Blandade frågor angående D5252T

zimpan304
18 januari 2017 · 236 Inlägg

Hallå! Håller på å kopplar in en D5252Tid i min 760 å har lite saker jag funderar över!

1. Finns utgång för Lambdalampa och glödgningslampa på boxen, men hur ska de kopplas? Är den styrd via jord eller plus? Eller ska de in någon annan stans i boxen igen?

2. Alla vattenutgångar bak på motorn, hur ska dom kopplas? Finns ju två vid turbon, en på toppen och en under pumpen. Vet ju att två iallafall ska gå till värmepaketet men vilka?
Ren gissning, men ska en ifrån de två vid turbon gå till värmepaketet och den andra till toppen..? Sen den under pumpen till värmepaket ett också? Tycker det verkar rätt logiskt.

3. Finns ett slanguttag för vakumslang eller något på insugets sida, vart ska den kopplas?

4. Vad behövs runt motorn för att den ska gå utan problem? Inom el då alltså, tänkte mer de finns väl någon laddtrycksgivare, vad gör den för nytta?  Finnas väl även någon slags magnetventil vid luftmassemätaren vad gör den? 
Sitter även någon givare som på slangen till luftmassemätaren, vad är det för givare?


Har säkert fler saker jag undrar men är det jag kan komma på just nu, kan fixa bilder på kontakterna ifall ni inte förstår vad jag menar :p

Antar att de finns några här som är duktiga på dessa motorer så hoppas ni kan ge mig några svar! Tack på förhand :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Lommen
19 januari 2017 · 273 Inlägg

Några tankar runt fråga 4

Det är ju så här att denna motorn har rätt mycket el som ska kopplas i jämförelse med äldre dieselmotorer, tex så måste du ju undersöka all elektronik som går från gaspedalen så du får det att lira med styrboxen och få det att lira i 760 karossen. Samt att du har en hög med el som går från dieselpumpen, det är två kontaktdon om jag inte minns fel, lokalisera detta i kabelhärvan så du vet vilka dessa är och så du även vet att dom kopplas på rätt sätt.  Det är således inte en helt enkel uppgift att få en sån motor att funka i en annan kaross, det skulle dock underlätta om du har måttliga till avancerade kunskaper både om elschemat om bilen som motorn kommer ifrån samt Volvo 760 som jag förmodar det suttit antigen en B28E eller B280F beroende på årgång, och självklart reparationshandböcker till båda dessa bilar så du kan se exakt hur elschemat ser ut.

Det är ju även intressant att veta om det satt startspärr i bilen som motorn kommer ifrån...det kan ju ställa till vissa problem, om motorn redan sitter i bilen så antar jag att du vet vilka växellådor som passar bäst och vilket oljetråg som är bäst att använda osv..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2017 · 17 345 Inlägg

Som Lommen nämner är detta inget man svänger ihop på en eftermiddag. Gaspedal, tändningslås, box osv måste flyttas över från samma bilpaket. Annars går som sagt startspärr i. Korrekt inkopplade lambasensor(er) annars går maskin i limp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mange789
19 januari 2017 · 21 Inlägg

Jag ägde en 240 tidigare med en d5252t, där va de ditsatt mekpump från en transporter 2.4 med större pumphuvud så slapp all el och sånt smile

zimpan304
19 januari 2017 · 236 Inlägg

Som svar på alla här, har redan klippt elen runt boxarna å allt, startspärr, gaspedal osv fungerar, har startat motorn när den sitter i bilen men är har fortfarande inte rört elen runt själva motorn, har bara tagit bort vattenförvärmaren. Så undrar mer vad man kan klippa bort runt motorelen? Vad kan man ta bort utan att motorn inte kommer gå som den ska om ni förstår hur jag menar :p

Mycket småpill just nu för att få allt bra just därför jag ställde dessa frågor då jag inte är så van att hålla på med just denna motorn men är ju inte helt dum i huvudet gällande detta heller :p

Motorn å elen kommer inte ifrån samma bil, men all el är ifrån samma! Box, imobilizer, nyckel å så. 

Finns någon bild i mitt galleri på när elen klipptes!
Här har ni video på första teststarten i bil, bara varit startad på pall innan! Är en massa småpill kvar med den lever iallafall.

https://www.youtu.be/I5Xi5399b50

https://www.youtu.be/i3quuWgDBNY

Senast redigerat av zimpan304 (19 januari 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2017 · 17 345 Inlägg

zimpan304 skrev:
Som svar på alla här, har redan klippt elen runt boxarna å allt, startspärr, gaspedal osv fungerar, har startat motorn när den sitter i bilen men är har fortfarande inte rört elen runt själva motorn, har bara tagit bort vattenförvärmaren. Så undrar mer vad man kan klippa bort runt motorelen? Vad kan man ta bort utan att motorn inte kommer gå som den ska om ni förstår hur jag menar :p

Motorn å elen kommer inte ifrån samma bil, men all el är ifrån samma! Box, imobilizer, nyckel å så. 

Finns någon bild i mitt galleri på när elen klipptes!
Här har ni video på första teststarten i bil, bara varit startad på pall innan! Är en massa småpill kvar med den lever iallafall.

https://www.youtu.be/I5Xi5399b50

https://www.youtu.be/i3quuWgDBNY

https://www.youtube.com/watch?v=I5Xi539 … e=youtu.be

Tja, då har du kommit långt. Den låter som den levererar kraft. Bra jobbat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zimpan304
19 januari 2017 · 236 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zimpan304 skrev:
Som svar på alla här, har redan klippt elen runt boxarna å allt, startspärr, gaspedal osv fungerar, har startat motorn när den sitter i bilen men är har fortfarande inte rört elen runt själva motorn, har bara tagit bort vattenförvärmaren. Så undrar mer vad man kan klippa bort runt motorelen? Vad kan man ta bort utan att motorn inte kommer gå som den ska om ni förstår hur jag menar :p

Motorn å elen kommer inte ifrån samma bil, men all el är ifrån samma! Box, imobilizer, nyckel å så. 

Finns någon bild i mitt galleri på när elen klipptes!
Här har ni video på första teststarten i bil, bara varit startad på pall innan! Är en massa småpill kvar med den lever iallafall.

https://www.youtu.be/I5Xi5399b50

https://www.youtu.be/i3quuWgDBNY

https://www.youtube.com/watch?v=I5Xi539 … e=youtu.be

Tja, då har du kommit långt. Den låter som den levererar kraft. Bra jobbat!

Javisst skönt när man börjar se framsteg, får en rejäl boost till att fortsätta :-) Tack!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Lommen
21 januari 2017 · 273 Inlägg

Då kan jag meddela dig att du kommit mycket längre än ditt första inlägg tycktes visa på, det är nämligen så här att jag funderar i lite sånna banor åxå men drar mig mycket att göra ett sånt projekt eftersom det är mycket el och jag kommer behöva en del D24 grejer som kan bli svåra att få tag på. Så jag skiter nog i det, även om det skulle vara ascoolt att åka D5252T i min 765 från 1989.

zimpan304
22 januari 2017 · 236 Inlägg

Lommen skrev:
Då kan jag meddela dig att du kommit mycket längre än ditt första inlägg tycktes visa på, det är nämligen så här att jag funderar i lite sånna banor åxå men drar mig mycket att göra ett sånt projekt eftersom det är mycket el och jag kommer behöva en del D24 grejer som kan bli svåra att få tag på. Så jag skiter nog i det, även om det skulle vara ascoolt att åka D5252T i min 765 från 1989.

Grejer finns väl att hitta, bara att folk tror att de är gjort av guld hehe :p  Elen löstes faktiskt förvånansvärt lätt, aldrig klippt någon sånt avancerat innan eller läst elscheman men lyckades lösa det riktigt bra faktiskt! smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
bergkvvist
23 januari 2017 · 17 Inlägg

Har själv gjort samma operation i min 965. Jag var tvungen att ha allt fungerande, luftfilterbox, dieselpump, turbo, katalysator ja allt i avgasrening skulle sitta som det suttit å fungera. För att Volvo skulle skriva ett intyg så jag kunde rulla genom en Reg. Efter många om och men så gick den ju igenom:)
Listan kan göras ganska lång, men har du elen fungerandes i en 850/v70 nu så borde nästa steg vara att lyfta ut motorn ur den och försöka få start på allt vid sidan av. Det gjorde jag, efter allt var ombyggt, tråg insug grenrör alla vattenrör osv. Den startades för att kunna rensa bort alla kablar i motorelen som inte behövdes längre. Många timmar med motorns kopplingscheman i handen, sen ska det lira med bilen efter man känner sig nöjd tongue Ja du har ett par långa dagar i garaget framför dig smile
Allt det mekaniska grejar man på en dag, svetsa oljetråg, oljesump, vända på insuget, vända på turbon,  å korta vattenrören, men det har du kanske koll på? Sen allt det elektriska:P
Hör av dig i Pm om du har fler frågor:)

Lycka till, och låt dieselröken ligga tät! big_smile

BMW F31 320d "Estoril" (2014)
zimpan304
23 januari 2017 · 236 Inlägg

bergkvvist skrev:
Har själv gjort samma operation i min 965. Jag var tvungen att ha allt fungerande, luftfilterbox, dieselpump, turbo, katalysator ja allt i avgasrening skulle sitta som det suttit å fungera. För att Volvo skulle skriva ett intyg så jag kunde rulla genom en Reg. Efter många om och men så gick den ju igenom:)
Listan kan göras ganska lång, men har du elen fungerandes i en 850/v70 nu så borde nästa steg vara att lyfta ut motorn ur den och försöka få start på allt vid sidan av. Det gjorde jag, efter allt var ombyggt, tråg insug grenrör alla vattenrör osv. Den startades för att kunna rensa bort alla kablar i motorelen som inte behövdes längre. Många timmar med motorns kopplingscheman i handen, sen ska det lira med bilen efter man känner sig nöjd tongue Ja du har ett par långa dagar i garaget framför dig smile
Allt det mekaniska grejar man på en dag, svetsa oljetråg, oljesump, vända på insuget, vända på turbon,  å korta vattenrören, men det har du kanske koll på? Sen allt det elektriska:P
Hör av dig i Pm om du har fler frågor:)

Lycka till, och låt dieselröken ligga tät! big_smile

Motorombyggnaden är klar, å elen är väl i stort sett klar, har bara lite lampor till mätarhuset som ska kopplas in!  Tittar du längre upp i tråden så har jag lagt upp video på start av motorn i bilen! Men har ju fortfarande lite frågor som jag behöver svar på, bl.a de jag ställde här i inlägget, men skickar ett PM till dig för du borde ju ha koll på de mesta ;-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Bobban-hbg
2 november 2017 · 6 Inlägg

Följer ska lägga samma motor i 240 orginal sug diesel

Dieselpower! Drive it like you stole it!
zimpan304
2 november 2017 · 236 Inlägg

Bobban-hbg skrev:
Följer ska lägga samma motor i 240 orginal sug diesel

ba å hinka i wink riktigt go motor

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Bobban-hbg
2 november 2017 · 6 Inlägg

Men kör du orginalpump?

Dieselpower! Drive it like you stole it!
zimpan304
3 november 2017 · 236 Inlägg

Bobban-hbg skrev:
Men kör du orginalpump?

Japp

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Bobban-hbg
6 november 2017 · 6 Inlägg

Okej ja men ska höra vid karossen och sånt först den är i jätte dåligt skick

Dieselpower! Drive it like you stole it!
Lommen
1 december 2017 · 273 Inlägg

Mange789 skrev:
Jag ägde en 240 tidigare med en d5252t, där va de ditsatt mekpump från en transporter 2.4 med större pumphuvud så slapp all el och sånt smile

Är större pumphuvud nödvändigt för att motorn ska fungera ?

joffeba
4 augusti 2018 · 1 Inlägg

tjena har du några bilder eller beskrivning på hur du gjort med elen för att få de och lira och funka eller är de att läsa el schemat som gäller ?

zimpan304
8 augusti 2018 · 236 Inlägg

joffeba skrev:
tjena har du några bilder eller beskrivning på hur du gjort med elen för att få de och lira och funka eller är de att läsa el schemat som gäller ?

Är att läsa elschema som gäller, sen flöt det bara på typ

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang