Peugeot 206 startar inte

tonyjohansson
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Bilen är en Peuget 1.4 2008 med regnr GPS 312
Min dotter använde bilen och helt plötsligt så stannande den precis som om man hade stäng av tändningen. Jag har felsökt och kommit fram till följande resultat.
1. Bilen tänder aldrig inte ens med startgas inte en enda gång
2. Bensinpumpen startar aldrig. Om jag mäter på bensinpumpen har jag 12.3 V  i en knapp sekund sedan får jag 8V vid bensinpumpen och när jag kör startmotorn får jag 7.8V på bensinpumpen.
3. Om jag matar bensinpumpen direkt från batteriet går bensinpumpen och den pumpar bensin i en flaska som jag använde.
4. Jag får inga felkoder har använt en OBD2 scanner från Kjell & company
5.Har dubbelkollat alla säkringar både de under motorhuven och de under på förarsidan.
6. Om jag mäter på batteriet visar det 12.7 V så batteriet är ok
7.Jag tycker inte att det kan vara startspärren(immobiliser) eftersom felet uppstod under färd. Enligt en bilmekaniker som jag har pratat med kan inte immobiliser lägga av under färd.
8 När jag vrider på startnyckeln och försöker starta rör sig inte varvräknaren.
9. När jag kör på starten rör sig kammremmen och kamaxeln så där finns det inget fel(kamremmen ska bytas om 1.5år)
10. Enligt peugeot forum så säger de följande: sätt i nyckels kör startmotorn någon sekund slå av motorn men låt nyckel sitta i och öppna sedan dörren då ska det pipa men det gör inte det.Peugot forum menar att felet är startspärren (immobiliser) 
Enligt de bilmakaniker som jag har pratat med säger att det inte kan bli fel på immobiliser under färd. Bränsle pumpen ska väl gå även om felet är immobiliser eller hur.

Jag har en annan nyckel som jag ska prova med och är det samma fel med den tycker jag inte att det kan vara immobiliser.

//Tony

jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

Om den inte tänder på startgas så betyder det väl att du inte har någon gnista... Så du får börja i den änden och gå bakåt också?

Jesper328
18 januari 2017 · 2 366 Inlägg

Nej, soppapumpen går inte om du har fel med immobilizern.
Har du någon ny lampa som är tänd på instrumentpanelen? (Gul lampa med typ ett K i mitten)
Känns lite konstigt att den ska gå in under färd dock.

Jag har för mig att det sitter en roll over ventil på vänster sida i motorrummet som kan strula.
Kolla om den har löst ut.
Den orangea uppe till höger på bilden.

http://www.newoldcar.co.uk/images/Featured_Cars/Peugeot/406/54_1999_1.8L_Peugeot_406_LX/1999%201.8l%20peugeot%20406%20lx%20engine%20bay.jpg

Up the RA
tonyjohansson
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Jag vet det men jag tror inte att man kan lösa detta fel utan att använda ett kopplingsdiagram och mäta sig till var felet är. Jag brukar lösa alla fel själv men i detta fallet verkar det bli lite besvärligare.

Alle fel som t.ex tändkasetten är så motsägande dvs att alla fyra ska lägga av samtidigt och dessutom borde bensinpumpen gå tycker jag.

Om det skulle vevaxelgivaren brukar de starta och gå en liten stund men i mitt fall tänder den aldrig. Dessutom tycker jag att om det nu vore vevaxelgivaren borda bensinpumpen gå.

Och immobiliser tror jag dessutom inte att det är eftersom jag har samma fel med båda nycklarna och dessutom ska inte immobiliser kunna lägga av under körning.
Även här borde bensinpumpen gå om det nu vore immobiliser .

Är det någon som vet var jag kan få tag på ett kopplings schema till peugeot 206 1.4 2008

Senast redigerat av tonyjohansson (18 januari 2017)

tonyjohansson
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Dessa lampor lyser när jag har tändningen på.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2587546

Jag tror att dessa lampor ska lysa och de är
1. kontrollolampa för dynamisk stabilitetskontroll(ESP/ASR)
2.Kontrollampa för icke fastspänt bilbälte.
3.Kontrollampa för krockkuddar.
4. Kontrollampa för ABS-systemet
5.Kontrollampa för avgasrening som också kallas motorlampa ha jag för mig
6. Kontollampa förparkeringsbroms , bromsvätskanivå och fel i REWF-systemet
7.kontrollampa för batteriets laddningstillstånd.

Jag tycker att jag har ett mycket konstigt fel

En annan sak som är besynnerlig är att om jag gör följande får jag ingen pip signal
1. Stoppar in nyckel i tändningslåset.
2. Försöker att start under ca 2 sekunder.
3.Vrider tillbaka nyckels men behåller den i tändningslåset.
4. Öppnar dörren. I detta fall ska enligt de på peugeot forum en signal ljuda men någon sådan signal har jag inte. Detta har med immomilizer(startspärren) att göra.
De på peugeot forum tror att startspärren är problemet men jag tycker att det är lite långsökt eftersom många bilmekaniker säger att den inte kan gå sönder under körning.

Senast redigerat av tonyjohansson (18 januari 2017)

jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

Kolla ditt lokala bibliotek för servicehandboken fgrån haynes.  Jag bor i lund och där har de både "min" skoda felicia och peugot 206

tonyjohansson
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Jag har Haynes Owners workshop manual men wiring diagramet är felaktigt eftersom det går 4 trådar till bensinpumpen två lite grövre och två lite smalare.
De grövre är en grön och en röd med i hayned står det att det ska vara två och de ska vara svarta

tonyjohansson
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Sedan hade tänka att mäta men jag förstår inte wiring diagramet som hayned har

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang