Vad händer om jag endast monterar tändningschip och bränslechip 940 ltt -96

Raiiantaiian
19 januari 2017 · 11 Inlägg

Hejsan!

Jag har två stycken Vikingschip liggandes hemma.
Vad händer om jag monterar i dem i min bil, utan att justera nå laddtryck (har inte införskaffat mig en WG och laddtrycksmätare) Vad jag har fattat det som så kommer det inte hända ett dugg?

Min 940 ltt -96 har för övrigt gått 11k mil, hade ni chippat den?

turbodeath
19 januari 2017 · 2 452 Inlägg

den kommer ladda samma då man måste justera laddtryck själv.

döden kommer tillbaka
Raiiantaiian
19 januari 2017 · 11 Inlägg

Alright, har ni någon wastegate ni skulle rekommendera, samt laddtrycksmätare eftersom jag måste justera de själv.

Stekpannan
10 februari 2017 · 83 Inlägg

Kanske lite sent skrivet men BSR har några bra stabila wastegates som är justerbara, finns även laddtrycks mätare och köpa där.
Angående din andra fråga så har jag en 940 med exakt samma årtal som din som gått 23k mil, kör Steg 2 BSR chip och ställbar wastegate (0.8 ladd) och har inte haft ett enda problem med det.
Mvh

Fekzen
10 februari 2017 · 181 Inlägg

Anledningen till att man programmerar om tändchipet är för att tändningen står för vass om man ska ladda över 1 bar. Dvs det börjar spika. Därav backar man tändningen för att det ska vara möjligt att nå högre laddtryck.
Så om du kör med ett tändchip anpassat för höga laddtryck men bara laddar under 1 bar, så kommer du att få lägre effekt än om du kör med original tändchip och motsvarande laddtryck.

Rent praktiskt skulle man ju kunna köra på 0,8 bar och ha lite vassare tändning men det är nog rätt ovanligt att man gör så. Så fort man har mappade tändchip handlar det om att man justerat ned tändningen så motorn tål högre laddtryck.

Mvh
Andreas. Fekzen.se

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang