Endast 0,3 v till halvljus Volvo 240

dumfrog
18 januari 2017 · 88 Inlägg

Halvljuset på vänster sida slocknade idag.

Bytte lampa men inget ljus.

Mätte endast 0,3 emellan minuspolen på batteriet och den blå kabeln (matning halvljus)

Vad fasen kan ha hänt?
Säkringarna har jag kollat men dom kan det ju inte vara, då skulle det ju bli 0 volt.

Relä kan det väl inte heller vara? Dom är väl antingen helt på eller helt av.
Drar jag ström direkt från batteriet till den blå kabeln så går halvljuset så det är ju inte jordfel heller.

Vart får den blå kabeln som matar  halvljuset ström?

Senast redigerat av dumfrog (18 januari 2017)

M123
18 januari 2017 · 962 Inlägg

dumfrog skrev:
Halvljuset på vänster sida slocknade idag.

Bytte lampa men inget ljus.

Mätte endast 0,3 emellan minuspolen på batteriet och den blå kabeln (matning halvljus)

Vad fasen kan ha hänt?
Säkringarna har jag kollat men dom kan det ju inte vara, då skulle det ju bli 0 volt.

Relä kan det väl inte heller vara? Dom är väl antingen helt på eller helt av.
Drar jag ström direkt från batteriet till den blå kabeln så går halvljuset så det är ju inte jordfel heller.

Vart får den blå kabeln som matar  halvljuset ström?

Kolla jorden en extra gång till invid skenan på inneskärmen på förarsidan.
Nu är det sen senaste istiden jag höll på med 240 men vill minnas just det där fenomenet du beskriver.
Har kopplings-schema någonstans kan kolla om du inte hittar på nätet.

Senast redigerat av M123 (18 januari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
19 januari 2017 · 5 833 Inlägg

0,3V är så lite att det kan vara någon form av störning, mätfel, spänningsfall eller liknande. Anta att det är noll istället. Relät kan vara en bra plats att börja på, felet måste ju sitta någonstans mellan glödlampan och där det delar sig mellan höger och vänster sida som borde vara vid reläet?

dumfrog
19 januari 2017 · 88 Inlägg

Hmm... jag la märke till att det gick en blindtarm från den blå kabeln lite längre ner.

Verkar som att någon tagit styrström till något relä, antagligen extraljus på halvljuslabeln.

Inte kan väl det ha mördat mina relän?

Jag stack ut i garaget innan jobbet och la märke till att höger halvljus inte längre tänds när man slår på tändningen, däremot tänds det om man vrider ljusreglaget till det första läget.

Vafals

dumfrog
19 januari 2017 · 88 Inlägg

Jag har nu gått igenom hela elsystemet och jag har hittat felet.

Glödtrådsvakten var paj.

https://imgur.com/a/qorkw

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang