Annars blir det skroten för stackarn.

Senast redigerat av reimertz (18 januari 2017)

Vixhall
18 januari 2017 · 37 Inlägg

Varför i hela friden ska den behöva skrotas om den inte går igenom besiktningen? Sälj stackarn till någon som faktiskt bryr sig.

reimertz
19 januari 2017 · 10 Inlägg

Okej, den gick inte igenom besiktningen. Det suger för jag ska utomlands i 4 månader och åker om 7 dagar så vetefan om jag kommer ha tid att fixa detta.

http://i.imgur.com/CkUhTj1.png

Djo
19 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Får väl lov att säga att det där är väl inte värt att kosta på på en 360 ? varken tid eller pengar. Du får en fin och besiktigad med blankt för 5 tusen om du vill det.

(Nu får jag säkert 360 klubben efter mig) Men tror jag överlever.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Utmarks-Loke
19 januari 2017 · 5 791 Inlägg

Skrota, är balkarna upprostade är det inte värt att börja kladda med

Vixhall
19 januari 2017 · 37 Inlägg

Finns säkert någon stackare där ute som kan tänka sig att köpa den och lägga ner en helg i garaget för att få ut den på vägarna igen. Köpte själv en rostig 360 för en femhundring och rostlagade, kör med den fortfarande 1 år senare - bästa bil jag haft.

reimertz
20 januari 2017 · 10 Inlägg

Det dumma är att jag ska iväg i 4 månader, så behöver lösa detta nu.

Min idé är såhär, om jag lyckas hitta någon som kan fixa skitn med bilen, så betalar jag alla materialkostnader, så får personen i fråga låna bilen under dessa månaderna. Jag betalar nästa besiktning och försäkring.

Tror ni det är möjligt att hitta en stackare som tycker det hade varit värt det?

Samuel3
20 januari 2017 · 360 Inlägg

Det största problemet är såklart rosten, har du koll på omfattningen av rostskadorna?  Du kan med fördel lägga upp ett par bilder hur det ser ut.  Ett hål i balken behöver inte vara stort för att besiktningsmannen ska rynka på ögonbrynen och sätta 2:a. Ett motsvarande hål i tröskellådan brukar i regel vara bra mycket större än vad man ser, däremot är det lättare att jobba med. 

MVH

caromania Forummoderator
20 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Vixhall skrev:
Finns säkert någon stackare där ute som kan tänka sig att köpa den och lägga ner en helg i garaget för att få ut den på vägarna igen. Köpte själv en rostig 360 för en femhundring och rostlagade, kör med den fortfarande 1 år senare - bästa bil jag haft.

Du har ju nästan erbjudit dig att ta hand om den? Om det bara tar en helg i garaget att fixa den så kan du ju kränga den för några tusenlappar sen. Kan ju bli lite vinst i det faktiskt. Bjud 500spänn till reimertz, han nappar nog.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
reimertz
20 januari 2017 · 10 Inlägg

caromania skrev:

Vixhall skrev:
Finns säkert någon stackare där ute som kan tänka sig att köpa den och lägga ner en helg i garaget för att få ut den på vägarna igen. Köpte själv en rostig 360 för en femhundring och rostlagade, kör med den fortfarande 1 år senare - bästa bil jag haft.

Du har ju nästan erbjudit dig att ta hand om den? Om det bara tar en helg i garaget att fixa den så kan du ju kränga den för några tusenlappar sen. Kan ju bli lite vinst i det faktiskt. Bjud 500spänn till reimertz, han nappar nog.

Min dröm hade ju varit att kunna behålla bilen till i sommar så man kan cruisa runt lite på västkusten.. big_smile

reimertz
20 januari 2017 · 10 Inlägg

Frambalken behöver med största sannolikhet bytas ut. Höger  sidobalk kan man nog komma undan med lite fulhax.

Vixhall
21 januari 2017 · 37 Inlägg

caromania skrev:

Vixhall skrev:
Finns säkert någon stackare där ute som kan tänka sig att köpa den och lägga ner en helg i garaget för att få ut den på vägarna igen. Köpte själv en rostig 360 för en femhundring och rostlagade, kör med den fortfarande 1 år senare - bästa bil jag haft.

Du har ju nästan erbjudit dig att ta hand om den? Om det bara tar en helg i garaget att fixa den så kan du ju kränga den för några tusenlappar sen. Kan ju bli lite vinst i det faktiskt. Bjud 500spänn till reimertz, han nappar nog.

Hade gärna köpt den - jag köper alla jag får tag i, dock så köper man inte något som är 115 mil bort.

Vixhall
21 januari 2017 · 37 Inlägg

reimertz skrev:
Frambalken behöver med största sannolikhet bytas ut. Höger  sidobalk kan man nog komma undan med lite fulhax.

Hela frambalken? "Stomme tvärbalk" är väl balken som går just framför de främre domkraftfästerna? Isåfall så är nästan alla 360s är rostiga där. Hade ingen bild men det är en ca 30cm lång balk som går från de längsgående balkarna under bilen ut till sparklådan.

Skogsnissen
21 januari 2017 · 62 Inlägg

Vixhall skrev:
Varför i hela friden ska den behöva skrotas om den inte går igenom besiktningen? Sälj stackarn till någon som faktiskt bryr sig.

Håller med! 300 serien börjar bli sällsynta så sälj den till nån du vet kommer ta hand om den eller så kan du, ifall du har tillgång till garage... ställa av den och återkomma till den när du kommit hem från din utomlandsresa! smile

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
PerArne Mycke vill ha mer...
22 januari 2017 · 611 Inlägg

Lägg ut den för 500-1000kr som GDS eller isbil, så blir du av med den.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang